Løpehjeul..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Ingrid.S

Løpehjeul..

Post by Ingrid.S »

Har hørt at løpehjul (sånn de løper på sprinkler) er farlig og de kan sette fast halen.

Er det riktig? det fulgte med et sånn løpehjul med i buret, jeg har ikke lagt det inn før jeg er sikker.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg tror det har blitt skrevet om dette før her på forumet. Hvis jeg ikke husker feil, er løpehjul med spinkler potensielt farlige, mens løpehjul i plast (helstøpt, ingen mellomrom mellom "trinnene") kan brukes. Det er først og fremst fordi halen kan skades at løpehjul med sprinkler ikke er bra for rottene. Med mindre rottene er vant med å springe i hjul fra de var små, er det visst lite sannsynlig at de vil gjøre det. Vi forsøkte med to av våre hunner, men de var overhodet ikke interesserte i å bruke energi på å løpe i hjul. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Maggie_86

Post by Maggie_86 »

mine løper i sånt hjul med springler, å det ser ut til å gå helt fint, men det er jo kanskje som nevnt fordi de har gjort det fra de var små... Foresten så er det bare den ene lille jenta mi som gjør det. Den elste er for lat tror jeg;) hehe

Fint_Lite
Tisser i køyene

Post by Fint_Lite »

halen kan komme i klem ja!! men man får løpehjul som festes på veggen i plast....
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Wookie
Sofaspiser

Post by Wookie »

Hvor får man tak i ett stort nok løpehjul i plast? ô.O

Nemo
Alfatryne

Post by Nemo »

Du kan kontakte en dyrebutikk og høre om de kan skaffe - eller (sannsynligvis mer tidsbesparende) ta deg en tur på nettet og bestille fra en online dyretilbehørsbutikk.

Forøvrig, sånn ang. løpehjul, det er veldig få som faktisk bruker de. Mine har bare sett rart på hjulet og unngått det så godt det har latt seg gjøre de gangene jeg har hengt det inn til de. De bryr seg ikke noe om det, og vil heller klatre i veggen på buret eller løpe i sofaen/sengen.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Ole...

Post by Ole... »

Har hatt et løpehjul med sprinkler i jenteburet siste året,det er ganske riktig at ingen av de voksne bruker det men de som har vokst opp med det desto mer men ikke som en hamster da, de ser jo ut som de er helt avhengi.Har ikke vært skader til nå.Er det noen som har registrert dette eller bare mener de det er farlig for rottene.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner poenget med å ha sprinkelhjul når det er kjent at dette kan påføre rotten skader på halen. Når risikoen er kjent, hvorfor gamble? Det er ikke noe stas å plutselig sitte med en rotte som har skadet halen, bare spør Nemesis. Hennes Dumbo-Larsen var så dum at han lurte seg inni en lenestol og fikk kappet halen da han noen satte seg i den. Det er et hendelig uhell man ikke kan forutse. Haleskade som følge av at man bruker inventar i buret som man vet at kan skade dyret, det er en forutsigbar risiko. Et plasthjul kan da ikke koste allverdens? En billig investering i trygghet for trimgale rotter.

Personlig synes jeg resonnementet "Det har ikke skjedd hittil, så hvorfor skal det skje meg?" er dumt. En digresjon: Er det lov å naske i butikken så lenge ingen ser deg?

Ole...

Post by Ole... »

Ser ikke helt sammenligninga med en lenestol og et løpehjul.Og såvidt jeg vet er det ikke kjent,derfor spør jeg om det er registrert slike skader eller ikke,og ikke hva man tror

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Veldig kjapp leterunde på forumet:
Jorun: Det blanke hjulet tror jeg ikke burde anbefales til rottene. Jeg kjøpte et slik første gangen jeg fikk rotte, og den ene ble totalt avhengig. den andre snuste ikke på det engang, tror jeg :wink: , men rotta kløp halen sin mellom den stanga som går ned mot bakken og selve hjulet. Hun fikk skikkelig vondt, og rørte aldri hjulet mer (jeg fjernet det, men kjøpte et slikt som det gule). Jeg tror det kunne gått mye værre enn det gjorde... Jeg ser ikke av bildet om det er så trangt mellom hjulet og foten der at det er noe problem, men ha det i tankene!!! Smile
Etter min erfaring har ungen av mine rotter giddi å bruke løpehjul,og jeg unngår selv å bruke det-det bråker intenst og rotter skader ryggen sin!
Det ser ut til at det er en del som har hatt dårlige erfaringer med slike hjul. Jeg ser det er delte meninger, noen er veldig i mot bruk av hjul:
Man ska absolut inte ha hjul till råttor under några omständigheter.
Dels är risken att de skadar ben, svans eller rygg väldigt stor, hjulen är även beroendeframkallande. Och hur naturligt är det egentligen för råttorna att springa och springa men inte komma någonstans?
Som du ser, det har skjedd skader. Det er bare å bruke søkefunksjonen og lete litt. Jeg synes det er bedre å lære av andres erfaringer enn å gjøre gamle tabber om igjen, da sparer jeg meg selv for masser bryderi. ;)

Ole...

Post by Ole... »

Tusen takk,var noe sånt jeg var ute etter første gangen..:)

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Jeg leste faktisk om løpehjul på det svenske råttforum igår. Så her kommer det litt info om hvordan det å løpe i hjul påvirker rotta rent fysisk.

What goes around, comes around – träningshjul för råttor.

Har dina råttor ett träningshjul i sin bur? Springer de i det? Vad är nu fördelen med ett sådant arrangemang: råttan kan motionera sig själv vilket innebär att det är mindre risk att den blir fet, rörelse stimulerar skelettet, gör det hårdare och minskar risken för benbrott om råttan skulle falla. Vidare hjälper det råttan att utveckla sin balans och koordination.

Låt oss nu ta en titt på hur råttan ser ut när den springer i hjulet. Svansen är lätt böjd över råttan rygg, huvudet hålls upp och dras aningen bakåt och ryggraden har en liten, men tydlig, konvex böjning. Råttan travar eller skrittar i hjulet. När en råtta spring på golv eller gräs är ryggraden konkav (i galopp) eller mer rak (i trav). Huvudet är sträckt framåt och aningen nedåt, svansen är i linje med golvet, råttan växlar mellan trav, skritt och galopp, den stannar och startar, står på bakbenen respektive på alla fyra, huvudets position ändras hela tiden. Att springa i ett träningshjul är en fullständigt onaturlig ställning. Enda gången en råtta rör sig ungefär på det sättet är när den bär något stort i munnen och det är mycket korta sträckor. Ingen råtta skulle någonsin förflytta sig i den positionen i någon annan situation.

Kanske tycker du att det inte spelar så stor roll. Faktum är att våra tamråttor upplever en hel del saker och situationer som aldrig skulle uppträda i det vilda. ”För övrigt, min råtta tycker att det är roligt, den sover mycket bättre och är lugnare. Jag tvingar den ju inte! Varför ska jag ta ifrån min råtta något som den älskar så mycket?”

Nå, jag tror inte att DU kommer att sova något vidare efter att jag berättar hur kroppsställningen i hjulet påverkar råttan rent fysiskt… Att lägga svansen över ryggen på det där sättet sliter väldigt på kotorna i svans och korsrygg. En del råttor utvecklar diskbrock och jag har aldrig träffat en hjul-råtta som inte ömmar och har felaktiga muskler i ryggslutet. Enligt utsago kan svansen ”fastna” i den positionen och råttan kan inte längre bära svansen normalt. Det behöver knappast sägas vilken katastrof det är för en råtta. Svansen är balansstången vid klättring, en oflexibel svans innebär att råttan knappt kan klättra.

Ryggens konvexa böjning leder till att musklerna stärks på fel ställen och detta påverkar råttans rörelsemönster. En hanråtta jag mött (ensamråtta som bodde i en mycket liten bur och bara hade ett hjul att motionera sig med. Enligt matte älskade han det och sprang jämt i det.) var så deformerad att han inte längre kunde galoppera på ett platt golv. Jag är utbildad hästmassör och har arbetat med hundars och hästars ryggproblem i flera år. Jag lutar mig mot många års erfarenhet när jag säger: huvudets och ryggradens ställning i hjulet kommer att ge din råtta huvudvärk. Spänningen i nacken och mellan skulderbladen (som kommer av att hålla upp huvudet) minskar blodflödet till huvudet och just detta är den vanligaste anledningen till huvudvärk både hos människor och hästar.

