Bygge bygge..

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Thiela

Bygge bygge..

Post by Thiela »

Hei og hopp..

Har lenge hatt lyst til å bygge et stort bur til rotteguttene mine, og etter å ha titta på diverse ting her på NTF istad, fant jeg dette: http://www.dapper.com.au/grotto.htm

Det synes jeg ser helt topp ut :D
Og da kom jeg til å tenke på at det står en slik lignende hylle hjemme på gården til foreldrene mine..gjett hvem som ble helt i hundre da :P
Jeg skal hjem på ferie neste uke, så da skal jeg titte på hylla og se om det går an å få til noe.

Er det noen andre her som har lignende bur? Vil gjerne høre om erfaringer, fordeler og ulemper og alt :)

Mvh

Rattata, Rabalder og Thiela

Simon

Post by Simon »

Hei Thiela!

Jeg har bygget et rottebur etter bruksanvisningen på hjemmesiden du hadde. Har hatt dette buret i ca 6 mnd. nå og det er både fordeler og ulemper med dette.

Fordelene er at buret er stort, tar forholdsvis lite plass, er ganske rimelig og enkelt å vaske. Spesiellt hvis du velger å separere to deler av buret, ettersom en da kan ha rottene i en del mens man vasker den andre. I tillegg virker rottene mine veldig fornøyde med buret ;)

Ulempene finnes også... Jeg bruker håndduker og annet tøy som underlag. I starten brukte jeg borrelås for å holde disse på plass, men jeg fant fort ut at dette ble for upraktisk, ettersom alle rottene mine elsker å rive opp borrelåsen, i tillegg biter de tøyet i stykker, så jeg har endt opp med å bruke steiner for å holde tøyet på plass. Borrelåsen fungerer bra for å feste matskåler og andre ting en vil feste til vegger osl. (kan kjøpes billig på f.eks. biltema)
Et annet problem er at det blir et utrolig rot på gulvet forran buret fordi det ikke finnes noe for å hindre at mat, lort og annet rusk ramler ut av sprinklene i de fleste etasjene. (prøver for tiden å finne en praktisk løsning på dette...)

Et annet viktig poeng er at treverket må lakkeres hvis det ikke er behandlet på noen måte fra før. Hvis dette ikke blir gjort, vil det stinke urin av treverket og da må du kaste buret etter kort tid, for den lukten blir en ikke kvitt....

Mye av dette står sikkert på "Dapper" sidene også, men husker ikke alt som sto dær..

Det var i alle fall artig å bygge buret, og jeg angrer absolutt ikke på at jeg gjorde det.

Hvis det er noe annet du lurer på angående byggingen, så må du bare spørre :)

Lykke til!

Til slutt legger jeg med et bilde av buret mitt da det var nybygget:

Image

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Stilig bur!

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Du sa det før jeg rakk å si det, Heidi ;) Bygger bur selv, men er nå usikker på om hvordan det vil gå med rengjøring, og det å holde det rent.. :( :oops:
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

Hei igjen!

Tusen takk for svar! :)

Det var mange gode poenger du hadde der Simon. Jeg tenkte ikke over at tøy og slikt burde festes.. Kanskje jeg prøver med borrelås først, og ser hvordan det går. Og dette med at mat og bøss faller ut gjennom sprinklene kan nok bli plagsomt ja. Det første som slo meg var å sette på en slags kant på hyllene, slik at dritten holdt seg der. Men da blir det jo plutselig mye mer tungvint å vaske. Jeg må nok tenke litt hardt på dette, og se om jeg finner på noe lurt :P Og du må gjerne si fra hvis du skulle få noen idèer :)


Jeg håper virkelig jeg får gjennomført dette, tror rottene mine hadde blitt helt fra seg av glede over så mye plass :P

Mvh

Thiela

Simon

Post by Simon »

Hei igjen!

Husk bare at borrelåsen må sys på tøyet hvis du har planer om å bruke det flere ganger. Jeg glemte det noen ganger og da var vaskemaskinen full av borrelåsbiter...

