Mine små

Her kan du vise frem rottene dine!

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Mine små

Post by malap »

Jeg heter Malena, er 25 år, bor i hus med min samboer og to hunder :cheerful:

Hatt rotter i til sammen 9 år tidligere, men da jeg mistet mine siste til luftveisinfeksjon, og livssituasjonen i tillegg var noe ustabil så bestemte jeg meg for å ikke skaffe noen nye igjen da.

Jeg har drevet et dyrepensjonat for kaniner, gnagere og fugl med min bror.
For litt siden kom det ei dame inn med en rotte i et lite terrarie og spurte om jeg visste om noen som kunne overta henne. Hun skulle stå i pensjonatet vårt noen dager. Da jeg skulle gjøre rent "buret" (det luktet og så forferdelig ut!), måtte jeg få henne ut fra huset sitt som hun hadde ligget i helt siden hun kom noen dager tidligere. Jeg plukket henne opp og hun gikk rett ned i hettegenseren min og la seg til å sove nesten med en gang. Jeg smeltet jo selvfølgelig helt, sendte en melding med bilde av henne til samboeren med teksten "Kan vi ta hun?" og fikk "Ja" som svar :cheerful: Da var det gjort! Jeg hadde et bur stående fra før, og alt av utstyr hadde jeg.

Hun nøs, klødde mye og var inaktiv den første tiden. Vi reiste til veterinæren og lungene virket bra så veterinæren ga oss en sjampo for uren pels/hud (hun var skitten etter å ha levd i et lite, møkkete terrarie så hun trengte et bad!). Hun har overproduksjon av fett på ryggen, men det kan bedres ved forskifte. Så vi dro hjem fra vet og badet henne. Hun har sluttet å nyse (kom nok av stress), klør mindre (har likevel fått stronghold mot parasitter i tilfelle), og er mye mer aktiv! :boing: I starten sov hun nesten hele tiden, klatret ikke og spiste ikke så bra. Nå er hun blitt en helt annen tott :kisses: Fortsatt forsiktig og har bare de siste dagene kommet over til meg ut fra buret av seg selv. Jeg har kun tatt henne ut når jeg har måtte (veterinærbesøk, bading og rengjøring av bur), ellers har hun fått den tiden hun trenger uten noe tvang. Blir helt rørt for hvert lille steg hun tar :cheerful: og når hun først er ute, sovner hun fort inni genseren og er en skikkelig kosegris!

Men hun skal jo selvfølgelig ikke være alene! Nå venter vi på lille Ariel fra akvariekullet :love: og kan nesten ikke vente, vi henter henne 8. mai når behandlingen med stronghold er over så vi er sikker på at hun ikke har noe smittsomt.
Så, nå venter vi i spenning :cheerful:

Her er Majsen:

Image

Image

Og her er Ariel:

Image

Image
Malena

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Mine små

Post by Vimsy »

Rørende historie. Dette blir nok helt supert <3
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Mine små

Post by Ingerid Øksnevad »

Heldige, søte Majsen :-)

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Mine små

Post by Kesia Madeleine »

Hun er så heldig som fikk komme til deg <3 Blir spennende når nykomlingen kommer i hus! :D
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

utmeldt

Re: Mine små

Post by utmeldt »

Nydelige jenter :kisses:

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Noe som var så søtt var at når jeg hadde vært borte noen dager forrige uke, så var hun så glad for å se meg! Hun spratt rundt, nusset på meg og virket så glad :kisses:
Det er etter det at hun har kommet ut av seg selv og over på meg :cheerful: jeg er så glad for å ha rotter i livet mitt igjen, alle følelser dukker opp igjen, og jeg føler meg som en "nybakt rottemor" :falleover:

Er spent på første møte med Ariel, hun har jo stått alene siden forrige eier fikk henne (hun er et halvt år). Men jeg tror det skal gå bra, vi får bare ta det forsiktig og rolig :cheerful:
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Mine små

Post by Anniken.HH »

Så godt at hun kom til deg!
Veldig pen er hun også ^^
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Mine små

Post by Sara Syversen »

Åååh så herlig at du tok til deg Majsen :)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

I går kom Ariel endelig hjem :boing:
Aldri mer skal Majsen være alene!

Introduksjonen med Majsen gikk over all forventning! :kisses:
Jeg filmet det, men må ha noe hjelp med å klippe osv. Så det kommer etterhvert.

