Ja, jeg driver altså og vurderer nytt bur...
Når jeg vasker Jennyburet mitt, noe som trengs ca hver tredje dag, tar jeg av toppen og spyler både bunn og burdel i dusjen. Jeg synes det er praktisk og det blir rent. SÅ: dere som har bur som ikke går inn i noen dusj, hvordan er det å holde rent? Bunnen får man jo alltids vasket, men burdelen? Hylleplatene mine må gjerne spyles i flere runder siden tiss og RM1-støv lager fin sement, og "noen" her i huset har funnet ut at man kan tisse ut av buret fra øverste etasje = tiss nedover sprinklene. Holder det virkelig med klut og vann? Erfaringer mottas med takk, siden jeg nå har forelsket meg i et bur som ikke går i dusjen...
Vask av store bur
Moderator: Moderatorer
Vask av store bur
Maria H.
-
- Gammelrotte
Har sett at det er en del som har hengt om noe bak buret slik at det ikke blir søl på veggen, noe som er veldig smart hvis man har hvit vegg fant jeg ut...
Jeg vasker burbunnen med dusjen og hyllene tørkes av med klut. En gang i blant har jeg vasket ned hele buret med såpe, vann og klut. Men sprinklene blir ikke så skittne for mine gjør sitt i bunnen av buret.
Jeg vasker burbunnen med dusjen og hyllene tørkes av med klut. En gang i blant har jeg vasket ned hele buret med såpe, vann og klut. Men sprinklene blir ikke så skittne for mine gjør sitt i bunnen av buret.
Julianne
Julirottenes omplassering
Julirottenes omplassering
-
- Gammelrotte
Vi har heldigvis mulighet for å få det store jenteburet inn i dusjen (såvidt, med minimal klaring og noe triksing). Før pleide jeg å tørke av sprinklene med en klut, men det ble etterhvert for tungvindt. Jentene våre kan også kunsten å tisse ut gjennom sprinklene, dessuten har jeg sett at noen av dem også klarer å bæsje rett på gulvet nedenfor buret; minimalt arbeid for dem, mye arbeid for meg når konsistensen ikke alltid er den tørreste. Nå tar jeg hele greia med inn i dusjen, uten plastetasjer og bunn, sprayer med baderomsvaskemiddel og lar det stå mens jeg vasker resten av det utbæsjede inventaret. Etterpå er det bare å spyle og tørke av, og vips!, så har damene rent bur i (nesten) en uke. Plastetasjene legger jeg i bløt i vann med Domestos så lenge som det behøves; da blir de mye renere enn om jeg skulle stå og skrubbe dem (har prøvd). Alt som kan legges i bløt blir lagt i bløt. Jeg er kanskje litt i overkant hysterisk opptatt av renhold av rottebur, men det holder burene pene.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com