Bur bygging!!!!!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Bur bygging!!!!!

Post by Alvrina »

Hei der....Når jeg ser på hjemmesidene til mange av dere..så har dere hjemmelagde bur til rottene deres...

Så jeg vurderer å Bygge et større og høyere bur enn det jeg har nå...Siden det buret jeg har no er langt og lavt tenkte jeg å kjøpe sprinkler å sette oppå der igjen som et dobbel bur...Men da blir det på en måte en Sprinkel etasje mellom burene..Og da kan jo rottene få Bumblefoot eller hva det nå enn heter,,Og jeg vil ikke utsette rottene mine får lidelser.. så jeg lurer på:

Hva slaks sprinkler bør jeg bruke???
Hønse netting???
Hvor får jeg kjøpt sprinkler???
Og hvaslaks mål er det på sprinklene???
Skal jeg bygge bunnen av Planker???
Lønner det seg å bruke spon plater???

Hvor mye koster Sprinklene/gitteret????

Hva blir prisen til sammen Ca??

Er det noen som ambefaler noe?????

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg bygde meg et stort bur for under en tusenlapp... det er ca 1x1meter i bunnen og ca 1,3m høyt (? er ike helt sikker på høyden).

Du bør hvertfall ikke bruke sponplater.. De lever sitt eget liv, og utvider seg og trekker seg sammen i et kjør... de sveller hvis du får vann eller urin på det, og det kan svelle hvis dete r fukt i lufta, eller det krymper masse hvis det er tørr luft. Sponplater er noe skikkelig herk..

Jeg brukte sprinkler fra Ikea, baderomssprinkler av no slag, Antonio/Antonius mener jeg de het. det kostet 79 eller 89 kr plata og var enkle å montere..
målet mellom sprinklene her er ca 1,5cm

Bunnen i buret mitt er hobbyplater, de er lakkert med vannbasert lakk som ikke skal være skadelig for dyr, men jeg har latt vær å lakkere de stedene det er lettest for rottene å gnage. Mange rotter er veldig glad i gnage på treverk vettu...

Pris er vanskelig å si da man ikke vet hvor stort du har tenkt å bygge, og priser varierer fra butikk til butikk...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Bur bygging!!!!!

Post by Skaubytroll »

Alues wrote: Men da blir det på en måte en Sprinkel etasje mellom burene
Hvis du ikke kommer utenom sprinkelskille i etasjene, kanskje du kan trekke det med et laken eller noe tykt stoff som du kan skifte ut og vaske og sånn innimellom slik at de slipper å gå på sprinkler...?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Skaubytroll : joda det kan jo gå..har tenkt litt på ha klippe vekk sprinkel etasjen med knipwtang,,,,Da blir det helt likt "jenny"buret. jeg har ikke tenkt meg så ekstremt stort bur..helst ikke så stor bunn,men slik at det blir høyt så de kan klatre...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Hvis du klipper av med knipetang har det lett for å bli veldig skarpe ender der du klipper... og de må du finne på noe lurt med... :wink:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Skaubytroll: tror du det går ann å file de med en metall fil??? får å fjærne de skarpe kantene..

Jeg kan ikke bygge så enormt stort bur det har jeg ikke penger til..da må jeg spare...LLLEEENNNGGGEEE

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Det vet jeg igrunn ikke...

Melody: prøvde ikke du noe sånt med et feriebur du hadde et sted...? eller var det en annen...? *tenke*

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

En viktig opplysning til dere single rotteelskere der ute: Skaff dere en kjæreste som kan alt om sveising!
Å file ned kantene ble bare helt umulig, men jeg hadde jo heldigvis ikke skarpe kanter på innsiden, da, men jeg brukte metalltape i hjørnene slik at vi ikke skrapet oss opp på buret. Selv om det fungerer helt fint da dette kun er et "feriebur", ville jeg ikke gjort det på samme måte en gang til!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hva kan jeg gjøre da???? be pappa sveise bort de skarpe kantene`????

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Jeg skal også lage meg et bur.... Driver å grubler på hvordan...

Jeg tror jeg vil kjøpe slike baderoms riller, men vi har ikke IKEA her... Men manskulle jo tro jeg kan finne det en annen plass. Hvis ikke får jeg kjøpe på IKEA når jeg skal besøke svigers om et par tre uker!

Hvordan satte du sammen de platene, Skaubytroll?
Og hvordan klarte du å lage en luke/dør inn der? Har du noen bilder som viser litt mer hvordan platene er satt sammen og hvordan døren fungerer?

Jeg har ikke tenkt å lage så veldig stort bur i første omgang. Det får vente til jeg får meg hus og bedre plass.

:P

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Her er en link om burbygging:
http://www.tamrotter.com/burbygging.html

Anne-Lise

Post by Anne-Lise »

Supert. Tusen takk! Skal ta en titt der nå!

Anne-Lise

Etasjer og hyller i buret

Post by Anne-Lise »

Hvordan lager dere etasjer og hyller i buret?

Jeg tenkte å lage bur av sånn rutete netting, vet ikke hva det kalles.
Men vet ikek hvordan jeg skal lage flere etasjer enda. De skal jo ikke ha netting til gulv ivertfall...

Også skal jeg ha noe plast greier til bunn. En slags plastkasse, àlà "bedroller" kasse...

Jeg har ikke kjøpt noe enda da... Skal ut å titte senere i dag å se om jeg finner noe...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Kansje jeg kan bygge et bur oppå en gammel dur bunn jeg har???? :?

Takk for alle svar!!!!

SchiZo

Post by SchiZo »

Alues: Det skulle man da anta? :wink:
Er man kreativ og nevenyttig, så.

Locked