Men om träningshjulet nu verkligen är ett sådant tortyrredskap varför är då råttor så dumma att de fortsätter att använda det? De borde ju veta vad som är bäst för dem, eller? Tja… Varför slutar inte folk att röka, trots att de hostar, riskerar lungcancer och blir förpassade till trädgården i rykande snöstorm för att inta giftet? På grund av vanans makt och nikotinets kick, naturligtvis…och råttan springer i hjulet för att den inte har något annat att göra och för att den blir beroende av den endorfin kick som hjärnan får av träningen. Runners high, har du säkert hört talas om, endorfiner frigörs i kroppen när vi tränar och det är lätt att bli beroende av motion. När råttan väl börjar få känningar av hjulets nackdelar och problem så är den redan beroende.

Upplevelsen av att springa i ett hjul verkar även vara mycket nära besläktat med vad hästar som box-vandrar (vandrar runt, runt i boxen) eller väver (gungar rytmiskt från sida till sida och svänger huvudet i takt, sliter ut senor och ligament i knän och hasor och leder ofta till problem med hovarna) upplever. Den upprepade monotona rörelsen verkar göra hästen i princip hög. Om du iakttar ögonen på en häst som väver så kommer du se hur de blir mer och mer frånvarnade och blanka ju längre hästen långsamt vaggar.

Hästen utvecklar olater av den här typen på grund av att de inte får tillräckligt med mental stimulans. En del verkar i högra grad vara i riskzonen än andra, precis som en del råttor springer i hjul eller barberar sig eller burkamraterna. De gör det inte för att det är så himla KUL eller hälsosamt, utan för att de inte kan sluta

Vad är då lösningen? Först, ta bort hjulet. Om det inte räcker med det jag har sagt hittills så kan jag tillägga att många råttor förlorar svanstippar och tår i gallerhjul, ta inte risken! Stimulera din råtta mentalt genom miljöträning, agility och tricks, stimulerar den fysiskt genom att ge den en stor bur och låt den springa lös åtminstone en timma om dagen. De begränsade fördelar som träningshjulet har, kommer du lätt åt med vanlig motion. All motion stärker skelettet och motverkar fetma, lek och bus utvecklar balans och koordination, ge dina råttor mycket leksaker och mycket tid! I gengäld får du friskare, gladare och socialare råttor, det är det väl ändå värt?

Av: Cia Brändefors

Avslutande not: Kanske var den här artikeln helt bortkastad, och om så är fallet blir jag överlycklig. Jag inbillar mig att det numera är relativt ovanligt i Sverige att råttor springer i träningshjul. Det är dock med fasa och sorg i hjärtat som jag upptäckt att det är oerhört vanligt i Nederländerna och Belgien, faktum är att träningshjul rekommenderas av en del uppfödare. Artikeln är alltså ursprungligen skriven för Rattenstartje (råttsvansen) som är VVRV:s (förenade flanderns råttvänner) medlemstidning. Men en gnagande oro har satt sig i magtrakten, kanske finns det fortfarande, även i Sverige, råttägare som inte vet vad träningshjulet ställer till med? Så för säkerhets skull…

Ole...

Post by Ole... »

Konklusjon: kast hjulet..(noe jeg allerede har gjort) men nå skal hamstrene også bli fri for hjul ja..

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

:bravo: :akt: Cia! Hun forbauser meg stadig med sine meget velskrevne artikler. Hun får ned på trykk det vi andre ikke klarer å formidle!

(PS: Det er god kutyme å ikke bare kopiere det andre skriver men heller linke til der de skriver det. Med mindre du har fått tillatelse av forfatteren. Uansett, takk for at du gjorde det likevel!)

(PPS: Artikkelen til Cia ligger her: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=262889)

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Ja, jeg syntes det var veldig intressant å lese det. Det er så mange ting som det er lett å ta som en selvfølge for at "det bare er sånn". Da er det kult å lære av folk med kunnskaper.
Jeg skulle selvsagt ha linket artikkelen, men jeg så den inne på et forum der det sto veldig masse ting så jeg var redd folk ikke ville lese den hvis det ble for mye skrolling.. Fint at du fant en link :)

Locked