spon..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Eli Andrea
Markeringsbehov

spon..

Post by Eli Andrea »

er det veldig dumt og bruke spon?? eg hadde rotte før og dden levde i 3 år og vell so da.. då brukte eg spon..
men ka eg skal bruke.. det einaste dei har her og på veldig lang nærhet er spon høi og kattesand.. eg har jo sef avis og alt sån styr.. ka eg skal bruke??
R.I.P Oliver:( du vil alltid bli savna.
Eg Beatle og Melis er glad i deg.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Les denne artikkelen:
http://awas.nvg.org/faq/stro.html

Kort fortalt kan burstrø av bartrær gjøre skade på leveren og gir dårligere immunnforsvar.

Mer interessant finner du her

Hvis du søker i forumet på burstrø, sagflis, spon o.l finner du mye interessant her på forumet :wink:

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

§ RatGirl § wrote:Les denne artikkelen:
http://awas.nvg.org/faq/stro.html

Kort fortalt kan burstrø av bartrær gjøre skade på leveren og gir dårligere immunnforsvar.

Mer interessant finner du her

Hvis du søker i forumet på burstrø, sagflis, spon o.l finner du mye interessant her på forumet :wink:
men ka skal eg bruke då???

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Ikke dumt med avispapir, synes jeg.
Du må skifte ofte, men det spiller jo ikke så stor rolle når man ikke har så mange rotter. Det blir jo ikke store jobben uansett.
Du kan f eks få veldig rimelige makuleringsmaskiner og kjøre avispapir gjennom den.
Julie

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

Julie Erlandsen wrote:Ikke dumt med avispapir, synes jeg.
Du må skifte ofte, men det spiller jo ikke så stor rolle når man ikke har så mange rotter. Det blir jo ikke store jobben uansett.
Du kan f eks få veldig rimelige makuleringsmaskiner og kjøre avispapir gjennom den.
Julie
skal
e da ikkje like grett og rive avisene sjøl??
skal ha 2 hanrotter:) ka skal eg ha på hyllene då??

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

joda, du kan godt rive selv. En annen ting er jo også at rottene river mye selv også. Det artige med makulert papir er jo at de da kan få store "baller" som de kan herje med.
Hva du skal ha på hyllene er det nok veldoig mange meninger om. Jeg pleier å vurdere det fra bur til bur eller egentlig fra rotte til rotte. Det er jo avhengig av hva hylla brukes til. Ei hannrotte her bruker gamle sokker på ei hylle. Jeg gir han hullete sokker etter ungene. Om jeg ikke legger dem på hylla "hans", så gjør han det selv. Andre rotter kan jo bruke hylla som do. Da kan du også ha avispapir der.
Lykke til!
Julie
Skal du forresten bruke gamle sokker slik vi gjør, pass godt på at det ikke er lange klør på rottene dine. Det er ikke godt for rotta å sette seg fast..

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

oki:)
takk fofr svar :wink:

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

du kan jo teipe fast avispapir på hyllene dine :wink: jeg har noen hyller som er av sprinkler, der har jeg først lagt en papp plate over også litt fillete håndkler på toppen :wink: og i bunn har jeg avispapir og makulert papir...
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

oki.. då skal eg bruke avispapir:)

det høire ut som det e det bilgaste og beste i samme ting(:

Aishi

Post by Aishi »

Julie Erlandsen wrote:Ikke dumt med avispapir, synes jeg.
Julie
Avispapir? Ikke med skrift på, vel?

Om det funker med avispapir, var dette en genial idé! Takk for tipset :)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Joda, med skrift på går helt fint. Trykksverte er greit det nå.
Du må skifte avispapiret mye oftere enn du må med strø beregnet på rotter, men om man ikke har så mange rotter, spiller det kanskje ikke så stor rolle om man må bytte aviser veldig ofte. Ja, det synes ikke jeg iallefall.
Tror det er nevnt her før også, men avispapir sparer også plastikkbunner fra ivrige rottetenner. Bunnen er jo godt dekket og jeg tror også det handler om at rottene synes det er mer morsomt å rive/gnage/rote/rydde i avisene enn å gnage på bunnen.
Hvor ofte du må skifte ut avisene, er avhengig av antall rotter og hvor stort bur du har.
Lykke til.
Julie

Aishi

Post by Aishi »

Daså. :) *Sukke* Da var det bare å begynne å abonnere på aviser da.. :P Jeg har to små, og ennå renslige jenterotter i ett vanlig FerPlast bur jeg fikk kjøpt på dyrebutikken.. De stortrives i det, men så snart jeg får mer penger, blir det nok et betydelig større som står på ønskelisten.. <3 Jeg har kjøpt en sånn "gress-sko" til dem, og den er tydeligvis mye morsommere enn å rote i sponet..

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

:D Om du ikke har aviser selv, kan du sikkert få gamle aviser av naboen eller noe sånt!
Julie

Eli Andrea
Markeringsbehov

Post by Eli Andrea »

for meg e da ikkje mangel på avise :o
vi abonera på 3 avise dagli:)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Så fint!