Å gjøre klart et ekstra bur til Ariel i tilfelle det ikke skulle gå med en gang var jo bare tull.
For en sosial, tøff og fin liten tott!
Blir helt rørt av å se de sammen, Majsen er så rolig og flink med babyen :hearteyes:
Og allerede i dag er Majsen tøffere! Hun spratt rett ut av buret på morgenen i dag, undersøkte og snuste rundt sammen med den lille.
Det går stadig fremover, og Ariel kommer til å hjelpe henne med å bli tryggere. Hun piler rundt i genseren min og er over ALT :giggle:
Hun var virkelig verdt ventingen :cheerful:

Her er noen bilder fra lekeplassen i dag :boing:
Image

Må nok noen forsøk til før jeg får noen skikkelig fine av de to sammen (jeg trenger nok noe mer trening som fotograf og :lolear: )
Image

Image

Image

Turboen i farta!
Image

Majsen er kanskje litt for stor til å presse seg gjennom her :giggle:
Image

Image

Image

Image

"Er denne inngjerdingen rottesikker tro?" (ikke helt er jeg redd :hmmm: )
Image

Verdens fineste magetass!
Image

Image

Image
Malena

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Mine små

Post by Fiffi »

Så skjønne de er. :hearteyes:
Kjempe fin uteplass de har. Jeg har også sånn hengekøye som står på gulvet(egentlig til marsvin) Skal finne den fram igjen til rottene
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Tusen takk :cheerful:

Fant ut at jeg like så godt kunne slå ut den store sovesofaen og prøve å gjerde inn med "kuber" som jeg brukte til marsvinene jeg hadde før. Gjorde et forsøk i går, men den inngjerdingen ble ikke helt god. Legger ut intro filmen etter hvert, der ser man det. Ble for lavt osv. (ikke overrasket egentlig, men måtte bare prøve meg frem), babyen spratt mye høyere enn jeg trodde og da :giggle: Majsen har liksom vært så treg og klatret/hoppet så lite.
Ikke helt rottesikkert nå heller tror jeg. De er jo så lure disse tottene :boing: men da har jeg hvertfall litt mer kontroll på de enn om de skulle pilt rundt på sofaen ute noen sikring som helst. Spesielt nå i starten som Majsen ikke er helt trygg, og Ariel er ny i hus også. De er under konstant oppsyn når de er ute av buret uansett da.

"Hengekøyehuset" ble opprinnelig kjøpt til marsvina, tok vare på det fordi jeg synes det var så fint :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Mine små

Post by Sara Syversen »

Hehe. Jeg kjenner det igjen. Når mine var små prøvde jeg ut utrolig mye. Men dem klarte å sno seg bak skapet her og det ene med det andre. Jeg prøvde å tettet igjen og dem dro vekk det jeg tettet igjen med. Å rottesikre noe er ikke alltid lett. Prøvde noen innhegninger av noe slag som dem hoppet rett over også her. Betsy bamsen bulldoset seg igjennom da.

Og jeg bare måtte le i grunn.

Lykketil med rottesikring. Hihi
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Image

See så glade de er blitt i hverandre! :kisses:
Halen til Ariel ligger over ryggen på Majsen, og halen til Majsen ligger rundt Ariel (se haletippen til Majsen ved hodet til Ariel) :dån:
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Flere bilder av jentene :kisses:
Som dere ser lenger ned her, så har jentene samlemani :giggle:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Mine små

Post by malap »

Da har vi fått et nytt flokkmedlem, Walter :cheerful:
Han er en chippet hannrotte som ikke gikk så greit med en annen gutt hos forrige eier. Han var omplassert dit, og nå til oss.
Han mangler noen tær fra en slosskamp som man kan se på bildene der han pusser seg, stakkar gutten. Men jenter gikk han bra med før også.

Vi har tatt det rolig med introduksjon, latt de snuse etter hverandre i sofaen/på rotterommet, byttet på hvem som har vært ute. Satt burene nærmere og nærmere. Og satt de i hverandres bur, oppdelt altså (Walter i jentenes, jentene i Walter sitt). Etter 5 dager lot vi de treffes på et helt nøytralt sted (spisestuebordet) med masse rariteter + godbiter spredd rundt over hele området. I starten gikk de bare rett forbi hverandre flere ganger før det ble litt snusing og pussing. Majsen beholdt roen, jeg måtte dytte bort Walter en gang da jeg synes han var for hard mot henne. Men etter det gikk det veldig bra. Det var mest anspent mellom Ariel og Walter, så man kan se litt bustepels på gutten. Men den la seg ganske fort, og de gikk rundt hverandre og roet seg. Det var veldig lite pip og skrik, kun et par ganger. At de begynte å pusse seg, spise godbiter og legge seg ved hverandre mot slutten var et godt tegn! :hearteyes: Ellers så synes egentlig Ariel at det var best å være hos pappa :nottelling:

Varierende kvalitet på bildene, men ønsker gjerne kommentarer til hvordan andre synes det ser ut til å ha gått!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Malena

Post Reply