Mine sine rotter

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: Mine sine rotter

Post by utmeldt »

John Arild wrote:
Anniken wrote:
John Arild wrote:Får ikke til å vise youtube direkte, så her kjem linken
http://www.youtube.com/watch?v=rh9IZdoJ ... 9siyrShPQ=

Duracell hater å bade, Namira begynner å like det.
Lyset ble desverre for grønt til å gjengi riktig farge.
Fy så slemt :justice:
se som Duracel freaker ut når du setter henne i vann, og se som hun stritter imot når hun nærmer seg vannet! Stakkar lita! Man kan gjøre det på en mye bedre måte :cheer:

Som du sikkert ser tvinger jeg henne ikke til noen verdens ting annet enn en liten tur innom vannet.
Jeg holder henne ikke under vann og jeg holder henne heller ikke igjen når hun forsøker å komme opp.
Det er vasken og mangel på friksjon som gir henne panikk, ikke selve badingen.
Dette er heller ikke hvordan jeg normalt bader henne.
Vanligvis pleier jeg å la henne spasere rundt på vasken (ikke i vasken, men på) mens jeg heller vann over henne. Noe hun ser ut til å syntes er ok.
Ønsket denne gangen var å bruke Namira som eksempel for henne for at hun ikke skal få panikk, dyr lærer ofte ved å observere hverandre.
De får også godbit etter bading.

Mitt ønske på sikt er at de skal se på bading som noe positivt.
Namira er på veldig god vei, men hun lærer da også fortere enn Duracell.
Det jeg ser er ei rotte som absolutt ikke vil ned i vannet men du dumper henne nedi alikavel, jeg ser også ei rotte som får panikk og prøver for harde livet å komme seg vekk fra det skummle ekkle glatte og våte stedet. Det jeg ikke ser er at det skal kunne hjelpe på hennes skrekk, ting må taes gradvis. ved å gjøre slik som i den filmen din vil du raskt få ei rotte som aldri vil like vann. Godbit etter bading er vell og bra det, men det gjør ikke selve badinga til en positiv opplevelse.
sjekk denne tråden du, slik skal det gjøres: viewtopic.php?f=10&t=14204 :cheer:

Uansett om du ikke holder henne under vann så er dette tvang i mine øyne da du tydelig kan lese på rottas kropsspråk at hun ikke vil i vannet, men alikavel slippes hun nedi.. dette er slemt spør du meg selv om at dette kansje bare var et engangstilfelle! Var konstruktiv krittikk fra meg som du burde ta til deg :glise: :wink: :kiss:
Last edited by utmeldt on 26 Mar 2012, 19:23, edited 1 time in total.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by Tonje Lenore »

Hvis du vil ha positiv erfaring med vann, sjekk denne videoen :ratgreen:

Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by John Arild »

Anniken wrote:
Det jeg ser er ei rotte som absolutt ikke vil ned i vannet men du dumper henne nedi alikavel, jeg ser også ei rotte som får panikk og prøver for harde livet å komme seg vekk fra det skummle ekkle glatte og våte stedet. Det jeg ikke ser er at det skal kunne hjelpe på hennes skrekk, ting må taes gradvis. ved å gjøre slik som i den filmen din vil du raskt få ei rotte som aldri vil like vann. Godbit etter bading er vell og bra det, men det gjør ikke selve badinga til en positiv opplevelse.
sjekk denne tråden du, slik skal det gjøres: viewtopic.php?f=10&t=14204 :cheer:

Uansett om du ikke holder henne under vann så er dette tvang i mine øyne da du tydelig kan lese på rottas kropsspråk at hun ikke vil i vannet, men alikavel slippes hun nedi.. dette er slemt spør du meg selv om at dette kansje bare var et engangstilfelle! Var konstruktiv krittikk fra meg som du burde ta til deg :glise: :wink: :kiss:
Mulig den var ment som konstruktiv, men konstruktiv var den ikke (desverre).
Grenser heller til personangrep, selv om tanken var god.
Når man begynner med "Fy så slemt" er grunntonen for resten av meldingen lagt, uansett hvor mange smileys man legger på.
Ved å utelukkende legge vekt på det negative oppnår man bare at motparten går i forsvar og budskapet feiler.
Når man i tillegg ikke kommer med evt tips om hvordan oppnå ønsket resultat blir det bare tom kritikk.
En PM med link til topic hadde holdt lenge.

Jeg tar det uansett til meg og setter pris på tanken.
Link til topic og video var konstruktivt og jeg ser feilen jeg gjorde.
Nå skal det kjøpes rullespann og baljer.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Mine sine rotter

Post by sanca »

Nydelig farge på Namira! Blir spennende å høre hva dere kommer fram til om pelsen hennes!

Hvorfor er det så viktig for deg å lære rottene å bade? :hmmm: Her har du fått noen gode badeforslag, og når du prøver dem, så la Namira prøve først og vise Duracell, var nok ikke så smart å tvinge Duracell oppi vasken først, da hjalp det lite å kikke på Namira etterpå, hun var allerede skremt :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by John Arild »

sanca wrote:Nydelig farge på Namira! Blir spennende å høre hva dere kommer fram til om pelsen hennes!

Hvorfor er det så viktig for deg å lære rottene å bade? :hmmm: Her har du fått noen gode badeforslag, og når du prøver dem, så la Namira prøve først og vise Duracell, var nok ikke så smart å tvinge Duracell oppi vasken først, da hjalp det lite å kikke på Namira etterpå, hun var allerede skremt :wink:
Laster opp bilder til photobucket nå.

Det er viktig for meg å lære de å bade fordi de ikke klarer å vaske bort all urinen de legger igjen på hverandre selv.
Namira vasker heller ikke halen sin, noe som gjør at den blir gulbrun og stinker noe forferdelig.
Men denne disukusjonen er død, og jeg har fått fine tips.

Bilder ankommer om få minutter

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by John Arild »

Image
Bilde er fra da Namira var solorotte


Image
Nok et solobilde


Image
Fra dagens session - Funky lys og jeg hadde dårlig tid


Image
Dagens


Image
Dagens


Image
Dagens


Image
Dagens


Image
Dagens


Kjør debatt

utmeldt

Re: Mine sine rotter

Post by utmeldt »

Ang. halevask, så har jeg et godt tips: Veterinary spray fra Forever :grin:
det er en spray jeg bruker til mine gutter sine haler, som mildt sakt er ganske nasty til tider :nottelling:
Men noen dager med 2-3 vaskinger om dagen med vet.sprayen fra Forever har gitt helt utrolige resultater!
Halene er mye mer renere, mykere og har bedre hud en da vi vasket med vanlig vann.
Wollf kan selge deg sprayen dersom du er intr. :danse:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by wollf »

på de to øverste bildene av henne ser hun veldig champange ut, men så er det noe mørkere på de nederste bildene og da ser hun noe kaldere ut i fargen. øynene er i allefall pink og ikke ruby

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by John Arild »

Halesprayen hørtes ut som en god idè.
Kommer til å teste den hvis jeg ikke klarer å hjelpe Duracell med vaskfrykten.

Enig i at øynene er pink.
Ser fortsatt ikke annet enn grått i pelsen.
Artig å høre hva andre har å si også.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by wollf »

jeg ser det beige
mock beige beskrives som en varm gråish brun
men skal høre med andre oppdrettere i andre land også om du vil

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by John Arild »

Spiller ikke så stor rolle for min del.
Jeg er jo like glad i rottene uansett farge, men greit å ha et svar når folk lurer.

Sjampis var det første som slo meg når jeg begynte å undersøke.
Etterhvert som hun ble større, forsvant også mye av varmen i fargen.
Ga derfor opp og slo meg til ro med at hun er nydelig uansett.
Hun har mye av albino symptomene (dårlig syn, luktesans og hørsel), så tenkte at hun bare var "semi albino". Hva nå enn det er...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by wollf »

nydelig er hun så absolutt :hearteyes:
desværre har mange av de rødøyde dårligere syn :trist:
men hun er ei skjønn frøken.

John Arild
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 03 Jan 2012, 16:04
Location: Knapstad, Hobøl, Østfold
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by John Arild »

I gamle dager (80 tallet en gang) når jeg fikk rotte for første gang, var albinoer helt umulig å få tak i.
De ble avlivet fordi ganske fort fordi "folk flest" syntes øynene var ekle.
Drømmen min siden den gang har vært albino.
Jeg ble ganske lykkelig når jeg fant Namira i butikken på Stovner :boing:
Heldigvis er røde øyne mer akseptert i dagens rottesamfunn.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by wollf »

synes det er så rart. for det er de brune som forbinnes med skittene og slikt da det er de som minner folk om villrotter, de hvite er labratorie rotter og jeg forbinner de i allefall med renslighet og sterilt miljø:P
men alle rotter er vakkre synes jeg. alle har sin sjarm

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Mine sine rotter

Post by torasrotter »

Altså en beige har mørke ruby øyne, men en mock beige har lyse ruby øyne.. Hun ser ikke ut som en champange i det hele tatt synes jeg.. Se på det midterste bildet her: https://sites.google.com/site/karmasrat ... mock-beige

Jeg synes godt hun kan ligne litt. Hvis ikke kan vi jo sende bildene til Lux i Dk, for hun vet det nok.. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply