Jeg må skryte av gutta min. 4 flotte gutter, i alderen 5 -11mnd, de lærte seg å tisse og bæsje på dohjørnet jeg kjøpte med en gang! første dagen og etterpå er det bare litt tiss her og der, men all bæsjen havner i doen. det er gutta sine!!
Mai-Tai
*Rottisene mine, Mai-Tai,Mathilda,Klatremus,Lille My, Raymond og Rolf*
Det går så fort altså? Hm.. Kanskje jeg må prøve det jeg også, blir vel mye enklere å gjøre rent! Hvordan gjorde du det da, la du noe spesielt strø oppi doen eller? Eller noe annet spesielt?
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
de på dyrebutikken sa det kom til å ta dager,kanksje uker, men jeg tok litt strø oppi marsvindoen, var vel det de kalte det, og så plukket jeg noen få bæsjer (hadde så klart akkurat skiftet på buret) og la oppi doen, har avis som underlag i buret og tok derfor strø oppi doen, var lurt med forskjellig. og de begynte raskt, hender seg de bommer litt nå og da men det er sjelden. derfor måtte jeg skryte for de var flinke. Nå tømmer jeg bare doen annenhver eller hver dag og skifter underlag en gang i uka. funker fint.og så enkelt
Mai-Tai
ja, det gjør jentene mine også! før tisset og bæsjet de overalt, spesielt på den øverste hylla . men så tok jeg vekk hyllene og satte inn en kanindo, som jeg hadde lagt noen små rottekuler i. de tok poenget med en gang! jeg gjør som deg, skifter doen annenhver dag og tar buret en gang i uka. hurra for renslige rotter!
jepp det er så utrolig greie, eneste er at de noen ganger tisser på den en hylla som er hjemmelaget og av tre, dette trekker seg så klart inn og lager lukt, vurderer å fikse en hengekøye der i steden.
Mai-Tai
Hm, så glupt! Dette skal jeg definitivt prøve! Spesielt iom at jeg har 2 bur som er bygget sammen til ett, det gjør det vanskelig å gjøre skikkelig rent overalt. Så, dyrebutikken neste!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3
siva83 wrote:jepp det er så utrolig greie, eneste er at de noen ganger tisser på den en hylla som er hjemmelaget og av tre, dette trekker seg så klart inn og lager lukt, vurderer å fikse en hengekøye der i steden.
Har du prøvd å lakkere hylla? Da trekker det seg ikke så ille inn
jeg er allerede på vei ut, og skal kjøpe lakk. det var lurt. Ja jeg håper dine rotter er så smarte som mine, skiftet på buret på lørdag, og det er kun 4 små bæsjer på avisen så de har vært sååå flinke. kostet vel 96kr den doen
Mai-Tai
ja dette var jaggu ikke dumt... tenker nok jeg skal prøve dette jeg oxo. Mine gjør aldri fra seg uten for buret da. så sånn er de jo flinke da, men da skal jeg jaggu prøve en do.
Jeg har også prøvd for lenge siden, funket ikke hos meg heller, men jeg hadde sånn liten hamsterdo, kanskje det hadde gått med litt større do...
Setter inn hamsterdo til hamsterne på jobb også, men de bare ruller seg og bader i sanden, så går de på do bak doen...dytter den bort og lager et tissehjørne bak...
hehe.. vel jeg har i allefall lyktes med det. de ser ut til å bomme noen få ganger,men stor sett er de flinke og bruker doen. var en marsvindo, en trekant, til ca 99kr tror jeg..
Mai-Tai
[quote="siva83"]jeg er allerede på vei ut, og skal kjøpe lakk. det var lurt. Ja jeg håper dine rotter er så smarte som mine, skiftet på buret på lørdag, og det er kun 4 små bæsjer på avisen så de har vært sååå flinke. kostet vel 96kr den doen[/quote]
du vet det sikkert men, har du sjekket at det ikke er noen stoffer i lakken rotter ikke tåler? lette en del etter rotte-sikker lakk når bygde forrige bur å det var vanskelig å finne.
Det er fullt mulig å bruke vanlig mat/oliven-olje. bare mal utover som vanlig og hold rottene unna til det tørker, ellers kan det lett bli slikket ned
Jeg hadde først en liten boks som rottedo, den brukte de ikke, men da jeg kjøpe en ordentlig en, lærte de det med en gang. Når jeg har med dyrene andre steder, bruker jeg bredere esker i stedet, de bruker den, men de sover gjerne i den også ô.O
Alucard, Balder, Tetra, Tøffeliten, Lynet, Smith og Smule