jenny bur..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

jenny bur..

Post by Rikke »

Søkte litt rundt man fant ikke noe svar og rottekalkulatoren er vist ute av drift for den reagerer ikke når jeg legger inn nøyaktige mål :?

Hvor mange har dere i et jennybur og hvor mange kan det være?
Kjøpte akkurat Jennybur til gutta mine, Loke og Calondriel, og så skal jeg kjøpe en av Lille lakris sine bebiser når den tid kommer...

Kan det gå 3-4 voksne han rotter i et jennybur?
Litt surt å ha brukt så mye penger på bur å så må jeg kjøpe nytt igjen når siste man kommer :oops:
Hilsen Rikke Karine

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Jeg har fire hunner i mitt Jenny-bur (varierende størrelse fra bitteliten til ganske stor). Buret er nesten for stort for de - er deler av buret hvor de nesten aldri er..

Sjekket med kalkulatoren til Fancy Rat UK (den ligger her) og den sier at i Jenny-buret er det plass til 5 rotter - eller 5-7 hvis man justerer på arealet per rotte.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Wow:D tusen takk for raskt svar!
Og tusen takk for link til ny kalkulator, du er en knupp :D
Hilsen Rikke Karine

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Kalkulatorene liker ikke desimaler - bruk hele tall. Fem hanner kan kanskje være litt mye hvis de er store og plasskrevende, men innredning gjør alt / hele forskjellen.
Anita

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Kalkulatoren jeg linket til, har en valgmulighet hvor en kan velge mellom ofte brukte bur - eller registrerte bur. Jeg fant Jenny-buret på listen og den kalkulerte det (med desimaler) helt selv. :)

Men Anita har rett - innredningen utgjør store ting! når det kommer til bruk og tilgjengelighet (og kanskje aktivitetsnivået og? ;)).
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Ja da trenger jeg ikke bekymre meg, blir da om noen uker til at det er 3 gutter som skal bo der, de har mye og holde med på. Har hengt in et ekstra ferplast rør. To fugle reder i bast/kokosfiber, en ekstra henge køye. Et tre hus og et høy/bast rede som egentlig er til masrvin...
Så de skulle ha nok å drive på med og nok av steder og kose seg på.
Hehe det er deilig å ha så stort bur til de, og at de har så god plass å røre seg på selv om men har lagt inn mye forskjellig til de.

Loke har detti ned fra øverste hylle to ganger nå, tror ikke det har godt opp for han hvor god plass han egentlig har og ikke så flink til å kalkulere avstander gitt :geek: Han så en smule forvirra ut første gangen gitt... Og at det skjedde igjen gjorde nok ikke saken noe bedre, bare han ikke skader seg :?

Planen var at de skal bo fire der inne, Loke og Calondriel som jeg har nå, og så bebisen som kommer fra Rodentopia, og så skal jeg ha meg en dumbo han, det er noe jeg alltid har drømt om så jeg har reservert en plass i buret til det...
Så da er det ikke så ille da, med fire gutter total (over tid) i et vell møblert hjem? :geek:
Hilsen Rikke Karine

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

*hihi*

Å ramle ned fra øverste hylle har vært daglig kost hver gang det har kommet nye i vårt bur. Og en gang i blant også når en viss liten ramp kjeder seg og dytter.. :roll:

Jeg tror nok gutta dine kommer til å storkose seg i buret - og ha nok boltreplass. :)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Fall fra den høyden går helt greit frem til gutta veier en halvkilo ++, over det bør buret innredes på en slik måte at det ikke er mulig å falle helt ned; tunge gubber får lett skader som kan gi kroniske senskader - ikke bra på gamle dager. De yngste her kaster seg ut fra toppen og ser ut til å nyte landingen - men det kommer jeg til å sette en stopper for lenge før de nærmer seg standard Anita-rotte-vekt. :mrgreen:
Anita

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

Jeg har fire jenter i Jenny buret, og jeg vill ikke ha inn en til. Syntes buret er fult nå. eldste er 2 år 4 måneder resten er ca 9-10 måneder nå...Da jeg flytter nå til neste år tror jeg kommer til å vurdere et bur som er høyere og på hjul.
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Nemo wrote:J
Sjekket med kalkulatoren til Fancy Rat UK (den ligger her) og den sier at i Jenny-buret er det plass til 5 rotter - eller 5-7 hvis man justerer på arealet per rotte.
7 jenter i et Jenny bur :hm: ... hmm.. ville ikke hatt mer enn 7-8 jenter i det jeg har nå, og det er like høyt som meg ;)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det kommer jo veldig an på hvor stort aktivitetsnivå rottene har og i hva slags bur de trives i. Rottekalkulatorene er bare ment som veiledende, og sier ikke at slik er det absolutt. Erfaringene man gjør som rotteeier har mye å spille på her, men dette er noe man må finne ut av gjennom erfaringer og sine egne rotter. ;)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Rikke
Bygger bol
Posts: 451
Joined: 04 Jul 2005, 21:10
Location: Oslo

Post by Rikke »

Selv om det står at det er plass til over 5 i jenny buret, kunne jeg ikke tenkt meg å ha mer en 4 voksene hanner i det.
Men det er jo sant som dere nevner at det er en personlig vurdering av hver enklet sine rotter, som jeg skrev i starten var jeg selv usikker på om det var stort nok for 3-4 ;)
Hilsen Rikke Karine

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det er nok stort nok for 3-4 hannrotter. ;)
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked