Jord

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
lynxy85

Jord

Post by lynxy85 »

hei! Jeg tenkte jeg skulle prøve å bruke blomsterjord i rotteburet, men bare lurte på om noen vet om det er noe i blomsterjorden som ikke er bra for rottene? Slikt som du kan kjøpe i vanlige butikker?

Aishi

Post by Aishi »

Vel, tror ikke det er direkte bra for rottene om de spiser det, og det er jo allikevel ganske mange alternativ til strø? Så hvorfor akkurat jord? :?:

Aishi

Post by Aishi »

Og blir det ikke fryktelig grisete? De får jo liksom masse jord i pelsen.. Og noen ganger kan det være små lopper og sånt i jord..

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

jord er ikke farlig for rottene (blomster jodr, ikke oppgravd fra hagen) om sommeren pleier jeg å fylle en ioisboks med jord så rottene kan grave og ha det gøy. min har aldri blitt syke eller spist det. så det er nok ikek skadelig .

Henrik Olavesen

Post by Henrik Olavesen »

Villrotter lever i jord hele livet er ganske sikker på at det ikker farlig for dem,så lenge jorda ikke ineholder kunstgjødsel eller høye mengder tungmetaller.

Men kunne alldri tenkt meg å ha brukt jord i buret,blir nesten sliten av og tenke på det.
bare tenk på all jord som havner overalt.huff huff.
små jordføtter over teppene på gullvet.

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Jeg ville begravet idèen om jordrotter. Tørr jord støver, og fuktig må jo være den perfekte yngleplass for alt fra muggsopper og bakterier til jeg vet ikke hva. Og det er ikke det at jeg ikke unner rottene litt gøy, men jeg er ikke sikker på at jeg ville like å finne dem drassende rundt på meitemark hver gang de var sultne eller lekne. Ellers kan blomsterjord inneholde kalk og gjødsel - neppe noe gode over lang tid. I tillegg har vi vel en liten sak som heter tetanus / stivkrampe; finnes i bla i jordsmonn og hestemøkk (gjødsel). Serilisering av blomsterjord er nok en fordel...men det gjør de vel før pakking...
Anita

lynxy85

Post by lynxy85 »

Hmm... jeg hadde tenkt å ha det i en isboks slik at de kunne grave. Så det er ikke lurt å kjøpe blomsterjord? Kanskje jeg skal spørre en dyrlege og høre hva han sier...

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Det går sikkert bra; jorden blir jo ikke stående lenge i isboksen der; kjempegøy for alle, bare nytt strø, søppelbøtte og såpe er tilgjengelig etterpå. :wink:
http://www.dapper.com.au/toys.htm#diggingbox
Anita

Locked