Sagflis?!?!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Teacya

Sagflis?!?!

Post by Teacya »

Heisann!

Jeg bare lurte på noe jeg vettu...

Sagflis... er det ikke bra og ha i rotteburet!?!?!?

Hva er best og bruke?!?!

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Sagflisen støver, og irriterer luftveiene til rottene, de kan bli skikkelig syke av det. Bruk yesterdays news, aviser eller beekay strøet du får kjøpt på nettbutikken til NTF! :)
Mvh Ida S. Eggen

pointless

Post by pointless »

hva er vel enklere og gøyere enn avis papir? rottene elsker å lage bol av det. og det er lett å bytte det. det må byttes ganske ofte da... for det er ikke så absorberende... men det er vaffal morro for rottene :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Tråden er flyttet til Bur og burbygging
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

Post by Guest »

Hmm

Jeg bruker en type sagflis som ikke støver.. Pluss at de får både høy og halm som de kan rote i..
Men hva med den sagflisen man får kjøpt i dyrebutikkene?

Sitter dere og klipper i all avispapiret da, eller?

Har forresten merket at rottene mine elsker å grave i potteplanter, så vurderer å kjøpe litt plantejord som de kan leke med... Evt. koke den først for å bli kvitt eventuelle parasitter...

Åse

Post by Åse »

isj, glemte å logge inn alt på første post.....

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Anonymous wrote:Jeg bruker en type sagflis som ikke støver.. Pluss at de får både høy og halm som de kan rote i..
Hva slags sagflis er det du bruker siden den ikke støver? Høy og halm støver også, så det bør heller ikke brukes i rottebur...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Teacya

Høy og halm!

Post by Teacya »

Høy og halm kan brukes til rotter..

Men da må du fryse det først og få bort alle bakterier...og midd og slik...

FRYS DET!

Åse

Post by Åse »

Jeg husker ikke hva den heter.. Kommer i stoore pakker til skolen jeg går på (jordbruksskole).. Tror det er et dansk merke...

Har ikke merka noe til at rottene plages av høy/halm ennå...
Men prøver også å gjøre dem litt hardføre, slik at ikke alt de møter er helt sterilisert....

Teacya

oki

Post by Teacya »

det er mye midd som følger med høy da...

det er derfor det er best og fryde det så midden dør...
for det er ikke noe godt for rottene og klø seg i gjel..

Åse

Post by Åse »

Har som sagt ikke merket noe til noe kløing/sår..
Jeg er jo ikke dummere enn at jeg fjerner høy/halm og behandler rottene om noe sånt skulle oppstå, men gidder ikke/har ikke råd til å kjøpe alternative strømetoder... Ikke før jeg ser vitsen med det, når de trives godt med det de har......

Teacya

japp jappp!

Post by Teacya »

Japp japp....
Sefølgelig....

ville bare minne deg på det... :lol:

Åse

Post by Åse »

Seffern... Vi vil jo bare våre kjære venners beste...

Men skal ikke se bort ifra at jeg slutter å bruke sagflis og går over på noe annet. Det har nemli en tendens til å bli mye sagflis på gulvet.. Og kanskje det finnes noe som suger opp lukt litt bedre.....

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Husk at flis av gran og furu inneholder fenoler som irriterer lungene og kan forårsake leverskader - bruker du flis, bør du vite hva slags treverk det er laget av. Beekay-strøet som selges via NTF er laget av ask, og helt trygt for rotter. Ellers kan du bruke Yesterday's News, som også er trygt, og har bedre sugeevne (men er dyrere, så jeg bruker en kombinasjon).

Når jeg gir rottene avispapir, legger jeg bare noen utbrettede aviser i bunnen av buret. De klarer helt fint å rive det opp selv :)

pointless

Post by pointless »

jeg hadde sagflis i buret til mine før jeg kom inn hit og så at det ikke var bra. heldigvis skjedde det ikke noe med dem!!!

Locked