rm1og rm3 til andre smådyr?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

rm1og rm3 til andre smådyr?

Post by lille lakris »

noen som har forsøkt rm1 og rm3 til andre omnivore smågnagere som mus og hamstere? er det så spesialisert rottemat at det ikke er aktuelt? eller finnes dette foret til andre arter også. vet at dette blir litt på sia, men det er INGEN andre forumer hvor folk vet hva rm1 er for noe!
spør jeg på dyrenett så får jeg vel bare :roll: til svar...
har sett noe på en dyrebutikk i oslo som ligna veldig, angrer på at jeg ikke kjøpte det. det var pakket i små poser. store, lyse pellets. det sto bare at det var lagd av korn og mais og var til smågnagere. så veldig ut som pelletsen jeg så hos rottegjengen da jeg leverte Neo.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hvis jeg ikke tar helt feil, står RM1 for "Rat and Mouse Premium". Foret er altså spesiallaget til rotter og mus, men jeg vet ikke hvordan det dekker næringsbehovet til hamster eller andre gnagere. Jeg ville ikke gitt RM1 til kaniner eller marsvin, for eksempel; de er vel herbivore, mens rotter er omnivore. Jeg er ute på veldig tynn is nå (naturfag på GK), men ettersom forskjellige dyrearter har forskjellige behov, ville jeg vært forsiktig med å gi foret til andre dyr uten å få klarsignal fra noen som vet bedre.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

lille lakris
Alfatryne
Posts: 1238
Joined: 31 Aug 2005, 18:34
Location: Moss
Contact:

Post by lille lakris »

neinei, selvsagt ikke til kaniner og marsvin! de er jo som du sier herbivore og marsvin skal jo ha ekstra c-vitamin- også. men takk for oppklaring mht navnet "rat and mice..." det forklarte en hel del!
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Koala jenta
Markeringsbehov
Posts: 300
Joined: 28 Nov 2005, 12:46
Location: Sande
Contact:

Post by Koala jenta »

det er en del rotte godteri som også er for hamstre og mus, så de trenger sikkert en del av de samme vitaminene. så jeg tror nok ikke det vil skade og gi hamstrene samme maten heller, mendu burde skjekke opp om hamsteret trenger noen andre vitaminer som ikke er i rotte maten.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Jeg prøvde å søke litt på "mus" (kjempesmart søkeord.....tredobbelt betydning) og fant hjemmesiden til Akvasia Zoo. Kom ikke lenger enn til rottesidene før jeg oppdaget at de kom med noen opplysninger som burde justeres litt, har sendt informativ og positiv mail.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Jeg har gitt et par RM-biter til dverghamstern før. Det har da glidd ned, men ser ut til at den vanlige maten hennes er å foretrekke. Hun har i det minste ikke blitt syk av RM-fôret akkurat,men jeg tror jeg holder meg til mat som er laget for hamstere.. :)
Hvil i fred Rudy::.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hamstere, er nesten som rotter. I naturen spiser de like mye kjøtt(insekter) som frø og korn. derfor skla hamstere ha en protein rik kost. mange som har hamstere har også mini oppdrett av melmark eller sirisser som de fòrer hamsteren med(hvis ikke de får tak i et fullverdig tørrfor). Det eneste som kan være et roblem med hamster og Rm er at bitene kan være litt for store til at den kan 'hamster' dem. derfor bør kanskje bitene deles opp i mindre biter( men de klarer helt sikkert å spise dem uansett).

Hedda
Sofaspiser
Posts: 194
Joined: 24 Mar 2005, 23:06
Location: Oslo
Contact:

Post by Hedda »

Min hamster får ikke frøblanding. Det er bevisst for å unngå dette velkjente "plukk ut de beste bitene"-fenomenet. Fôret heter Krokant. Har ikke så god kjennskap til det, men hun virker da sunn og frisk..
Hvil i fred Rudy::.

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

hehe, mulig det (mine var ikke sånn).. hehe. Husker ikke så mye om hamstere. Er nå over 4 år siden jeg hadde hamster sist, så det har sikker kommet MASSE nytt informajson osv om dem :) Hamstere er vel som andre dyr, at man må fòre dem individuelt :)

Locked