Spiser de sanda?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

batista

Spiser de sanda?

Post by batista »

Nå har jeg nettopp satt ned et rottedo i buret til rottene..med fuglesand i bunn..Og nå sitter alle oppi og "spiser"(?) sanda...eller biter de bare på sanda for å file ned tennene? Burde jeg ta ut denne sanda? Noen som vet?

kari mette
Omegarotte

Post by kari mette »

Hvis de spiser det er det ganske "tung" kost :D Jeg er ikke sikker om det er skadelig, men jeg vil tro det kommer ut igjen :wink: Rotter er vel generelt vant til å rote i litt av vært. To av mine går litt løs ute, og de elsker og rote i jord og sand, hender de spiser "noe"av det de finner ute også, men de to er aldrig syke :)
Kari Mette
Knerten og Rikard

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Rotter kan spse my rart uten å bli spesielt syke av det,men de tar mye andet de spiser raskt ned i tarmene så de kan fort få små skader i tarmene dette kan man se på avføringen.
Har hatt rotter hele livet mitt,å har funnet ut at medisiner og andre ting fort kan bli iriterende på rotte magen/tarmene.
Har hatt rotter som alltid var mer eller mindre syke å det gikk også ut over tarmene/avføringen;men så ble jeg rådet til å prøve zooLac det er en en paste for tarmene å den virket supert fungerer på mange typer små tarmproblemer.
Nå rotet jeg meg bort fra svaret ditt :oops: ,er avføringen normal hos rotta så går det nok greit,men ser du små forandringer så kan du prøve zooLac og fjerne sandet fra buret.

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Bruker chinchilla sand i doen til mine rotter. Har da aldri opplevd at de spiser sanden!
Mvh Ida&rottene

linda

Post by linda »

Jeg lurer fælt? Vil rottene bruke doen? Mine gutter legger i fra seg overalt, til og med der de sover.... Vil de bruke do?

batista

Post by batista »

ja de bruker doen..det ble raskt fylt opp :)

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

så lenge det ikke er synelig på rottene at de lider av sandet ,så tror jeg ikke at det er det store problemet.
Men følg med på avføringen,om de ser noen forandringer.

det er viktig å lære rottene fra en så ung alder som mulig hvor do er eller så gjør de fra seg over allt.
Men det er alltid håp for de elldre som alldri har lært å gå på rotte do får.
Noen enkle råd til gammle rotter som ikke liker forandringer,lær en ny ung rotte som du har fått i buret hvordan hun/han går på do så vil den gammle ofte følge etter.
Annet råd er det gammle løfte bort til do trikset,plukk all lort iburet opp i doen og vær gang du har rotta ute å ser at den gjør fra seg løfter du den bort til do sammen med lorten å setter han/hun der.
det er ganske renslige dyr å liker å ha det rent rundt seg. :wink:

batista

Post by batista »

Jeg har 8 unger og mora, og det visste seg at de som bruker doet det er de små..mora har hittill ikke brukt doet, men hun gjør det vel etterhvert:)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

En av mine rotter spiste i stykker noe hard plast. Det viste seg at han hadde fått i seg noen ganske store biter. De hadde han stoooore problemer med å få ut igjen. (altså "bakveien")
Det er den eneste gangen jeg har sett en rotte slite med noe den har spist. Men han ble veldig dårlig også.
Stort sett prøver jeg å stole på at dyrene mine selv vet en del om hva de kan spise, jeg.
Julie

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Ja, men de finner nå det merkeligste og..

To av mine har fått det som stor sport å krype inn i sekken min - som jeg har med meg på jobb og ut på reise - og der er det så utrolig spennende! For! Noen ganger finner man et papir eller en eske av noe slag! Som det lukter rart av! Og det, det skal rives i fillebiter..

Her om dagen flyttet jeg på en pute og syntes det kom noen rare lyder. Viste seg å være innpakningen til en Mandelstang som hadde blitt herpet til det ugjenkjennelige.. Fram med støvsuger, jah.. :roll:
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

nå må jeg bare spørre om en sak her...hvordan har dere laget doen tl rottene deres??? klippet til en isboks??? de har et fast hjørnei buret å legge kulene fra seg i så doen må i så fall stå der, men tisser i sovehuset.....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Har en fast plass i buret doen står på.
Har brukt isboks,men nå har jeg en større plastboks ting. Ilderdo har også vært brukt.
Har ikke klippet til noen av boksene,bruker de som de er.
Har lagt vedkubbe forran doen slik at jentene ikke velter den,ingenvedkubbe = do veltet og innhold kastet rundt omkring..hehe....
Mvh
Elin:o)

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

HaHa!! Da hadde doen liten nytte!! Men isbokser har jeg, må bare få kjøpt noe sand å ha i til uka!! Alt må prøves!! Om de gjør det de skalpå doen, da blir det enklere å gjøre reint å...og jeg kan få en ny god grun til å måtte kjøpe to liter is!!!! haha
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

kanksje jeg også skal prøve meg på den der :hm: men jeg tror nok ikke 2 liter is er nok, best med en tre liters is box :P , det er jo tross alt tre store gutter :lol:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Elsol
Bygger bol

Post by Elsol »

Har ikke sand i doen demmes.Bare miljøstrø.
De er veldig flinke til å skjite på do,men tissing tror jeg gjøres alle andre plasser enn på do :roll: Artig å se når en av de må på do og er i øverste etasje..Da er det springe springe ned på do som er i bunnen.Å så sitter de gjerne å gnager på en matbit mens de gjør det de må..Hehe...
Mvh
Elin:o)

Locked