Hva er best å ha i bunnen....

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

max

Hva er best å ha i bunnen....

Post by max »

Har hørt at sagflis ikke hører hjemme i et rottbur.
hva er det som er best å bruke egentlig ?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Nei sagflis skal ikke ha noe med rottene å gjøre. Det er som gift for dem :!:

Det du kan bruke er noe som heter Yesterday's News, det er veldig bra for rottene fordi det ikke støver og inneholder ikke giftige fenoler som bryter ned leveren til rotta.
http://www.tamrotter.com/linker/link_yn.php Her kan du se hvor du kan få kjøpt strøet. :)

Ellers så kan du få kjøpt et strø i nettbutikken til NTF som heter Beekay strø. Det er også bra for rottene, avgir ikke fenoler eller støver.
http://www.tamrotter.com/nettbutikk/ind ... &vare_id=5

Man kan også bruke avispapir, med da må du bytte veldig ofte ut. For det lukter fort!

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Yesterday's News er supert! Har brukt avispapir og det fungerer helt greit, men YN er bedre. Avispapir begynner ganske fort å lukte piss, men i kombinasjon med YN fungerer det fint, har vi erfart. :wink: Synes det er greit å ha litt avispapir i bunnen, ettersom det gjør det enklere å stelle buret og bunnen holder seg fin.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Har bare avispapir i buret.Å det stinker fort ja...
Vet ikke helt hva jeg skal legge i hyllene istedenfor avis..Strø har de i do kassa si og de forbinder det med å gå på do...
Alt av tøy/fleec skyver de ut av hyllene..
No stinke alle 4 og e bare nødt til å få seg et bad...
Avispapir,pels og piss=Stinke....
Mvh
Elin:o)

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

I husene og de mest poplulære etasjene (les: de øverste) bruker jeg kjøkkenpapir. Suger opp tisset kjempebra. Det må byttes hver dag, ellers lukter det helt forferdelig, men jeg synes det er lettere å bare bytte papir i steden for å dra ut alle hus/etasjer og vaske de hver dag.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Det er så rart at det er så stor forskjell på individer også. I ett av burene våre virker det som om det råder en "la oss nå for all del få griset ned så mye vi kan her!!"
I de andre burene har de sin krok og ferdig med det.
Snodig.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg prøver også å få dem til å bruke en do i den nest øverste etasjen. Virker som den doen har flere funksjoner:
1. Brukes som do.
2. Kan soves i hvis du drar litt papir fra det øverste sovehuset og legger det i doen.
3. Smart å gjemme all maten vi får i det borteste hjørnet av doen.
4. Morsom lekekasse! Bråker sånn når vi tuller rundt i den! Spesielt om kvelden når Julianne skal sove!
:roll: :P
Det som irriterer med er at de alltid skal tisse der de sover! Hvorfor det?? Hva får de ut av det? Er de bare så late at de ikke gidder å flytte på seg? :?

Ellers så bruker jeg YN og er super fornøyd! De gjør fra seg mest i bunnen av buret der hvor alt strøet er. :)

max

i doen

Post by max »

kjenne i gjen det der.
Det beste mine vet var å rote til alt etter jeg hadde gjort rent buret.
hva bruker du i doen da?

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Yesterday's news der også :)

Julia
Hamstrer mat

Post by Julia »

Biostrø kan like fullt også gi luftveisplager, da det støver noe helt borti natta når det har løst seg opp og tørket igjen. Samt at jeg har hørt om rotter som har fått gnagsår av å gå på det, siden det er så hardt. Ved siden av Yesterday's News er det vel neppe noe annet strø enn Beekay-strøet som i det hele tatt er verdt penga.

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Bruker selv biostrø...Men har det kun i småe mengder i doene deres....
Har ikke sett noen av de strøene dere nevner her i tromsø så er nesten nødt til å bruke det som er å få tak i.........
Mvh

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

*Flyttet til bur og burbygging*

Anbefaler også å bruke søkefunksjonen på forumet, eller sjekke gamle tråder i forumene! ;)

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

syns det er litt for dyrt med over 200 kr i frakt pr ting man bestiller...Hadde tenkt å bestille strø sammtidig når jeg bestillte foret,men ble alt for dyrt...Trur det kom på over 800 kr om det ikke var nermere 900 kr for en sekk for og en sekk strø.....
Mvh

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Klag til Posten :)
Vi har dessverre ikke funnet noen billigere måte å sende det. Forslag mottas selvsagt med takk!

En sekk strø + en sekk RM1 tilsendt vil komme på tilsammen 855,- inkl porto. Dette fordi vi bare kan sende en sekk om gangen, og for hver sekk koster det 205 kr i porto.

Vil samtidig si at for hver sekk som selges tjener NTF kun ca 15-20 kroner, så det er ikke fordi vi tar overpris ;)

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Et øyeblikk tenkte jeg på å få baåde mat og strø send hit hjem.. men det er visst litt for dyrt ! :(

Hvor kan man hente sekkene i oslo ( må smiske med pappa om han kan kjøre meg eller noe)?

Locked