Dere som anbefaler venezian!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

kines
Stjeler mat

Dere som anbefaler venezian!

Post by kines »

Så en gammel tråd,hvor dere diskuterte venezia buret.Er det den som heter venezia chinchilla bur?Den som er av stål som er 85x55,og 145 høy?
Jeg har vurdert dette buret selv.Men får lixom aldri bestemt meg.Er noen VELDIG viktige ting jeg lurer på når det gjelder dette buret,som jeg håper dere kan svare meg på.
1.Er bunnen av lakkert stål??Hvis ikke har jeg hørt at de vil ruste etterhvert pga urinen deres.
Og dette med rist i bunnen,skjønner ikke helt hvordan det er.Ligger den rett på bunnen eller litt over??For rottene har vel ikke godt av å gå på sprinkler :(
2.Er sprinkel avstanden tett nok til at man kan ha nye unge rotter fra ca 6 uker i den??
Er det noe mer dere vil slenge til så blir jeg bare gla for det :D

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Bunnen er lakert,men flasser i "tissehjørner" om du ikke passer på å ha do der eller skifter aviser ofte el.(Ikke noe problem syns jeg.)
Risten tas rett og slett ut. :D
Sprinkelavstanden er liten nok ja.
Jeg bruker hengekøyer i hele toppdelen av buret,de liker seg best der.Selv bruker jeg ikke hyller pga tissingen på dem. :roll:
Når buret er åpent klatrer de fort opp på toppen og nå bor de for det meste der!Har masse tepper og hus oppå der som de stortrives i,så godt at de aldri gidder å klatre ned på gulvet og farte omkring! :D Bunnen blir mindre og mindre brukt,men de bruker doen jeg har der.Jeg liker kjempegodt lukene i buret og høyden,men nederste delen kunne jeg klart meg uten...(men den følger jo med da.... :roll: )Veldig bra bur! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Jeg kjøpte det buret for ca et år siden og er veldig fornøyd. :)
Risten kan dras ut på samme måte som bunnen. Bruker risten kun når jeg drar ut bunnen for rengjøring, slik at de ikke skal komme seg ut.
Har ikke opplevd at lakken flasser av (enda), men så har jeg slike hylle-tissere da. :P

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Ok,tusen takk for svar.Jeg har ikke helt bestemt meg ennå som sagt,men syns det er fint å høre litt rundt om forskjellige bur først :D :D Synes dere jeg kan bruke et bur på 100x50x80 til 2-3 hannrotter??Er et bur jeg EGENTLIG hadde bestemt meg for serru.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg synes 100 x 50 x 80 høres ut som et helt OK bur til 2-3 hanner :) Men det er viktig at lukene er store nok. Hannene er ikke det minste morsomme å måtte dra ut gjennom små luker når de blir voksne og fete...

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Ok.Det skal jeg sjekke ut,men jeg trooor det er store nok dører på den.
Flott :P Jeg vil nemlig ikke ha et for lite bur :|
Man kan jo eventuelt skaffe større senere om man vil bruke plass til det.
Men den størrelsen kan fint brukes uansett det da,det er flott :D
Det er vel ikke minimumen til 2-3 hannrotter det?Jeg vil gjerne at de skal ha litt god plass ihvertfall så vet jeg at de trives godt :) :)
I den størrelsen kan jeg vel innrede med litt saker i og vel,det er ikke for lite til det?Har du hatt noe problemer med gnaging i plastbunnen forresten??? :|
Tusen takk for svar!!

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Blæ..Ble usikker jeg nå.Nå vurderer jeg et med metallbunn allikevel,siden jeg innimellom får høre at rotter KAN gnage seg fort ut av plastbunner hvis de først begynner :( Og det blir et STOORT problem isåfall..
Jeg vurderer venezia buret,eller de som er på burexperten sin side ihvertfall.stive priser,men men..Det viktige da er at buret har lakkert bunn,så ikke det ruster!!Jeg tenkte å bruke pellets el lignende i bunnen,så da blir det vel ikke mye tissing i bunnen uansett.
Er det noen som har noen flere forslag til lakkerte metallbur utenom de på burexperten,så hyl ut!! :lol:

Forresten,du som hadde venezia bur,som sa at lakken flasset av i kanten,synes det var rart egentlig,det burde jo tåle litt tiss når det er lakkert!!Tror du det går bra hvis jeg bruker pellets el no i hele bunnen??
Hva bruker du da??
Takk for all hjelp folkens :bravo: :thu:

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Og en ting til,har venezian like høy kant som reginaen??Man får brukt pellets i bunnen av venezian?

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Hvor mange rotter kan man ha i dette buret??Er det god plass og henge opp og sette inn leker?

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Etter min mening kan man ha 4-5 rotter i det :thu: Og da har de god plass :thu:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Skal være plass til 9 rotter i venezian. Pellets og strø går greit å ha i, men har man lettere strø kan de fyke ut av buret.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Ok,flott.Da lever de godt i det buret da :P Jeg tenkte å kanskje bruke pledd under og pellets el noe over,for å beskytte bunnen mest mulig."Tantepose"sa i en tråd at det kunne flasse i bunnen pga tisset,derfor tenkte jeg på dette med tepper :| Når jeg har både teppe OG pellets bør det ikke komme noe tiss i bunnen,så da er jo ikke det noe problem.Kunne man eventuelt lakke over bunnen selv hvis det skulle flasse noe av??Det hadde jo vært flott isåfall! :D Når hannrottene blir gamle kan de vel fortsatt bo i det buret??Bare man ikke bygger FOR høyt i det.Hva bruker dere i bunnen av buret da,spes dere som har metallbunn?

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Sånn jeg tenker er det ikke synd i de gamle rottene som ikke kommer seg helt opp så lenge buret de bor i har godt bunnareal og godt innredet nede der de når til. Jeg gleder meg noe helt villt til å flytte til et sted med større plass. Da tror jeg jeg skal ha meg to store bur :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

kines
Stjeler mat

Post by kines »

Oi,en ting til,kan buret flatpakkes når det ikke er i bruk mer??Det er jo genialt isåfall

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Buret kan flatpakkes ja. Og en annen ting, selv om bunnen er lav så følger det med plastkanter til hver side som man kan ta av og på. :)

Post Reply