Jeg har også lest det - det rådet gis angånde smågnagere generelt - men så så jeg litt på hva mange ulike smågnagerarter spiser i vill tilstand, og at det er oppdaget at det nær kikertåkre gjerne bor svært mange ulike arter av smågnagere. Siden de som oftest bor nær der det er mat, forteller det meg at dette rådet om belgfrukter kanskje ikke er helt riktig. Jeg har også snakka med ulike veganere, som holder sine rotter på en plantebasert diett, og de har sett at de veganske rottene generelt sett har vært sunnere og hatt færre helseplager enn de de har holdt på en blandet diett. Det kan selvfølgelig ha sammenheng med at det er bedre med ferskere og mindre prosessert mat, som det en lager hjemme, enn kommersielle rotteblandinger - altså, mer enn at det er snakk om fravær av animalske produkter, men det ser uansett ikke ut til at bønner er et problem

Jeg ser at de erfaringene er gjennomgående for alle i utgangspunktet omnivore dyr som holdes på en vegansk diett, hvilket jo betyr et over gjennomsnittlig høyt inntak av belgfrukter ift. andre artsfrender i kjæledyrtilværelsen.
Dessuten, de fleste rotteblandinger inneholder belgfrukter, enten erter eller bønner, og da syns jeg det er litt rart at det fortsatt rådes mot belgfrukter, men ikke disse blandingene

RM-maten inneholder jo ganske store mengder med soya. I forhold til mennesker er det vist at bønner fører til mer tarmgass der de ikke er kokt skikkelig, eller skylt mange nok ganger under tilberedningen, så der må man være flink :rottehode: