Hvor skal jeg plassere de forskjellige tinga i buret?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Alpaca

Hvor skal jeg plassere de forskjellige tinga i buret?

Post by Alpaca »

Hei, jeg er ganske ny som rotteeier og har noen spørsmål om hvor ting skal stå i buret. Har lest endel inne på forumet og tittet på mange bilder av bur. Men, hvor plasserer man best matskål og do? Rottene mine er nesten aldri nede i buret, de holder seg på de to øverste hyllene, har da plassert huset deres øverst og mat og do på neste hylle. I bunnen har jeg en stor tre-rot som de er på en sjelden gang, burde jeg flytte huset deres eller noe annet ned slik at de faktisk utnytter buret bedre? De er ikke så veldig håndtamme, sønnen min fikk de på skolen og der har hånteringen ikke vært optimal kan man si. Har tatt frem symaskinen idag og sydd et par hengekøyer som jeg håper de kan ha glede av. Vet ikke om de noen gang har sett so sånn engang. Burdøra står åpen hele tiden mens jeg er hjemme, og de klatrer ut og holder seg rundt buret og under. Tar imot alle tips jeg kan få, neste helg blir jeg "mor" til et par jenter til som skal bo sammen med den ene fremover, den andre har dessverre en megakul under buken og jeg tror nok ikke hun blir med meg hjem fra dyrlegen i morra.

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Velkommen inn hit ;)

Min erfaring er at rottene trives i toppen av buret, de har mer oversikt på en måte. Jeg har en stor hvit kleskurv som dekker hele flaten nesten, i den har jeg lagt avispapir og der lagrer de maten, sover, tisser og bæsjer. Dessverre så har jeg ikke lært jentene mine å bruke en do, så de gjør fra seg der de syntes det passer. Dvs at alle hyllene, soveplassene og burbunnen brukes som "tømmeplass". Heldigvis (?!), så er de flinke til å fordele det, så det er litt her og der og ikke masse på et sted. Men må si at de bruker bunnen av buret mest til det. Jeg har satt inn en isboks med strø på en av hyllene og da bruker de den også.
Drikkeflaskene er plassert sammen nederst i buret og jeg bruker ikke matskål fordi den blir tom i løpet av et minutt og all maten ligger da i en pen haug øvers i buret.
Hengekøyer er noe de elsker å ha i buret! Har flere som jeg bytter på. :rottehode:

Alpaca

Post by Alpaca »

Ja, nå har jeg da bare en rotte :( og tror nok ikke jeg bytter rundt i buret enda. Tror kanskje jeg venter til det kommer nye bebbiser inn. Har noen dager på å kjæle "ihjel" den som er igjen, kanskje hun blir litt mer imøtekommende. Vet ikke helt om hun savner "søstra" si enda, hun ligger mest inni huset, som er så tomt. Har lagt litt frukt i hengekøyene slik at hun blir kjent med de også, maten blir iallefall borte derfra. Men når de nye kommer, bør jeg flytte om på alt inni der? Slik at det blir nytt terreng også for den gamle? Og et lite spørsmål sånn på sidelinja, hvor lang tid tar det før jeg får medlemsnummer og får bestillt mat i nettbutikken? Kunne tenkt meg babymat når småttingene kommer

Locked