En jeg kjenner på et annet forum vurderer dette. Hun tenker på å lage et helt lite "hus" i hagen til rottene, med ett rom til gutta og ett til jentene.
Hvordan er det å gjennomføre noe sånt? Er det ikke noen i Danmark som har egne rom til rottene? (blir jo mye det samme)
Jeg ser for meg at det blir noe skikkelig styr med renhold og innredning av rommet
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode: tonje.org - Med egen rottedel Blogg - Litt rottebabbel Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur
Vanilla Rats i DK har en udbygning af deres hus hvori hun har hendes rotter.
Hun har også en del bure derude men en del af det er lavet om til "bur" til hunrotter..
Her kan du se lidt billeder af det - http://www.123hjemmeside.dk/vanillarats/825909
Jeg kunne godt tenkt meg å hatt et eget rom til de små, men siden vi bor med flere arter måtte det ha blitt tre rom... Uansett, til rotter hadde jeg nok heller innredet med vanlige møbler, huler og kanskje klatreleker til katter, enn som et stort bur som de som er vist på den nettsiden. I hvrt fall ting som lett kan vaskes. Men det er inne, hvis man bygger noe fra bunnen av blir det kanskje litt annerledes.
Hvis det skal fungere over tid (i forhold til renhold) må man tenke godt gjennom materialene som skal være der... og det elektriske. Jeg tror det blir temmelig dyrt. Baderomsplater fungerer nok på veggene, men jeg ville ha testet ut om rottene gnager på vinyl eller linoleum til gulvet. Lakkerte ekelister lar de stort sett i fred, mens oljet eik går ned på høy kant. Listverk i andre treslag blir også redusert til flis. Hvis det skal være en utebod spørs det hvor lett det blir å vinterisolere den. Og siden det er vanskelig å la det stå ovner på gulvet (blir fort for varmt for rottene) vil det antagelig bli nokså gulvkalt der inne.
Hvis det skal være noe vits i å bygge et slikt hus, må det jo også være såpass komfortabelt at man har lyst til å tilbringe tid sammen med rottene der. For meg betyr i alle fall det at det må være mulig å vaske ned hele rommet!
De små bygge husene på gulvet fåes fra Imazo, blekkspruten og det ildermøbelet, husene og den lille tunnelen fåes på ferretdeopt. den store tunnelen og andre små plastikk/tre hus fåes i dyrebutikker
Har det ilder møbelet samt et annet, veldig søte og morsomme men vansklig å vaske.