bur i uteboden(kritiske temperaturer osv..)

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
superkenny

bur i uteboden(kritiske temperaturer osv..)

Post by superkenny »

heysann!

jeg har byttet ut mitt lille rottebur med et "kjempe"bur som passer rotter\ilder og har dette i boden som ligger ved siden av låven som ligger ute..

temperaturen ute nå er rundt -8 til -9'c
innetemperaturen i den boden er ca: 12-14'c

har isolert godt og satt inn en 1500w radiator for kalde dager så temperaturen er aldri lavere enn ca. 12c(på trinn1 600w).. er dette bra nok for rottene? mener å huske at den "kritiske" temperaturen er 8'c og at kuldesjokk kan oppstå ved lavere temperatur enn dette..

har også laget hus til de der jeg har lagt 3 av mine sokker(som jeg aldri finner den andre til)inni huset,skal også bruke masse hamsternest ol til bol samt avispapir i bunnen..kan dette bli bra? :D

nemmelig overaskelse til mine 2 små,da buret de nå får er godt over 2-3ganger større enn det forrige..derfor jeg lurer på om dette vil funke?=)

håper på raske svar..

ps. tips og råd tas i mot med stor takk!! :P

Dumbo-fan90
Sover i do

Post by Dumbo-fan90 »

Tja.. Kunne kanskje være litt varmere? Og blir ikke livet for rottene ensomt i en bod?

Og sånn hamstervatt (hvis det var det du tenkte på) må du ikke bruke på rotter. De kan kveles og sette fast beina i det.. Ellers må vel buret være fint for 2.. :wink:
Mvh Ida&rottene

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Diskusjonen omkring uterotter har vært oppe tidligere på forumet, der kom det frem mange gode tanker og meninger:
http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=1669

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Et poeng her er også individuelle forskjeller på rottene. Vår gang er ganske kald. Jeg har oppdaget at ei av jenterottene mine blir forkjølet av å stå der om det er for kaldt der. Jeg har ikke sjekket temperaturen når det er for kaldt for henne, men poenget mitt er mer at det ei rotte tåler, tåler kanskje ikke en annen. Følg derfor uansett veldig godt med dem!
Julie

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

Da du sier hamsternest,mener du vatt?? da må du lese denne.....

viewtopic.php?t=3387&highlight=hamstervatt
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Ole...

Post by Ole... »

Aha ja fant en av hamstrene som atpåtil skulle ha unger med hamstervatt rundt halsen og brystet etter at vi ha bytta og lagt in ny vatt trodde det var et engangstilfelle helt til nå....har foresten ene rotteburet i kjelleren dær det er 12-15 grader ilag med marsvinan har lagt merke til at de har litt tykkere pels ellers har de ikke vært no mer syke enn de oppe i stua leker og er aktive kansje mer en stuegrisan men tror ikke de burde ha det så kaldt som ned mot null uannsett..i det fri kravler di jo ned i kloakken under snøen el inn i kjellere når dt blir kaldt.under et godt lag snø er tempen på ca 0 var på skitur en gang og hadde pause da ei mus ha forvilla sæ opp av hullet og ikke kom ned igjen det var vel ca 5 minus og ho frøs ihjæl på kort tid..hmm vanskelig å stoppe når man først ha begynt... :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Dersom rottene er vant til å være inne, ville jeg ha ventet til neste vår/sommer med å gradvis tilvenne dem å være "utendørs". Vi hadde kaniner som små og de bodde i garasjen/uteinnhengning hele året. Kaniner har heller ikke de problemene med luftveisinfeksjoner som det rotter har. Vi slapp aldri en innekanin utendørs om vinteren; alle dyr trenger tid på å venne seg til utetemperatur. Ville rotter tilbringer jo store deler av livet utendørs, men der har ungene en dødelighet på 90% innen en viss alder(i følge "Pattedyr i farger", med forbehold om at jeg husker rett). Det er også en grunn til at dyr velger å føde på våren eller sommeren; de vil gi avkommene en best mulig sjanse til å overleve. Jeg har aldri prøvd å holde rotter utenfor leilighetens behagelige 20 grader, så jeg har ingen erfaringer på det området. :wink:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Jeg hadde en kanin, som for det meste bodde ute på altanen vår, i et kjempefint hjemmesnekret bur med isolasjon og greier.. Han bodde inne en høst(pga veldig mye dårlig vær), og ble mye slappere, virket som han bare sov og spiste mer.. Når han bodde ute var han mye mer interessert i å være med meg, å bygge bol av høy inni det isolerte rommet, og også å være med ut på tur i bånd(var litt morsomt, for han var nesten helt hvit, så man så ham nesten ikke)

Men, jeg tror at hvis rottene er ute fra sommeren av og utover høsten, så tror jeg de vil få tykk nok pels til å klare seg ned mot 10 plussgrader.. Så sålenge temperaturen ligger på 12-14 grader i boden, og de har mulighet til å bygge bol av f.eks avis inni husene sine, så tror jeg de kommer til å klare seg bra.. Er jo også mye bedre luft ute, jeg må ofte lufte rommet, det blir så tett der inne med både meg og rottene.. :P

Det blir jo litt som med hest, så klart man ikke tar en hest som er vant med dekken ute og å stå inne i en varm stall når det er dårlig vær, og setter den ut midt på vinteren i sludd og vind uten dekken!

Tror de aller fleste dyr setter vinterpels hvis de får sjansen. Kaninen min, som jeg nevnte tidligere, hadde kun vært innekanin før jeg fikk ham(han var 1 år når jeg fikk ham).. Så han klarte fint å omstille seg! :)

Jeg tror, at når jeg blir eldre, og får meg hus og sånt, så kan det nok godt hende jeg prøver å la f.eks guttene stå ute(i en bod eller noe) utover sommeren, høsten og kanskje vinteren, så sant det er over 10+ der buret står..

Det er jo også et faktum, at man skal heller ikke ta dyr som er vant med å stå ute, og ta dem rett inn i varmen.. Da kan de få problemer med varmereguleringen.. Det merker vi veldig godt på hestene her, de blir urolige og nesten fuktige i pelsen når vi har dem inne i verkstedhallen for beskjæring av høvene.. :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

superkenny

Post by superkenny »

vi har stillt opp varmen litt så nå er det 14-17 varmegrader der. Så tror det går bra. :D

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Høres bra ut! Har faktisk merket det på mine at de er mer aktive og vil mer ut, nå som jeg har hatt det litt kaldere på rommet! Jeg prøvde å skru ned ovnen litt(til mellom 15-20 grader), hadde vinduet oppe en del og sov med natt-tøy på istedet, de var mye mer aktive nå! Ville ut, har fått gå mye løse de siste dagene.. :) Før så gadd de jo ikke gå ut en gang.. :P :) Tror temperaturen kan ha mye å si, både oppover og nedover.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

superkenny

Post by superkenny »

når det er kaldt ute er temperaturen aldri under 16c noe som er bra..

de er utrolig aktive og glade nå som de har større bur..jeg veit bare ikke om de er gutter eller jenter..

her er problemet:

det kan se ut som de er jenter,men mangler puppene..eller at de er gutter,men kan liksom ikke lokalisere testiklene på den måten jeg kunne før på mine gamle rotter..

dette er et dilemma uten like og det plager meg litt å ikke vite 100%
hva er en fin måte å finne ut dette på?

Adyssa
Hamstrer mat

Post by Adyssa »

Ta bilder och lägg de ut här. Många experter här som kan hjälpa med könsbestämmning.

Locked