Er dette ett bra bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Ville du brukt dette buret til dine små?

Ja
22
41%
Ja
22
41%
Nei
5
9%
Nei
5
9%
 
Total votes: 54

kittykatt

Er dette ett bra bur?

Post by kittykatt »

Jeg har min lille albino hann i ett hamsterbur midlertidig.. Stakar liten, jeg prøver å få tak i ett godt bur til en rimelig pris.Jeg tenkte at det også ville være bra hvis jeg investerte i ett større bur før jeg ordnet en kamerat til ham.
Jeg lurte på om dette buret egnet seg bra for rotter og om det har en rimelig pris?..
Image
Info: Bur spesiallaget for ildere. Hengekøye, drikkeflaske, hjørnetoalett og matskål følger med. Mål: 80x50x70
Pris: 1.349,00 NOK


Dette buret er til salgs på www.zooper.no
Er dette en bra nettbutikk? Vi har veldig dårlig utvalg på dyrebutikker og slikt her i Finnmark skjønner dere..

MVH Jeanett :sol:

ketopas

Post by ketopas »

Jag tycker att buren verkar vara väldigt bra!
Det enda jag tvekade på var ju priset, men då kom jag på att det inte är i svenska pengar haha... :D

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg tror buret er bra, og prisen er det ingenting å si på. Det eneste du må tenke litt på er avstanden mellom sprinklene.

Det er nemlig slik at rotter kan klemme sammen skjelettet ganske mye, og hvis de kan få hodet ut gjennom sprinklene, ja da kan resten komme ut også. Det er kanskje ikke noe problem hvis rotta di har vokst litt, men tenk etter hva som skjer dersom du får nye rotteunger på noe tidspunkt.

Det kan godt hende dette buret har liten nok avstand mellom sprinklene, men få målt det, så du er sikker. Jeg tror ikke avstanden bør være mer enn 1,5-2 cm.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Først og fremst synes jeg du burde skaffe rotta di en venn, hvis han bor alene.

For det andre, dette buret har litt avstand mellom sprinklene, så helt unge rotter kan komme seg igjennom, men med voksne rotter går det bra. Buret har en fin størrelse og tilsvarer NESTEN Jenny-buret fra Ferplast, bare at det er noen hundrelapper billigere.

Vil bare komme med en liten advarsel ang. drikkeflasken på bildet. Mange rotter har problemer med å forstå hvordan de skal bruke den, så jeg anbefaler de andre drikkeflaskene man finner i dyrebutikken! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Jeg syne sogså buret ser fint ut - men følger ikke stigen og etasjen med?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja jeg synes også den typen bur er bra, hvis man lager flere nivåer og etasjer i det. God plass til 3-4 rotter.

kittykatt

Post by kittykatt »

Melody wrote:Først og fremst synes jeg du burde skaffe rotta di en venn, hvis han bor alene.

For det andre, dette buret har litt avstand mellom sprinklene, så helt unge rotter kan komme seg igjennom, men med voksne rotter går det bra. Buret har en fin størrelse og tilsvarer NESTEN Jenny-buret fra Ferplast, bare at det er noen hundrelapper billigere.

Vil bare komme med en liten advarsel ang. drikkeflasken på bildet. Mange rotter har problemer med å forstå hvordan de skal bruke den, så jeg anbefaler de andre drikkeflaskene man finner i dyrebutikken! :wink:
Venn blir det nok straks, men blir det ikke altfor trangt å ha to rotter i ett Midlertidig hamsterbur?

Min albino er litt over en mnd nå, tror du buret vil være for stort da?
Dette er da min først rotte, og jeg vil så gjerne ta godt vare på han!
Jeg får ikke tak i jenny bur, og Mary buret på dyrebutikken koster 1600 kr! og det har jeg ikke råd til i det hele tatt...
Har såvidt råd til dette buret.

Angående drikkeflasken, så har jeg allerede en vanlig drikkeflaske som han liker veldig godt ;)

Tusen takk for rådene!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg må pipe ut og si at Mary-buret ikke er verdt 1600 kr siden Jennyburet koster rundt 1700.

