RM3 til gamlinger

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

RM3 til gamlinger

Post by Killa »

Kan det være et poeng å gi RM3 til gamle og tynne rotter? Jeg skal bestille RM1 nå og da tenkte jeg kanskje å slenge på noen kg RM3 til pensjonistene. Siden det inneholder mer fett, men det kan kanskje bli for mye proteiner? Etter hva jeg har forstått er det dette som er forskjellen på RM1 og 3, mer fett og proteiner, ikkesant?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Det tror jeg kan være en god ide. Jeg kommer til å gi RM3 til de av damene som begynner å slite med vekten når de blir eldre.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg ville ikke gitt RM3 ukritisk til eldre rotter, kun hvis jeg så at de gikk mye ned i vekt. Eldre rotter er mer utsatt for nyreproblemer, og dette kan forsterkes av proteinrik mat. Sakset fra Mattilsynets brosjyre om rotter (som vi i NTF har laget, og det var Ragnhild som sto for det aktuelle avsnittet):

Nyresvikt
Vanlig hos eldre rotter, oppstår mest hos rotter som får rikelig med protein i kosten. Symptomer på nyresvikt kan være økt drikkelyst og økt mengde urin. Etter hvert kan det utvikle seg vann i lungene. Innen symptomene viser seg er nyrene skadet og behandling er lite gunstig. Det kan hjelpe å fôre med mindre protein og blande inn kokt ris i kosten for å hemme utviklingen av nyresvikt.

Så ved drastisk vektreduksjon kan RM3 i en periode hjelpe til å få balansen tilbake, men fortsetter vektnedgangen skyldes det nok mange ting, og andre alternativer må vurderes.

Killa
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 11 Jan 2006, 04:12
Location: oslo

Post by Killa »

Annie gikk mye ned i vekt da hun fikk lus og hun har ikke gått opp igjen etter behandlingen. Hun er snart 3 år så det er vel kanskje ikke så rart. Nyresvikt er ikke så fjernt å tenke seg at hun har iogmed at hun er såpass gammel. Vektreduksjonen skyldes helt sikkert flere ting og jeg hadde egentlig sånn halveis gitt opp med tanke på at det er vanlig å bli tynnere når man blir gammel. Men så kom jeg på dette med RM3 da jeg skulle bestille for. Synes dere jeg burde prøve med RM3 for å få stabilisert vekten hennes eller burde jeg bare satse på mais ol?
Cava, Tilde, Hunter S & Dr Gonzo

Ole...

Post by Ole... »

Det kan vel ikke gjøre noen skade over et kortere tidsrom,har nå gitt de eple og banan som tillegsfor enkelte ganger for å få opp vekta men vet nå ikke om det er så sunt heller i lengda :)
har masse tro på at kokt fisk må være sunn mat for rotter også,når jeg først var igang :D

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Nyresvikt
Vanlig hos eldre rotter, oppstår mest hos rotter som får rikelig med protein i kosten. Symptomer på nyresvikt kan være økt drikkelyst og økt mengde urin. Etter hvert kan det utvikle seg vann i lungene. Innen symptomene viser seg er nyrene skadet og behandling er lite gunstig. Det kan hjelpe å fôre med mindre protein og blande inn kokt ris i kosten for å hemme utviklingen av nyresvikt.
:shock: Dette passer skremmende godt med Spinus; han drakk tom vannflasken hver dag i mange måneder før han fikk akutte pusteproblemer på slutten. Vi reagerte på at han drakk mye, men skjønte ikke at det kunne være nyreproblemer. Må følge ekstra nøye med Toffa på 2 år og 3 måneder nå... :?
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Locked