Ang. Regina-buret, Burexperten
Moderator: Moderatorer
Ang. Regina-buret, Burexperten
Jeg lurte litt på hvorfor det er så mange som anbefaler Venezia-burene framfor Regina-buret når sistnevnte er større og litt billigere? Jeg har søkt litt på forumet, og noen har nevnt at sprinkelavstanden er større på Regina, men er det ikke bare en forskjell på 2mm?
Re: Ang. Regina-buret, Burexperten
Men Reginaen koster vel 3121 kr nå mot Venezian som koster 2795 kr? Da jeg kjøpte Venezian for 2 år siden tror jeg de ikke hadde Reginaen enda. Jeg har tittet på den senere, men jeg anbefaler Venezian til folk da jeg selv er veldig førnøyd. Den er billigere og jeg ser ingen grunn til å ha et så stort bur som Reginaen(selv om det hadde vært gøy) da Venezian har plass til 9 rotter. Ingen flokk burde være over 9 synes jeg så da holder en Venezia i lange baner. Det er derfor jeg anbefaler Venezia fremfor Regina(selv om jeg tidvis tenker at det hadde vært gøy å ha et enda større bur å innrede). :rottehode:heidiii wrote:Jeg lurte litt på hvorfor det er så mange som anbefaler Venezia-burene framfor Regina-buret når sistnevnte er større og litt billigere? Jeg har søkt litt på forumet, og noen har nevnt at sprinkelavstanden er større på Regina, men er det ikke bare en forskjell på 2mm?
Det forstår jeg. Jeg skal kjøpe Regina til mine to gutter, fordi jeg anser det som nest beste løsning, etter å ha de frittløpende i leiligheten (som en permanent ordning i motsetning til kun daglige lufteturer). Vel, tredje beste løsning egentlig, siden det beste ville vært om de ble født som ville rotter i stedet for inn i fangenskap :rottehode:
-
- Gammelrotte
- Kjønn: Ikke oppgitt
Når noen spør om venezia eller regina er best anbefaler jeg garantert venezian for det er det buret jeg har og som jeg er super fornøyd med. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe regina buret på grunn av de buede hjørnene og størrelsen. Jeg er svært glad i jenny hyllene og har opp til flere slike i mine bur, men det ville jeg ikke fått til med reginaen. Vi anbefaler jo ikke venezian uten grunn.Jeg syns vel bare det er litt dumt at det største buret for rotter - jeg har sett til salgs i Norge - blir anbefalt bort på grunn av ting som egentlig ikke spiller noen rolle.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.
Dine gutter er skikkelig heldige! Og du er flink. Jeg hadde blitt alt for fristet til å ha for mange rotter med et så stort bur.heidiii wrote:Det forstår jeg. Jeg skal kjøpe Regina til mine to gutter, fordi jeg anser det som nest beste løsning, etter å ha de frittløpende i leiligheten (som en permanent ordning i motsetning til kun daglige lufteturer). Vel, tredje beste løsning egentlig, siden det beste ville vært om de ble født som ville rotter i stedet for inn i fangenskap :rottehode:

Eh, ikke for å krangle, men jeg tror at tamrotter har det bedre enn ville rotter - hvis de i det hele tatt lever opp til voksen alder, overlever de færreste det første året pga sykdommer, konkurranse om mat og predasjon fra rovdyr...mens tamrottene våre har det varmt og godt, nok mat og lever til de gjerne er over 2,5 år gamle. Pluss eiere som gir dem masse kos og kjærlighet! Tamrottene våre er såpass langt unna sine ville fettere i genetikk og fenotype (pga 150 år med målrettet avl) at en tamrotte aldri ville klart å overleve ute i naturen.Vel, tredje beste løsning egentlig, siden det beste ville vært om de ble født som ville rotter i stedet for inn i fangenskap
Har ingen schnuskier for tiden
..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Jeg mener ikke å si at en tamrotte nødvendigvis ville klart seg i naturen, men at vi ikke hadde rett til å domestisere dem i utgangspunktet. Bare det at vi kaller oss for eiere av dyr og at de juridisk sett er våre eiendeler syns jeg er ganske guffent. Selv om vi er aldri så glad i dem har vi som samfunn ingen moralsk rettferdiggjøring for frihetsberøvelse av de vi refererer til som kjæledyr. Jeg tror ikke allverdens av delikatesser og varme hengekøyer kan gjøre opp for at vi faktisk avler fram fanger. Men jeg vet at dette er ting jeg kanskje ikke burde si på et tamrotteforum, og jeg er heller ikke ute etter en krangel 
(I bloggen min har jeg gjort kort rede for hvordan jeg kan ha dette standpunktet og likevel huse smågnagere.)

(I bloggen min har jeg gjort kort rede for hvordan jeg kan ha dette standpunktet og likevel huse smågnagere.)

En ting som vi ofte glemmer er at rotter er det dyret som faktisk vil inn og bo sammen med oss mennesker. Dele vår komfort, våre møbler og ikke minst vår mat. Hvor ofte ser man ikke villrotter ta inn i boliger og nyte av menneskers møbler og matkammers.

Ha en deilig dag med mange bartenuss.