hvor mange rotter har dere i samme bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tove og robin

hvor mange rotter har dere i samme bur?

Post by tove og robin »

hei.
lurte litt på hvor mange rotter det er vanlig å ha i samme bur.
jeg har mine 3 gutter sammen i ett bur som er 82 ganger 50 i grunnflate og 85 høyt så de har meget god plass.
er blitt hekta på disse små vennene begynte med robin men så synes jeg han ble ensom så da kom max(måtte hete det for han er maximalt fet) og tilslutt kom albin

Rikke
Bygger bol

Post by Rikke »

*Tråden er flyttet til Bur og burinredning*
Hilsen Rikke Karine

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

For min del er det bare burets størrelse som setter grensene for hvor mange det kan være inni der.
Jeg har ett bur med 7 rotter, og ett bur med 4.
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

Marcus
Betarotte

Post by Marcus »

82x50x85 skal vel være stort nok til 3 hannrotter, men ikke så mange fler ;) Hvis du søker her på fourmet på rottekalkulator, finner du ut hvor mange rotter det går i et bestemt bur :)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Maja
Klatrer på møblene

Post by Maja »

Her er to burkalkulatorer :) :
http://www.fancy-rats.co.uk/information ... alculator/
http://www.rattycorner.com/odds/calc.shtml

PS: Vær obs på forskjellen mellom inch og centimeter, hender du må velge måleenhet ;)
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Jeg har et jennybur med 2 rotter og jeg har hatt 3 i det.
Det går supert fordi det er masse plass.
men for at rottene skal få mer plass setter jeg et gabber bur oppå jennyburet og jo høyere det er jo morsommere er det! :bravo:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Selv er det meste jeg har hatt i ett bur 4-5 rotter foreløpig. (Det er plass til 6 der.)

Det er faktisk folk som har forsket på det optimale antall rotter å ha i ett bur, i forbindelse med lab-rotter. Gitt nok plass pr. rotte ser man minst stress og best reproduserbare forsøk med fra tre til 7 rotter i buret. Fem var det beste antallet i dette forsøket. Da har nok disse rottene mindre plass pr. dyr enn anbefalingen i burberegneren.

Inger

Rattus Norvegicus
Sover i do

Post by Rattus Norvegicus »

Jeg har 5stk i et jenny bur 80X50x79cm :) Det er perfect og de koser seg... :)

LILO
Hamstrer mat

Post by LILO »

Jeg har 10 gutter i et furet xl. Kalkulatoren sier 9, men de trives og har god plass. Har to jennyhyller, og noen tau/tre- klatre-gnageleker. Har ikke hus inni til dem, for de brukte ikke dem, så de stod bare og opptok plass. Den ene hylla er i kant med bunntoppen, så de lager seg bol inni der, det blir som et stort hus... Har også hamsterstiger som henger i taket, der ligger de også oppå, så jeg synes de har god plass oppi der, og de er veldig gode venner alle sammen.

Så har jeg et lite bur, degusbur med 3 hanner, det er litt bredere og litt lavere enn et scoiattoli rottebur. Og et skapbur med 9 jenter. Der er det flere hyller, og leker inni, og de har god plass. Vet ikke målene på det, men det er ganske stort.

Må jo si at burene må rengjøres annenhver dag, da, når de er så mange...

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

:akt: Er full av beundring!Sliter med å vaske mitt ene.... :roll: Har 7 jenter i et Venezia og de har god plass.Ligger mest i hengekøyer øverst i buret.Men innreder i huset,under nederste hylla.Og under en stor kvelva blomsterkurv,med ei kvelva krukke under.Så har jeg hengende en "oppbevaringstunnell",greiner og et teppe hengende midt i buret.Det fungerer som do!!!!Og jeg tar ut bæsj 2-3 ganger om dagen,og skifter teppe to ganger i uka.Veldig greit egentlig for de bæsjer nesten ikke i bunnen :D Der er det jo en grei skuff til å dra ut,men det går mye strø for å fylle den.Slenger også inn en avis i ny og ne,som de river opp selv.Det er også hjul på buret så jeg triller det med meg rundt omkring :roll: :lol: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :rottehode: :pig: (hund)

Post Reply