ADVARSEL!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

ADVARSEL!

Post by anita »

Advarsel mot livsfarlig burtype!
http://www.ferplast.com/en/pagina_139742.html
Denne typen bur må ikke benyttes i sommerhalvåret gr fare for heteslag!
Fredag døde 2 voksne friske, flotte hanner i et slikt bur. Det sto eksponert for sol på en veranda - fordi leiligheten var enda varmere innendørs. Buret er dermed også totalt uegnet som transportkasse. Eneste tenkbare grunn for å benytte slike bur, er til oppvåkning etter narkose under kontrollerte forhold. Altså; har du et slikt bur - se å bli kvitt det snarest!
Anita

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Uff og nei! Hvem døde? :shock:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

En bror av "The Late Greate Rocky" var den ene. For en elendighet. :evil:
Anita

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

grøss. et par av marsvinene mine står i sånne bur, men jeg har aldri likt dem pga luftsirkulasjonen og kun en åpning på toppen. heldigvis er det mulig å holde temperaturen jevn der de står.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Oisann...Har omentrent samme burvariant som jeg kjøpte til den forrige rotta vårs.Men det er ikke i bruk heldigvis..Men er ikke akkurat plaget med for høye temperaturer her nord så at det skulle bli for varmt i buret er ikke noe jeg har tenkt på..
Mvh
Elin:o)

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Hmm.. Har et sånt bur i Nederland.. Skummelt..

Så trist da Anita.. :cry:
Hilsen!
Rose

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Funderte et øyeblikk selv en gang på å skaffe et slikt bur som sykestue, men nå kan det være det samme etter den historien der. Men heteslag forekommer hver vår og sommer - igjen og igjen. Det ser ikke ut til at alle tar læring; hunder og barn blir "gjenglemt" i biler der luften begynner å koke kort, kort tid etter at de er forlatt. Terskelen for å slå inn rutene er for høy - også på hundeutstillinger. Men nå har det altså skjedd hos oss også - og det er vår tur til å vise at ihvertfall vi lærer. Våren her på østlandet har vært kjølig og guffen - heteslag var ikke noe som ga seg selv i utganspunktet her. De involverte var derimot redd rottene skulle fryse - noe de muligens også kunne gjort i et normalt bur. Resultatet ble altså motsatt, takket være denne burtypen. Luften i slike bur er alt i utganspunktet stillestående - kombinert med varme er dette fatalt i løpet av no time. Selv uten oppvarming vil urinkonsentrasjonen bli altfor høy altfor fort i et slikt miljø. Rotter tåler varme dårlig etter min målestokk, så sirkulasjon er vesentlig. La oss gi dem lys og luft i sommer - uten at de er pakket inn i Dunabur ol; vi har ingen flere rotter å miste på en slik brutal måte. Kondolerer til eier og rottepasser. Men vi må bare bruke dette på best mulig måte: til felles læring og erfaring. Først da unngår vi at tilsvarende skjer igjen.
Anita

Locked