spørsmål om bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

selv om man bare skal ha 2-3 rotter burde man kjøpe et bur beregnet på 4-5 rotter.
Hvorfor det? :?:
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg ser i alle fall tre gode grunner:
1) Rotter liker å klatre, og i et større (høyere) bur er det bedre klatremuligheter.

2) Rotter kan ha perioder hvor de ikke ønsker å ligge oppå hverandre hele tiden, og det blir lettere med et stort bur. Som regel samles rottene mine i en eller to klynger, men i perioder er det en som trekker seg unna de andre. Da er det greit at de kan ha avstand.

3) Før eller siden trenger du et sykebur. Hvis du har to bur med plass til 2 rotter i hver, kan du koble dem sammen til vanlig, og dele dem når du trenger sykebur :)

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Post by Christi »

Aha! :)
Egentlig helt logisk altså, men tenkte jeg skulle spørre i tilfelle det var noen ting jeg ikke hadde tenkt på.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Og, så vidt jeg har forstått, trenger de første to rottene mye plass, mens det ikke er behov for så mye større bur pr ekstra rotte. Dette er jo pga at rotter generelt liker å kunne bevege seg rundt mye og klatre og være turbo, hvis de ikke er gamle da... Jeg har samme bur til mine 5 rotter, den femte har ikke flyttet inn enda, som jeg kjøpte da jeg hadde 3. Der er det 3 etasjer pluss stor bunn, hengekøye som ingen bruker og en sånn tunellting som de liker seg i. Mange steder å være hvis de ikke vil være sammen, men stort sett ligger de enten i tunelltingen eller på øverste platen og sover alle sammen. Men samme hvor stort bur de har er det viktig å være mye ute. Merker på mine når de ikke er nok ute. Da blir de travle og krangler mer. Og har en, heldigvis bare en, som står og tygger sprinkler når jeg går forbi og sier "SLIPP MEG UUUUUT". Lille Luna som vil ut og vaere med paa alt. (det skjedde noe rart med tastaturet her... plutselig er det engelsk, tror jeg og mine fine vokaler paa slutten av alfabetet er blitt til ';[ og en del andre tegn har flyttet seg... hvis noen vet hva jeg har trykket paa og vet hvordan jeg skal fikse det, blir jeg superglad!)

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Jeg syns ikke man skal ha noe særlig mye mindre enn et Jenny-bur :)
Jeg selv bruker et som er litt mindre, men jeg setter flere andre mye mindre bur oppå det så det blir høyt og morro for de å klatre og å leke:)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

LueDotten
Pinky
Posts: 20
Joined: 12 May 2008, 00:25
Location: Oslo
Contact:

Post by LueDotten »

Jeg fikk tak i et brukt bur i dag for 150kr som nå er shinet og på plass. Hadde et ganske lavt bur før, og var nødt til å finne noe høyere. Det nye buret er H70xD35xB60cm og Eddie ser ut til å stooortrives. Med det samme jeg bytta bur lagde jeg også en do hvor jeg putta noen "rosiner" og en avisbit med litt tiss på oppi og nå går han dit hver gang han gjør fra seg. Enten det er blødt eller hardt... Eller begge deler. Hurra!
Lurer dog på en ting .. Har en del ved utenfor huset. Ved fra gran.. Tenkte å bruke en ukløyvd kubbe som kan brukes til å klatre fra et nivå til et annet. Går det bra? Ikke noe der rotta kan reagere på?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

De skal helst ikke ha ved fra bartrær inn til seg, på grunn av fenolene i treverket (i kvaeholdige treslag).

Det er klart, det blir ikke like stor overflate på en kubbe som på en skuff full av bunnstrø, men til gjengjeld er nok kubben mindre "luftet ut". Hvis du kan få tak i rogn eller bjerk eller hassel, for eksempel, er det bedre.

Post Reply