Lakk til bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

:lol:

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Tror denne tråden spora litt ut ;) Prøve å ta slike ting et annet sted :)
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

blancka
Pinky
Posts: 27
Joined: 31 Dec 2007, 23:41

Jeg lurer også..

Post by blancka »

Jeg lurer også på hva slags lakk en kan bruke til å lakkere med uten at det er skadeligt for rottene.
Spurte mannen min om han visste, men han sa at han trodde at all lakk var lik :? . Hmm... Jeg har nå prøvet å lakkere det ene huset som jeg har til rottene med billakk og håper at jeg kan bruke det etterhvert :?

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Jeg lurer også veldig på dette. Våre rotter rådigger sånne kurvhus til fugler, men de liker også å småbite på dem mens de ligger der. Noen form for spraylakk kanskje?
- R.I.P -
Molly 20.09.08
Mina 19.04.09
Juni 19.04.09
Missy 10.08.09
Suzie 23.08.09
Punky 23.08.09

http://rats.nisse567.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Jeg har prøvd å søke litt rundt om ugiftig lakk, og dette er det mest matnyttige jeg har funnet:
Bur:
Er buret lakkert, må lakken være dokumentert giftfri, siden det har forekommet tilfeller av sink- og blyforgiftninger hos fugler som gnager på gitteret.
http://www.nebbete.net/Papegoye/Buret.htm

I dag har jeg vært for å få byttet Siguralboksen jeg kjøpte. Jeg har nå vært hos 3 detaljhandler innen lakk og maling,samt besøkt både Montèr, Byggmakker og Maxbo. Det er ingen problem å få tak i epoxy som er egnet til akvariebruk. De var mere enn villig til å sjekke priser og bestille for meg. Problemet er at det koster skjorta og gjør det rimelig lite økonomisk å lage bakgrunnen selv kontra å kjøpe den ferdig.
Noen priseksempler på epoksylakk som er godkjent for drikkevannstanker er:

Rescon Mapecoat Epoxy DV: 5 kg ca 1600 Kr
Jotun Penguard: 5 liter ca 750 krn
International Interline 974: 5 kg, ca 2500 kr,
Sika Icosit TW-3: 5 liter ca 2000 kr
Sigma Novaguard: 5 liter ca 2100 kr
Gjøco Poxydekk: 5 liter ca 1600 kr
Betokem Epoxy R-2: 5 liter ca 1800 kr
Araldit GY 250: 5 kg ca 1400 kr

Ingen av produktene leveres i mindre enn 5 liters forpakninger.

Dermed er den mye anbefalte Jotun Penguard faktisk det desidert rimeligste alternativet

Jeg har dermed lagt mitt prosjekt på hold intill jeg får ånden over meg til å lage til flere kar samtidig. Det er først da det kan lønne seg. Synd, for det begynte å se ganske stilig ut..........
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id= ... d_id=10664

Jeg ville tippe at hvis man skal lakke et bur, er det epoksylakk som gjelder. Tråden fra akvaforum refererer til en drikkevannsnorm, så slik epoksylakk burde være relativt ufarlig for rottene om de skulle tygge den av. Siden tråden er et par år gammel, vet jeg ikke hva som fortsatt kan skaffes.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Eg har søkt rundt på diverse forumer etter det samme, uten heilt å få dei heilt store svara. Vil lakkere to av bura eg har.

Det einaste eg har funne henvist til på skandinaviske forum er Bengalakk...
Det står videre mange plasser at all lakk blir ( meir eller mindre ) giftfri med ein gong den har tørka, uten at eg vil stole heilt på det før eg veit meir. ( Så vidt eg forstår går giftmålingen på lakk ut på kor giftig den er når det blir malt, ikkje etter at den er tørka. )

På engelske forum snakker dei heile tida om Japlac og Plasticote, men min googlekvaliteter er ikkje så store at eg har funne ut spesielt mykje meir enn at det er ein barnesikker giftfri lakk, kan være samme som blir brukt til barneleiker osv, ser ut til at den er rimelig enkel å få tak i.

Epoksylakk som Matmor snakker om skal være bra, men dyr :p

Har tenkt meg innom hobbyforetninger og sjå der, har for meg at der finnast det ein del "barnesikre" greier. Vi får sjå :]

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Finnes en lakk fra Panduro som heter Ocean.Den er vannbasert,men aner ikke hvor lenge den sitter,til du har slitt den av med vasking trolig....Men da kan du jo bare lakkere på nytt.Har ikke selv brukt den på bur,men på mye annet.Det er jo bare å prøve.De skal ha den i hobbybutikker som fører Panduro. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServ ... AID=244350
Den her?
Finnast i heilmatt, halvblank, blank osv.

Det står at den er til tre, har ingen erfaring med slikt, kan den då brukast på gitteret?
Dei har og noko anna, ein lakk/lim sak, brukt til decoupage, serviettdecoupage... kva no det er. Får sjå om eg får tatt den turen innom snart.

Har ellers blitt tipsa om Hammerlakk ( har dei bl.a. på biltema. ) og liknande, men må finne ut av det der med giftighet.

Her er forøvrig litt om det som er mykje brukt i Storbritannia. Japlac http://www.international-paints.co.uk/d ... rfaceid=24 ( Mange fine farger og, yay! )
Det må da finnast enten ein norsk versjon av dette. Er mulig eg må leite fram malingsbutikker og spørre der.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Ocean lakk fra Panduro brukes også på f.eks. steiner slik at man skal kunne se fargespillet i dem. Men jeg tror ikke det sitter veldig godt på glatt metall.

Bengalakk kan antagelig forårsake allergiske reaksjoner hos sensitive dyr som tygger på lakken. Ellers virker det relativt lite giftig etter at det er tørket. Jeg tipper det er allergifaren som er grunnen til at det ikke er tillatt brukt i drikkevannstanker.
http://www.jotun.no/
har datablad :les:

Hvis man ikke har rotter som gnager på buret, tror jeg det går helt greit med Bengalakk. Hvis det er en eller flere virkelige gnagere blant dem, tror jeg at man er nødt til å holde seg til en lakktype som er gokjent i drikkevannstanker.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Må tilstå at eg fremdeles ikkje har somla meg innom Panduro, men eg sendte ein mail til Jotun!
Hei og takk for mail.

Det eneste som er giftfritt når det er tørt er en to-komponent primer som
heter Penguin Antipest.Dette er jo kun gråhvitt på farge og ikke særlig
pent.Men de fleste malinger idag som Penguin Shipolin eller Bengalac skal
være giftfrie når de er herdet.Lykke til.

Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik

Eg trur eg kjem til å satse på Bengalakken. Er ingen av mine som gnager på nokosomhelst. Her får kartonghus, hengeköyer og kindereggkuler väre heilt i fred. Skulle dei no begynne med gnafsing så går det vel å male over.

Post Reply