Burbygging og noen sp.mål

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
TAT

Burbygging og noen sp.mål

Post by TAT »

Hei, jeg har ringt rundt i Telemark for å få tak i 2 tamrotter, ikke lett, men det skulle komme inn en bil fra Sverige innen to uker til en dyrebutikk i Notodden og en i Kongsberg.(overkommelig kjørestrekning)

I mellomtida ville jeg bygge ett rottebur, satte sammen ett idag, men mangler netting.

*Er det noen her inne som vet hvor jeg kan skaffe en solid netting som ikke skader føttene til rottene mine, helst min. 2mm. sprikelstr., og jeg tror det er enklest hvis det er stivt??

Jeg vil også ha tau inne i buret, så rottene kan klatre og balansere som de vil.

*Går det ann å bruke tau av hamp?? http://home.hib.no/mediesenter/haandver ... slager.htm
Det er jo ett naturmaterial.

*Jeg lurer også på åssen jeg skal lage etasjene i buret, jeg har en del løsninger, men da må jeg bruke plast, og jeg vet ikke hva som er giftig eller ikke! Det er mulig det kan analyseres på job, men da må jeg vite hva slags stoffer i plasten som er giftig, og alt det tar tid. (tungvint)

Takk for svar, skal lete etter netting imorgen.

<<Tony>>

sasandal

Post by sasandal »

Hei
Jeg har tau av hamp og "Råde" plasthyller fra ikea (15,- stk). Mine rotter har ikke blitt syke, så jeg antar at det ikke er skadelig for dem. Ikea hyllene er høye i bakkant og på sidene, slik at tiss og matrester ikke griser til gulv/vegger på utsiden av buret. Hyllene er også veldig enkle å feste med strips.

http://www.ikea.no/webapp/wcs/stores/se ... 0104*10172

Netting har jeg ikke peil på desverre.

Lykke til

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Netting får man kjøpt på Felleskjøpet. Jeg kjøpte revenetting til mine degus når jeg bygde bur til dem. Denne nettingen er firkantrutet, har 1 cm i sprinkelavstand, er ca 1 meter bred (eller litt mer) og 5 meter lang. En slik rull koster 350 kr, og er nokså stiv, og lett å bøye/forme i kanter på buret. Man kunne også få samme netting med 2 cm i sprinkelavstand, men det tror jeg blir for stort for degus og rotte, i hvertfall for ungdyr.

Når det gjelder etasjer, så hadde jeg i rotteburet til den siste rotta mi finérplater med kontaktpapir oppå (for å hindre at urin kunne trenge inn i treverket). Dette fungerte helt ypperlig, siden rotta ikke gnagde på treverket eller kontaktpapiret. Ellers kan man bruke treverk til etasjer, og lakkere med vannbasert lakk for å hindre fukt i treverket hvis rotta gnager en del. Til degusene mine (som gnager MYE på treverk) har jeg bare rent, ubehandlet treverk og greiner til etasjer, som må byttes ut iblant. Heldigvis lukter ikke urin fra degus like ille som rotteurin...

Lykke til med burbygging!

(Bilde av buret jeg bygde til degusene med netting fra Felleskjøpet:
http://gallery.sjefs.net/degusbur/IMG_1359 )
Mvh Ragnhild

TAT

Post by TAT »

Var på felleskjøpet og kjøpte netting, men de hadde kun 19x19mm. sprinkler! Det var det beste jeg kunne få tak i her i byene, så jeg kjøpte den.

I tillegg skulle søstra mi til Notodden å kjøpe rotter idag (de sa de hadde fått inn 4jenter og 2 gutter)Det var jenter vi ville ha, men da de kom bort viste deg seg at det var 5 gutter og ei jente!

Selv har jeg aldri sett gutterotte, men kan det være så vansklig å se forskjell?

Vi fikk rotta gratis, siden de hadde tat så feil, men jeg så fort at gitteret
jeg hadde kjøpt var for stort til rottejenta :oops:

<<Tony>>

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

veldig mange dyrenutikker tar inn rotteunger når de er 3uker gamle siden de da spiser selv, og vil ikke ha de som er eldre enn 5uker, for d er jo mye lettere å "bli kvitt de søte små". (heldigvis har noen vett og nekter å ta imot før ungene er 5uker gamle). men det blir jo fort et problem med at ungene sniker seg ut av sprinklene i buret når de er så små. du kan jo kjøpe et vanlig bur på en dyrebutikk som hun kan være i den første tiden. selv har jeg vanskeligst med å se forskjell på gutter/jenter når de er 3-4 uker gamle, men d skyldes nok at jeg ikke har peiling :p syns d er lettest når de er helt små. men siden du bare har en jente og helst skulle hatt en til.... jeg har 2 stk som er leveringsklare neste uke og trenger et nytt hjem....de er begge agouti hooded. men så bor jeg et stykke ifra deg da. til vanlig i stavanger, men ut neste uke er jeg i lyngdal i vest-agder, litt nærmere, men fremdeles langt borte...d er forøvrig bilde av jentene på hjemmesiden min http://home.no.net/sjobeng
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

TAT

Post by TAT »

Notodden skulle få inn nye rotter til Torsdag, og da skulle vi få ei jente til.

Buret til søstra mi er et hamsterbur Mål: B:45 L:70 H:30, Men jeg har bygd ei ramme av tre med netting som skal settes oppi kanten på bunnen, og da kan jeg også sette lokket oppå ramma.
Da blir alle mål det samme, men buret blir 90cm. høyere.

Hvor fort vokser de?
Jeg vet ikke hvor gammel rotta er, men den er liten!
(Søstra mi spurte ikke om alder)

<<Tony>>

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

det varer nok bare noen uker før den ikke kommer igjenom sprinklene, men jeg syns likevel 19mm blir litt stort til rotte....hvertfall hvis hele buret er sprinkel så det ikke blir noe å hvile føttene på. men det antar jeg jo det er siden det var etasjeer og sånt.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Ariadne

Post by Ariadne »

æ har brukt vanlig hønsenetting å stiva den av i ei ramma.. ser ut t å funke ganske bra d :D

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... highlight= - mener at det var en type hønsetråd hun brugte...
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

TAT

Post by TAT »

Nei,
jeg brukte ikke hønsenetting, det er jo som tråd, kunne skadet føttene til rottene! Men jeg brukte en slags revenetting som det er ganske tykke sprinkler på, som virker mer behagelig å klatre i, men sprinkelavstanden er 19x19mm., som kan virke litt i det største laget.

Er ost skadelig for rotter?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg vet en rotte som hadde et bur av slik netting du mener, gulvet, veggene, taket...alt var bare netting så han fikk sår under føttene av å ha gått/klatrert i det en stund.
ost er ikke skadelig så vidt jeg vet ihvertfall, men jeg påstår ikke jeg har peiling. gir mine ost av og til, som snacks.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

TAT

Post by TAT »

La meg også tilføye at kun veggene har den type netting, bunnen er ett hansterbur av hard plast og toppen er hører også til det hamsterburet.

Og jeg skal snart sette inn hyller/platåer og klatretau o.l.

Jeg skal følge med, og hvis jeg ser noen som helst ømhet under beina deres, skal jeg umiddelbart skifte netting.

Jeg har lyst at rottene skal ha det helt 100, og det er derfor jeg er medlem her også, fordi om det er søstra mi som har rotta (snart to)

Locked