oppsumering..

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
mrskaug

oppsumering..

Post by mrskaug »

Hva synes DU er ja mat, og nei mat til dine rotter??
-hva får de, og hva holder du de unna... og hvorfor?
:spise: :spise: :spise:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hm.. Ja-mat til mine er vanlig rottefôr, knekkebrød, tørt brød, mais(i små mengder), yoghurtdrops av og til, sånne gnagerstenger til hamster/kanin, litt gulerot av og til, salat etter jeg har hatt taco f.eks, små mengder ost av og til(fordi det er fett), mandler av og til(fett), tørket frukt/grønnsaker som ikke er krydret, kokt kjøtt får de litt av av og til, egg. Også kald urtete/kamillete av og til. Alt som ikke er for søtt, for salt, for krydret.

De får IKKE pizza(for krydret/fett), snop av alle slag(inkluderer sjokolade), stekt/fett kjøtt, tomat, appelsin/sitron(mest fordi jeg ikke har prøvd det før, og syns det virker litt surt for dem)

Ja, det var det jeg kom på i farten.. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Omtrent det samme mine får, de er veldig glade i pære, men de kan bli litt løse i magen av for mye vannholdig frukt og grønt, så det bør begrenses:)
Noen ganger får de peanøtter i skall, det er veldig gøy å knaske på, pluss at de får slipt tennene. Og et helkokt egg en gang i mellom med skallet på (må bli kaldt først) er en utfordring som de kan jobbe med i timesvis, men de griser endel med det:)
Og kokt pasta uten olje og salt er en favoritt hjemme hos oss, og særlig lollo salat, men det er dyrt, så matmor har ikke råd til det så ofte :|
:spise:

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

baby grøt er en hit ;) Mine får det som lørdagsgodt en gang iblandt. Det er ikke salt i det heller. :) Går ned på høy kant iallefall. Valnøtter er bra for tenner :) Mine kan jobbe med de i mange tiiimer, før de får hull. Gutten min gidder ikke da. Han bare venter på at damene skal få åpnet så stuper han inn og rapper :P Ellers får de det meste som er nevnt som ja-mat her :)

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Det der med et helt egg høres så morsomt ut, tar du virkelig bare et helt, ukakket, uskrelt, hardkokt egg og legger inn til dem? Skjærer de seg ikke på skallbitene om de klarer åpne det? Eller setter i halsen? Må det være kokt?
Hilsen paranoid.
Maria H.

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

Glemte en ting. Sirisser er bra for de som gidder å ta i det (æææsj :P) Jeg var litt bråkjekk og kjøpte det her en dag, men når det kom til stykket, var jeg ikke så tøff lenger :P De hopper :S :lol: Melormer har jeg også hørt at er snadder.

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Mine rotter spiser alt som jeg spiser de....
Men det er en del ting de spiser som jeg dropper. :lol: :lol: :lol:
Julie

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

heehe

Post by rottegal »

mine rotter får gulrot det er det beste de fårt saftig nyskylt med vann!det er digg syntes de og jeg syntes nesten alt bortsett fra det de fleste sier nei til :arrow: som hoyst_87
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jeg hadde som hovedregel at utgangspunktet er et godt basisfôr, RM1 (RM3 til unge rotter, drektige og diegivende hunner) er helt klart det beste alternativet både for rottemage og lommebok :) Så fikk de endel middagsrester, hovedsaklig kyllingskrotter, salat, grønnsaker, pasta, ris, etc hvis alternativet var å kaste maten, samt at begge burene fikk en skål med lørdagsgodt hver lørdag. Kunne da være babygrøt med litt mais, agurkskiver og andre små godsaker jeg hadde tilgjengelig. Noen ganger kjørte jeg en halv banan, en neve jordbær, et fedd hvitløk, litt naturell yoghurt og tre omega-3-kapsler i blenderen og ga dem...de kresne jentene mine gren litt på nesa av hvitløken til å begynne med, men etter en liten stund gikk det ned på høykant. :)
Men prøvde å ikke overdrive bruken av godbiter og fôr utover RM, har en mistanke om at dette lettere kan gjøre rottene matleie. Samt at den positive forsterkningen av å gi en godbit til en rotte som gjør noe riktig blir sterkere hvis ikke rotten får godbiter hele tiden. :spise:

Sascha
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 27 Feb 2006, 09:40
Location: Trondheim

Post by Sascha »

Jeg hjelper de litt noen ganger med å slå sprekker i egget, men de klarer det fint, tar det i forpotene og slipper det mot en trestamme til det sprekker, Spam gjorde det i allefall. Mine har ikke skjært seg på det, eggeskall er ikke så sprapt, de bruker mest klørne og tennene på det. Jeg koker alltid eggene, hardkokt, da er jeg sikker på at det ikke er salmonella eller andre ulumskheter i de. Men har sett i rotteboken at de og kan få råe egg.
Mine synes dette er kjempegøy, når de endelig får hull paraderer de omkring med halve egget rundt omkring for å rote mest mulig for meg;)
Tips: Ta det 1-2 dager før vask av bur, de kan grise endel,men det tar tid før de får åpnet det og spist alt :D

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Om det er noen som har egne høner, vær da mer forsiktige med eggeskall og rotter. Hjemmehøner som lever som de har lyst, får et MYE hardere skall. En av mine rotter skar tåa si på et eggeskall fra ei av våre høner en gang. (forøvrig en nydelig perlehøne) Men dette ble vel så sært at det nesten ble off topic? :lol:
mvh Julie

Viggo+Axel

Post by Viggo+Axel »

På tal om nötter. Är det någon nt som de är allergiska mot?

Klemmer

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Tror ikke det! Men, det er jo veldig mye fett i dem, så de skal ikke ha mye, eller ofte! For mye fete nøtter kan (tror jeg) føre til hudproblemer, og at det legger seg mye fett rundt hjerte/lunger/i blodårene..
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Cryonic

Post by Cryonic »

Julie Erlandsen wrote:Mine rotter spiser alt som jeg spiser de....
Men det er en del ting de spiser som jeg dropper. :lol: :lol: :lol:
Julie
Sånn er det her også... :lol:

Locked