Det å sette på en kant er den beste tanken jeg har fått foreløpig også for å unngå rusk på gulvet, men vurderer å feste det til "gitteret" (kommer ikke på et bedre ord..) i stedet for på hyllene. Har ikke helt bestemt meg ennå, men skal si ifra hvis jeg får en bedre ide :)

Byggingen var rimelig enkel (så lenge en har nødvendig utstyr.. som f.eks. stikksag!!)
Det vaskeligste var å ha tålmodighet nok til å la lakken tørke ordentlig før rottene fikk flytte inn ;)

Emidarja: Du finner sikkert en løsning på rengjøringsproblemet i det nye buret ditt :)
Jeg har tenkt å gå på noen loppemarked i sommer for å finne en "mini-støvsuger" for å få bort det værste av lort og rusk fra buret (og gulvet) før vasking.

Thiela

Post by Thiela »

God kveld!

Det med å sette kantene på gitteret i stedet, var en veldig god idè. Eller kanskje det kunne gått an å sette på hengsler på dem, slik at man kan vippe dem ned når man skal vaske? Blir kanskje litt ekstra jobb, men det er jo en mulighet..

En slik ministøvsuger er jeg så heldig å ha fra før! Den er utrolig praktisk, og blir flittig brukt til å få opp rusk og rask rottene legger igjen diverse steder, hehe :wink:

Tror ikke selve byggingen skal bli så vanskelig, ettersom jeg har selve "hyllegreia" fra før, så vi trenger igrunn bare å lage dør(er). Og utstyr tror jeg faren min har nok av, så jeg er heldig der.

Men hva slags lakk brukte du? Og hvor lenge lot du den tørke?

Jeg blir bare mer og mer ivrig jeg nå :D

Mvh

Thiela

Simon

Post by Simon »

Hengsler var jo en kjempeide!! At jeg ikke har tenkt på det før... :D
Har til og med en del hengsler liggende som ble til overs etter dørene.
Må få gjort det en dag snart!

Brukte bare standard blank trelakk fra biltema tror jeg!?

Jeg lakkerte over buret to ganger. Det første strøket fikk tørke i et døgn og det andre strøket i to døgn hvis jeg ikke husker feil. Men bare pass på at det er helt tørt før du setter inn rottene. Jeg lot buret tørke under tak utendørs slik at det ble luftet samtidig, for lakken gir sikkert fra seg noen usunne "gasser" tenker jeg..

Skjønner at du er ivrig, det var jeg også skal jeg love deg ;)

Thiela

Post by Thiela »

Hei igjen!

Da var "rotteslottet" i hus! :D

Det ble ikke helt som planlagt; det ble heller bygget fra bunnen av. Men jeg er kjempefornøyd, og det håper jeg guttene blir også.
Nå har de 4 etasjer og masse plass å boltre seg i :D

Se bilde her: http://tarannon.com/akvarieklubben/100_0263.JPG
(Bildet er ikke så veldig bra, og buret er heller ikke helt ferdig innredet. Dette ble bare gjort i hui og hast for å få rottene på plass etter lang biltur :wink: )

Mvh

Thiela

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Utrolig stilig bur! Og det er bygget fra bunnen av? Wow sier jeg bare! :)
Mvh Ragnhild

kriztin

Post by kriztin »

Fett :thu:

Thiela

Post by Thiela »

Takk takk! Men det må sies at dette ikke er mitt verk.. Det er heller min far som må få æren :)

Jeg er hvertfall kjempefornøyd. Skal prøve å få tatt noen bedre bilder og legge de ut her etterhvert også.

Nå lurer jeg bare på om dere har noen forslag til innredning? Har planer om å lage noen hengekøyer og tunneler og slik, og jeg tar veldig gjerne i mot hjelp og tips fra andre som har gjort det samme :wink:


Thiela

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Jeg har også bygget et lignende bur (for ca. 2 år siden), og jeg har alltig en eller to trestammer i det, hvor rottene kan hoppe på og så hoppe på neste etasje. Som forbindelse mellom to etasjer enklere sagt. :wink: Jeg har også et stort sovehus som også er forbindelse mellom 2 etasjer. Rottene liker det veldig godt når jeg bygger et stort hus av papp til dem.. Da kan jeg "style" det selv og lage så stort at alle rottene får plass i det. Også kan de gnage egene utganger i det. :) Ellers har jeg sånne "gress-baller" som de liker veldig godt. Det er et rundt "rede" som er laget av høy...

Locked