Hva veier gutten din nå? Noen dyrebutikkrotter er veldig små, mens "oppdretterrotter" gjerne er litt større. Det er mange som har hannrotter i marsvin/kaninbur, så det er store sjanser for at du kan flytte inn din gutt i ilderburet allerede nå om han er stor nok!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

annetten wrote:Jeg tror buret er bra, og prisen er det ingenting å si på. Det eneste du må tenke litt på er avstanden mellom sprinklene.

Det er nemlig slik at rotter kan klemme sammen skjelettet ganske mye, og hvis de kan få hodet ut gjennom sprinklene, ja da kan resten komme ut også. Det er kanskje ikke noe problem hvis rotta di har vokst litt, men tenk etter hva som skjer dersom du får nye rotteunger på noe tidspunkt.

Det kan godt hende dette buret har liten nok avstand mellom sprinklene, men få målt det, så du er sikker. Jeg tror ikke avstanden bør være mer enn 1,5-2 cm.
rotteunger tviler jeg på at det blir, jeg tror nok ikke at jeg har tid til mer enn to stykker.. O_o;

Hvordan skal jeg få målt sprinklene? dette buret selges jo gjennom nettbutikk..og dyrebutikken har ingen lignende bur.. de selger bare hamsterbur nesten -_-

Takk for rådet, jeg skal huske på det med sprinklene, det var en av de tingene jeg bekymra meg for..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Mulig det er 2 cm mellom disse sprinklene... rotter over 8 uker vil trives kjempebra her... i begynnelsen kan du sette på ekstrasprinkler, f.eks feste hønsenetting utenfor sprinklene. Da får de ikke stukket av!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Melody wrote:Jeg må pipe ut og si at Mary-buret ikke er verdt 1600 kr siden Jennyburet koster rundt 1700.

Hva veier gutten din nå? Noen dyrebutikkrotter er veldig små, mens "oppdretterrotter" gjerne er litt større. Det er mange som har hannrotter i marsvin/kaninbur, så det er store sjanser for at du kan flytte inn din gutt i ilderburet allerede nå om han er stor nok!
Jeg tenkte meg at Mary buret ikke var verdt alle de pengene, ettersom jeg alltid sjekker pris o.l før jeg anskaffer meg ting å tang til dyrene mine :)

Jeg har ingen anelse om hva han veier.. Jeg syns han ser litt sånn mellomstor ut liksom.. Jeg fikk ham av en vennine som var blitt allergisk, og jeg tror nok hun hadde fått ham fra dyrebutikken. Ettersom vi ikke (hvertfall ikke som jeg vet noe om) har rotteopdrettere her i finnmark.

Kanskje jeg kan få veid ham.. noen tips om hvordan jeg skal få gjort dette?

Og hønsenetting var en flott ide! skal ha dette i bakhodet hvis jeg kjøper buret ^^

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Når du skal veie rotta bruker du en kjøkkenvekt, setter rotta oppi vekta og venter spent på resultatet! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Min Stripe sitter aldri stille da jeg skal veie han så jeg veier isbokshuset først også lurer jeg stripe inn i det og veier alt sammen, trekker så ifra husvekta.
Melody wrote:Vil bare komme med en liten advarsel ang. drikkeflasken på bildet. Mange rotter har problemer med å forstå hvordan de skal bruke den, så jeg anbefaler de andre drikkeflaskene man finner i dyrebutikken!
Jeg har to sånne flasker liggende ett eller annet sted. jeg har aldri brukt de for jeg syns de var så "teite" å få hengt opp og skifte vann på og sånn...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

kittykatt

hva veier du?

Post by kittykatt »

da blir jeg vell å veie ham i morgen så får dere vite hvor stor gutten min er ;P Hva er egentli normal vekta for en rotte på litt over en måned?
Takk for alle tips!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Vekta kan være nesten hva som helst, og ved fem ukers alder (da er ungene leveringsklare og kan flytte fra moren sin) er rotter normalt 90-120 gram. Det kommer altså veldig an på. Det er også vanlig at de vokser i hvert fall 20 gram i uka, for rottene vokser hurtig fram til de er 3-4 måneder gamle.

Vanlig vekt hos voksne hannrotter ligger mellom 450 - 600 gram, så du skjønner at de har litt å gå på! :wink:

Lykke til både i jakten på bur og en ny kamerat til rotta di!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked