Tiss på hyllene

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Mocka
Hamstrer mat

Tiss på hyllene

Post by Mocka »

Hei hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg nytt bur.. Og det jerg ikke tengte over er at det er trehyller. Rottene tisser over alt på hyllene, og jeg er redd for at dette kommer til å trekke ned i hyllene og ødelegge de. Noen som har noen råd? har tengt på det å legge avispapir oppå, men det blir bare revet istykker og lagt i husene :P

mvh Monica

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Trehyller + rotter = dårlig kombinasjon, helt klart. Hyllene bør etterbehandles med absolutt vannavstøtende maling / lakk - hvis ikke vil de stinke i løpet av kort tid. En annen mulighet er å erstatte dem med plasthyller; de passer desv ikke alle bur, men det er verdt et forsøk.
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Kan ikke kjøpe en liten remse eller samle noen gulvprøver om man kan få det å....sånn gulv på rull som jeg kaller det!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Kjøp en stor remse - så har til nye skift når lukten etterhvert tar overhånd.
Anita

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

skjønner ikke hva dre mener jeg :oops:

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Sånn gulv du kan kjøpe i metervis...hos div fargehandlere!! Gulvbelegg heter det tror jeg...kaller det gulv på rull for de er på rull!! :)
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

aldri hørt om :oops: Men men.. de skjønner sikkert hva jeg mener hvis jeg drar i en sånn butikk :) Har du prøvd dette selv eller? Noen som vet om det finnes plastikk hyller man kan sette i et bur som er ca 50 cm bredt?

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Både Kennel og Ferplast har hjørnehyller som passer i 50-bur. Hør i butikken hva de kan skaffe når. Ferplasthyllene er størst, dyrest og best, men de har en periode vært vanskelige å få tak i. Hvis buret har loddrette sprinkler bør du prøve med en først, for å være sikker på at det går. Alternativt kan du kjøpe kryssfiner i trelasthandel som lakkes / males / fikses som erstatning for de du har. De gamle kan skrubbes og males med Bengalack eller Quicklakk etterpå - da har du til to skift.
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Sånn type gulv jeg snakket omble også velgid mye brukt i hus, ikke så mye nå..Men det er et gulv som skal ligne på parkett, fliser, ulike mønser.m.m.....Jeg brukte dette i sovehuset til kaninen min, han fikk en bok som det var gulv på, kunne løfte opp taket..Og det la jeg å oppå taket så regnet ikke trengte gjennom. Det lar seg vaske på en grei enkel måte (klut med vann, tåler det gulv normalt tåler! ), lett og bytte!
Mvh

www.FintLite.piczo.com

Nemi

hjelper...

Post by Nemi »

... det hjelper litt med avispapir synes jeg. men jeg måtte bytte ut mine treplater (som fulgte med) med vanlig hylleplater på ikea. måtte sage til med det blei bra! det er sponplate med belegg utenpå (som du sikkert har i klessakpet ditt). litt knot å feste de, men nå er det bare å tørke over de når jeg bytter buret.

men den øverste etasjen har de visst bestemt seg for å bruke som tisse- OG sovested... så der tørkes det flittig... har jo 4 etasjer, ikke rart de ikke gidder løpe ned og tisse i bunnen når de sover i kurvene øverst... hehe....

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

hehe. viste ikke at det gikk an å bruke sånne sponplater jeg.. Er ikke dette farlig for rotta i og med at spon er det? Hvis ikke tror jeg kanskje jeg satser på sponplater. Har kjøpt noen treplater, men det er så mye jobb med å skjære de til å lakke de :P

anita
Gammelrotte

Post by anita »

Pass ihvertfall på å ikke bruke materialer som er grønnaktige - slike er satt inn med noe som ikke er egnet til invortes bruk.
anita

rottus

Post by rottus »

Hei. Jeg kjøpte kontaktpapir, og det fungerer veldig bra. Det er selvklebene og lett å vaske av, lett å bytte ut også.

Idamb

Post by Idamb »

jeg har lagt laminat på mine hyller :wink:

Nemi

sponplater...

Post by Nemi »

... sponplatene mine har belegg utenpå. tenkte ikke om de kunne være farlige... uansett så spiser de ikke på de... kontaktpapir var også lurt, men litt mer jobb kanskje...

er iallfall mye lurt en kan gjøre om en er kreativ gitt!
fått så mye gode tips her inne de to årene jeg har vært her =)

Locked