Jeg hadde en kanin, som for det meste bodde ute på altanen vår, i et kjempefint hjemmesnekret bur med isolasjon og greier.. Han bodde inne en høst(pga veldig mye dårlig vær), og ble mye slappere, virket som han bare sov og spiste mer.. Når han bodde ute var han mye mer interessert i å være med meg, å bygge bol av høy inni det isolerte rommet, og også å være med ut på tur i bånd(var litt morsomt, for han var nesten helt hvit, så man så ham nesten ikke)
Men, jeg tror at hvis rottene er ute fra sommeren av og utover høsten, så tror jeg de vil få tykk nok pels til å klare seg ned mot 10 plussgrader.. Så sålenge temperaturen ligger på 12-14 grader i boden, og de har mulighet til å bygge bol av f.eks avis inni husene sine, så tror jeg de kommer til å klare seg bra.. Er jo også mye bedre luft ute, jeg må ofte lufte rommet, det blir så tett der inne med både meg og rottene..
Det blir jo litt som med hest, så klart man ikke tar en hest som er vant med dekken ute og å stå inne i en varm stall når det er dårlig vær, og setter den ut midt på vinteren i sludd og vind uten dekken!
Tror de aller fleste dyr setter vinterpels hvis de får sjansen. Kaninen min, som jeg nevnte tidligere, hadde kun vært innekanin før jeg fikk ham(han var 1 år når jeg fikk ham).. Så han klarte fint å omstille seg!
Jeg tror, at når jeg blir eldre, og får meg hus og sånt, så kan det nok godt hende jeg prøver å la f.eks guttene stå ute(i en bod eller noe) utover sommeren, høsten og kanskje vinteren, så sant det er over 10+ der buret står..
Det er jo også et faktum, at man skal heller ikke ta dyr som er vant med å stå ute, og ta dem rett inn i varmen.. Da kan de få problemer med varmereguleringen.. Det merker vi veldig godt på hestene her, de blir urolige og nesten fuktige i pelsen når vi har dem inne i verkstedhallen for beskjæring av høvene..

Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3