Bur på soverommet?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Carina

Bur på soverommet?

Post by Carina »

Har sett an akvariet jeg tenkte jeg skulle ha rottene i, og jeg vil ikke ta sjansen på at de mistrives der, så det er like greit å gå til innkjøp av et bur med det samme ;) Men eneste stedet jeg har plass til et bur er på soverommet. Er det noen som har erfaring med hvordan det fungerer med tanke på lukt og lyd?

Hvordan er det forresten å ha rotter i et kaninbur? Det blir sikkert for lavt med tanke på at rottene liker å klatre, men rommet mitt har en uforklarelig planløsning, så det er vanskelig å få plassert et veldig høyt bur. Det høyeste jeg kan få plass til er vel et Jenny bur. Ville det fungert for to hannrotter? :|

Hmm, det ble mange spørsmål. Tusen takk for eventuelle svar :bravo:

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Vi har til vanlig ikke rottene på soverommet, men av og til har vi måttet dele rom med dem når vi har reist bort med rottene. Det har gått fint med tanke på lyd, men det kan bli ganske "tung" luft av å dele rom med dyr som elsker lukten av sitt eget tiss.

Jeg tror ikke kaninbur er noe særlig for rotter; det er ganske stor sprinkelavstand, som kan bety at unge rotter vil kunne stikke av hele tiden. Dessuten liker rotter godt å klatre, og det blir litt vanskelig i et så lavt bur.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

Jeg hadde rottene på rommet om dagen, men jeg
måtte ta det ut om natta for jeg må ha vinduet åpent og vifta på, så da
flytta jeg buret ut i gangen på kvelden, men dette har jeg slutta med nå,
det blir litt for stressete å flytte dem hele tiden ;) Men nå skal jeg få to rotter til,
og et bur til, så da får jeg se om jeg får legge av meg uvanen min med å ha vifta på og vinduet åpent hele natta :P

Jeg ville nok ikke tatt sjansen på et kaninbur.. som Roger&Ingrid sier,
er det stor sprinkelavstand på kaninbur og de er lave, så jeg ville nok tatt et jennybur ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Jeg har prøvd å ha dem på soverommet, men ble gal av alt bråket. Blir sikkert en vanesak det da.
Tror det er fint å være rotte, men det er jammen ikke værst å være rotte-eier heller!

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg har to jenter på rommet nå, nesten rett ved siden av sengen og det fungerer fint :) Men de er kanskje litt stille av seg ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Mac dyregod
Sofaspiser
Kjønn: Kvinne

Post by Mac dyregod »

jeg ville ikke hatt rottene på soverommet, for din egen del. Støv, lukt, strø er sånn som kan gi deg problemer. ville ikke hatt noe dyr i det rommet man sover i. I tillegg bråker de gjerne og det blir gjenrne dårlig luft for deg og dyrene der du sover.
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

jeg pleier å ha en sprekk av vinduet åpent, så det blir ikke tett hos meg ihvertfall. Og rottene står slik at de ikke får trekk rett på seg:) De skal heller ikke bo her for alltid, det er bare midlertidig. ;)

Så jeg er vel enig at du ikke burde ha de på soverommet for alltid
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Carina

Post by Carina »

Tusen takk for svar :D Jeg får prøve å ha dem på rommet i alle fall midlertidig til jeg har funnet et annet sted.
Pappa er ikke helt klar for å ha dem i stuen nede, og i andre etage der jeg har en liten stue og soverom er planløsningen utrolig dum, men jeg finner nok plass :bravo:

God helg!

Killa
Stjeler mat

Post by Killa »

Jeg bor på rom med 5 rotter, jeg. To bulldozergutter og tre jenter. Har alltid hatt rottene på soverommet og jeg syns det går helt fint. De bråker ikke så mye om natten, men det hender jeg gir dem en skål med myk mat når jeg legger meg, da er det helt stille (bare lave smattelyder) til jeg får sovnet. Også er det smart å ikke gi dem avispapir, for det bråker! Annet som er smart, hvis du skal ha Jennyburet, er å feste rørene på veggen og ikke med kjetting. Da slipper du at de smeller mot veggen på buret når de løper (guttene er flinke til det). Jeg pleier å lufte hele dagen, siden rommet mitt er ganske lite. Når det gjelder lukt kommer det vel an på hvor kresen man er og hvor ofte man skifter på buret. Eneste gangen jeg har hatt noe problem var da jeg var syk og ikke orket å skifte på burene. Så lå jeg der og led i stanken da. Hehe.
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

annetten
Betarotte

Post by annetten »

Jeg hadde rottene rett ved senga i lengre tid - det gikk helt fint, det, man måtte bare passe på at de ikke fikk tak i sengetøyet, for da var det over og ut for dynetrekk og laken. Jeg opplevde aldri lukt og støv som noe problem, men nå hadde jeg stort sett jenter, og de lukter litt mindre. Det som lagde mest støy var vannflaska, men man venner seg til mye...

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

jeg har både rotter, natalmus og andre dyr på rommet. endel lukt blir det jo, men jeg bruker strø som ikke støver. jeg lurer litt på å flytte ut i stua faktisk. der er det bare akvarier. hundene ligger i buret på rommet de og. jennybur er mer enn greit nok for to hannrotter, synes jeg. jeg har mine to jenter i et jennybur. har også mye skråtak, kjenner igjen det der!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

Jeg har en litt merklig løsning der jeg bor, rommene er adskilt men ikke med dører. Mere åpen løsning. Så det er som anetten sier, det er utrolig hva man venner seg til av lyder.
Jeg merker ingen ting, men typen blir små rar av å overnatte hos meg med både rotter, en kanin, undulat og en voffs tassende rundt natterstider...
Desuten er det utrolig hva man tollerer når det kommer til de vi holder kjærest =)
Hilsen Rikke Karine

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Da jeg hadde rotter, så måtte de bo på soverommet mitt ja.
grunne var vedlig enkel, muttern og fattern ville ikke ha dem i stua fordi vi har en katt som ELSKER å jakte. Hadde blitt for mye stress for de stakkras rottene, så det var mest humant å ha de på rommet.

I begynnelsen, kan lydene de lager om natta være veldig forstyrrende, men etter noen uker blir man vandt til det... Husker jge haddde kjempe store problemer med å sove... Når jeg plutselig ikke hadde noen bråke rotter lengre :lol:

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Det som lagde mest støy var vannflaska, men man venner seg til mye...
Må bare reklamere: Et meget godt tips førte meg til Ferplasts drikkeflasker. De er så godt som lydløse!! Det var utrolig deilig, selv for meg som ikke har rotter på soverommet (men i stua der de helst drikke-drikke-drikker akkurat under filmens mest rørende høydepunkt, den viktige nyhetssaken eller akkurat når jeg holder på å slukne på sofaen...)
Dyrere enn standardflaskene da.
Maria H.

Ole...

Post by Ole... »

Stemmer..de har plastinnlegg i tuten og to kuler,i tillegg til å bråke mindre søler de og mindre :)

Locked