Bomull og Høy

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Ingrid.S

Bomull og Høy

Post by Ingrid.S »

Kan rotter sove i bomull som selges i dagligvare butikker?
Og kan de sove på høy?

ane

Post by ane »

Hvis du søker på "bomull" og "høy" på forumet, finner du nok en del om det. Etter hva jeg har fått med meg er ingen av delene bra... Høy kan føre med seg midd + at begge deler kan gi lufveisinfekson.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Bomull vet jeg ikke så mye om, men hold rottene unna høy ja! ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

HeiHei og velkommen hit!

Bomull kan få surret seg rundt føttene og gi sår og høy kan inneholde midd + at det støver....avis setter rottene mine her pris på og få sove i. Jeg grov strimler opp en avis (tar vekk stiftene) og så gjør de resten, drar det inn i sovehuset og danderer som de selv vil!!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Takk fint_lite :)

Ja, da holder jeg meg unna bomull og høy.

Men funker ikke do papir bedre inni sovehusene en avis? er ikke det ganske grovt for de?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg har brukt begge deler jeg :) Det skal gå like bra med avis ;)

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Post by Hoyst_87 »

Dopapir syns jeg(og rottene) at fort blir for grisete, det trekker til seg for mye, dessuten er det vanskelig å legge tilrette virker det som! Rotter vil ha papir i HELE sovehuset, ikke bare på gulvet. De lager seg noen skikkelig fine rottereir av avispapir. Mine går kun på avispapir nå, det fungerer veldig fint, skifter på buret 1-2 ganger i uka etter hva som er nødvendig. Tar også gjerne ut det som er mest nedpissa og legger inn nytt oftere, 3-4 ganger i uka.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Det er en misforstått sannhet at rottene kan få midd av høy. Den midden som kan leve i tørket høy er ikke de samme midden som går under huden på rottene og forårsaker kløe og sår.

Ja, det kan finnes midd (og andre små kryp) i tørket høy, men disse er ufarlige for rottene. Rottemidd smitter kun ved kontakt mellom rotter, eller hvis en rotte er i kontakt med strø eller utstyr som en smittet rotte nettopp har vært i kontakt med. Og da mener jeg nettopp, som i "for mindre enn en time siden".

En annen ting er at høy støver mye, og dette kan irritere luftveiene til rottene, og at noen rotter derfor reagerer allergisk på høy.

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

Takk for svar.
Men dere som har sokker og tøy inni sove husene, hvor ofte skifter dere?

I dag skal jeg hente jenterottene mine :D

Ingrid.S

Post by Ingrid.S »

en til ting, er det 5 uker rotter kan være når de tas bort fra moren?

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Ja de bør minimum være 5 uker ;)

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Heidi wrote:Det er en misforstått sannhet at rottene kan få midd av høy. Den midden som kan leve i tørket høy er ikke de samme midden som går under huden på rottene og forårsaker kløe og sår.

Ja, det kan finnes midd (og andre små kryp) i tørket høy, men disse er ufarlige for rottene. Rottemidd smitter kun ved kontakt mellom rotter, eller hvis en rotte er i kontakt med strø eller utstyr som en smittet rotte nettopp har vært i kontakt med. Og da mener jeg nettopp, som i "for mindre enn en time siden".

En annen ting er at høy støver mye, og dette kan irritere luftveiene til rottene, og at noen rotter derfor reagerer allergisk på høy.
Men hvorfor klødde Hoyst seg til blods da, uten at hverken jeg eller han hadde vært i kontakt med andre rotter, 3-4 uker ETTER at jeg tok ut høyet? Det må jo ha kommet fra høyet, det er ingen andre muligheter for hvor det kom fra! Dersom det har vært mus i høyet, er det en mulighet da?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Når det gjelder sokker og annet stoff i husene pleier jeg bare å lempe det i vaskemaskinen når jeg først vasker buret deres. Eller, hvis det har blitt rullet litt for mye i dokassene, bare kaste det. Tørkerull er digg å sove på, og man kan ofte observere en eller begge av mine mens de slumrer med halvåpne øyne liggende i en haug papir. Avispapir brukes til alt - inkl. å tette igjen åpninger med, slik at ikke den andre får kommet inn i sovehus eller kurver. :roll:

Jeg syr en del og pleier å gi bertene mine stoffrester og sånt - det synes de er gøy - men jeg gir de ikke bomull. Har hørt en del horrorhistorier om det, og synes det er støvete og lukter rart (fra mine dager som hamstereier).. så jeg gir de heller stoffbiter og fleece-biter. Du finner billige fleece-tepper på blant annet Kid Interiør - helt nede i en 40kr. for et teppe, tror jeg - så det er billig og varer lenge (kan vaskes i maskin).
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hoyst_87 wrote: Men hvorfor klødde Hoyst seg til blods da, uten at hverken jeg eller han hadde vært i kontakt med andre rotter, 3-4 uker ETTER at jeg tok ut høyet? Det må jo ha kommet fra høyet, det er ingen andre muligheter for hvor det kom fra! Dersom det har vært mus i høyet, er det en mulighet da?
Ja, det er mulig at mus også kan bære på middarter som kan infisere rotter. Oppbevarer du høyet ditt slik at ville dyr kan komme i kontakt med det? En annen (og minst like sannsynlig) forklaring er at middene allerede var der, men at det tok lang tid før du oppdaget symptomer. Noen få midd gjør sjelden noen skade, men når de blir mange nok begynner rottene å klø.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Heidi wrote:Ja, det er mulig at mus også kan bære på middarter som kan infisere rotter. Oppbevarer du høyet ditt slik at ville dyr kan komme i kontakt med det? En annen (og minst like sannsynlig) forklaring er at middene allerede var der, men at det tok lang tid før du oppdaget symptomer. Noen få midd gjør sjelden noen skade, men når de blir mange nok begynner rottene å klø.
Ok. Nei, jeg tok høy og halm fra fjøset den gangen, der er det jo mus. Det var før jeg fant fram til NTF. Ok, det kan være, men tar det 3 mnd før det vises? Jeg fikk de 2 første gutta mine(Hoyst og Storm) i begynnelsen av november i fjor, og Hoyst klødde seg til blods i begynnelsen av februar. Så det må nok ha kommet med høyet fra fjøset, eller sagflisa, sluttet med begge deler i slutten av januar, da jeg meldte meg inn på forumet her. Men da er det nok pga musene. Takk for svar! :)

Locked