Hva er min og maks sprinkelavstand?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Tonje!
River avispapir

Hva er min og maks sprinkelavstand?

Post by Tonje! »

Ja, tittelen sier vel det meste :) Hva er den minste sprinkelavstanden det er forsvarlig å ha til rotter, og hva er den største? Hva er f.eks. den største sprinkelavstanden man kan ha til voksne hannrotter?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

hadde ikke giddet noe mindre enn hamstersprinkler, da det blir mye å vaske med musesprinkler! men det er det minste jeg har hatt. musebur(stooooort) har jeg hatt som fødebur til rotter, samt hamsterbur.

det største jeg ville bruk er ilder, marsvin eller kaninbur til feite hanner (og noen feite hunner!).
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

lille lakris wrote:hadde ikke giddet noe mindre enn hamstersprinkler, da det blir mye å vaske med musesprinkler! men det er det minste jeg har hatt. musebur(stooooort) har jeg hatt som fødebur til rotter, samt hamsterbur.

det største jeg ville bruk er ilder, marsvin eller kaninbur til feite hanner (og noen feite hunner!).
:lol: :lol:

Jeg har 2 Furet Tower bur, 1 til jentene og 1 til guttene. Sprinkelavstanden her er ganske stor og jeg var veldig nervøs til å begynne med på hvordan det ville gå. Det går heldigvis helt fint til voksne rotter og overraskende nok har det også gått bra for rotter fra 118 gram og oppover :D .

Jeg ville aldri tatt sjansen på å ha bayer før min. 6 ukers alder i et bur med denne sprinkelavstanden. Jeg vil ikke ha de i noe bur med større sprinkelavstand enn det er i hamsterbur.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Larm wrote:
lille lakris wrote:hadde ikke giddet noe mindre enn hamstersprinkler, da det blir mye å vaske med musesprinkler! men det er det minste jeg har hatt. musebur(stooooort) har jeg hatt som fødebur til rotter, samt hamsterbur.

:lol: :lol:

Jeg har 2 Furet Tower bur, 1 til jentene og 1 til guttene. Sprinkelavstanden her er ganske stor og jeg var veldig nervøs til å begynne med på hvordan det ville gå. Det går heldigvis helt fint til voksne rotter og overraskende nok har det også gått bra for rotter fra 118 gram og oppover :D .

Jeg ville aldri tatt sjansen på å ha bayer før min. 6 ukers alder i et bur med denne sprinkelavstanden. Jeg vil ikke ha de i noe bur med større sprinkelavstand enn det er i hamsterbur.
Går ud fra at sprinkelafstand er tremmeafstand???
Lissom Larm har vi også furet xl bure - og vi har uden problemer ku sætte 5 ugers unger ind i dem (altså en 90-100g min. ofte mere).Men det kommer selvfølgelig også an på hvor store de er når de er 5 uger.. Vores sidste kuld vejede mellem 120-150g da de var 5 uger (7 uger og en gavmild mor :lol: Ungerne var kæmpe)..

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Takk for svar :D

Hva med en sprinkelavstand på 3 cm?
Blogg - Litt rottebabbel

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Da må du ha megafeite hanner for at det skal gå vill jeg tro.. Trinelise kommer seg fortsatt ut av bur med marsvinsprinkelavstand og hu er 4 mnd nå :hm: Houdini :P
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

torasrotter wrote:Da må du ha megafeite hanner for at det skal gå vill jeg tro.. Trinelise kommer seg fortsatt ut av bur med marsvinsprinkelavstand og hu er 4 mnd nå :hm: Houdini :P
Hahaha :P Det er ikke mine rotter (jeg har ikke for øyeblikket, bare passer en venninnes), men en på et annet forum som lurte på å bruke et kaninbur med 3 centimeters åpning til sine 7 mnd gamle hannrotter. Jeg synes det virket som en heller dårlig idé, med tanke på at rotter klarer å presse seg gjennom det meste om de vil! :lol:
Blogg - Litt rottebabbel

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Jeg har et bur med 2 1/2 cm sprinkelavstand til to hanner og de kunne fint klart 3cm uten å få hodet litt i igjennom. men så er dette hanner med store hoder og de veier begge over 700g.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

torasrotter
Gammelrotte

Post by torasrotter »

Hehe :shock: Ja 700 gram er jo god størrelse ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

smittogsmule
Stjeler mat

Post by smittogsmule »

Buret jeg har bygd til gutta har netting med ruter som er 2x2 cm tror ikke det hadde vært trygt med større. Dolly som er den minste jenta får nesten hodet gjennom, men bare nesten :thu:

Post Reply