Splinter..

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Mocka
Hamstrer mat
Posts: 352
Joined: 13 Nov 2005, 00:51
Location: Asker
Contact:

Post by Mocka »

hehe. Du blir nok populær i flokken ja :P :bravo:

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Hm. Satte Tassen alene fra fredag til søndag, fordi det virket som han ikke spiste når han var med de andre. Det resulterte i at han gikk ned 20 gram. Han satt kun inne i huset og stakk ikke engang ut hodet for å plukke med seg en matbit fra skålen jeg satte rett utenfor inngangen.

Satte nå Splinter inn til ham, og, byttet bur til det lille buret han og Mike bodde i før jeg fik dem. Da roet han seg betraktelig og begynte å spise. Tror også Splinter kan ha en beroligende effekt på ham, da Splinter er en liten kosegutt som bare vil bli løfta opp og kost med.. :)

Splinter, da, han fortsetter å legge på seg 10 gram per dag han.. :) Veier nå 270 gram.. :) Så det går framover!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Men hvis Hoyst veier så lite, hvorfor skal du avle på han da? Sikker på at ikke vekten din er feil?? :shock: Har aldri hørt om noen så små hannrotter iallefall! Min Ole, er 4 mnd, han får Rm1 hver dag, og noen ganger noe godt i helgene, han veier 400gr. :P Men han er jo stoor :bravo:
Mvh Ida&rottene

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Fordi, jeg tror ikke han ville veid så lite, hvis han hadde fått skikkelig fôr i oppveksten. Har hørt at sånn der Smart Gnagerblanding og andre sånne fôrtyper til kanin, kan gjøre at de vokser mindre. Men, har jo faktisk ikke tenkt så mye på akkurat det! :oops: Så, det var bra du sa! Akkurat det hadde jeg glemt å tenke på, vekten hans. Sikkert fordi alle mine gutter er små. :oops:

Men, jeg tror, at hadde han fått skikkelig fôr før jeg fikk ham, så hadde han nok vært en god del større. Han har jo forsåvidt også gått opp 10 gram siden den gangen vi var hos dyrlegen, så kan jo hende han legger på seg mer, det vet jeg ikke.

Og, han har så godt lynne, og tar så godt imot nye hanner, at jeg syns egentlig det lynnet veier ganske mye opp for størrelsen hans. Dessuten, har han godt immunforsvar, for da Storm var sjuk, og døde, var ikke Hoyst rød på nesen engang..
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

Ja, men når vekten hans er 200gr. under MINIMUMS vekten, så syntes iallefall jeg det blir for dumt. Er vel ingen poeng å avle på en rotte med bra lynne, når man får unger som kanskje er bittesmåe? Men det er min mening, og det er jo opp til deg å vurdere det.

Jeg har hatt FRYKTELIG mange dumme tanker ang. avl i den tiden jeg har hatt rotter. Tilbakemeldingene jeg har fått av forumet, som kanskje noen er mer spydige eller fornærmende enn andre akkurat der og da, har jeg lært av dem alle.. Svarene virker så "slemme" når man annbefaler å ikke avle på en rotte, man tror selv kan bidra til noe godt. Men det å tenke litt fremover og litt utenfor sitt eget hode, det er sunt tror jeg ;)

Tenk bare hvis en av kjøperene fra kullet til Hoyst ville avle videre på det gode lynnet til sin rotte, også klarer den ikke føde ungene fordi det var "for trangt"? Det må da være grusomt..

Bare noen tanker fra meg da, etter den erfaringen jeg har med rotter. (Men jeg har aldri hatt et kull eller noe før, så jeg kan ikke så mye om det..) :ost:
Mvh Ida&rottene

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Neinei, han jeg vil avle på, ligger på 360 gram nå(gått opp 10 gram til), ikke 200! :shock: Det er Tassen som er 190 gram nå, det var Hoyst jeg ville avle på! Eller mente du 400?

:) Men selvfølgelig, når han er for liten vil jeg egentlig ikke avle på ham.. Hvis ikke jeg finner ei kjempedame til ham da! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Dumbo-fan90
Sover i do
Posts: 253
Joined: 25 Oct 2004, 16:54
Location: Asker
Contact:

Post by Dumbo-fan90 »

[quote="Hoyst_87"]Neinei, han jeg vil avle på, ligger på 360 gram nå(gått opp 10 gram til), ikke 200! :shock: quote]

Nei, ca. 200gr. UNDER minimumvekt.

Minimumvekt er jo 500gr. Hoyst er 360gr! Det er jo en ganske stor forskjell da..

Men ja, med mindre du finner en meegadame, kan jo ungene slekte på sin far.. Men det er jo ditt valg ;)
Mvh Ida&rottene

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Åja sånn ja! :P Da skjønte jeg hva du mente! Ja, det er jo ganske lite.. Jeg tenker hele tiden 400 som minimumsvekt jeg, men.. Ikke for avl selvfølgelig! :oops: Der er det jo 500..

Ja, må jo finne en kjempedame da i så fall.. Ja, det er sant. Hm. Får se hvordan han utvikler seg videre, om han legger mye på seg! :) (tror ikke det, men det er da lov å håpe!)

Han har SÅ fint lynne nemlig, og er så lite dominant, og INGEN slossing med de andre guttene når det er kommet nye.. Så jeg syns det er dumt å ikke få brukt det lynnet i avlen.. Han er jo også den største av guttene mine, heh.. :roll:

Men, da skal jeg revurdere det sterkt.. Tror nok ikke det blir noe av, men kanskje, muligens, hvis han klatrer seg opp til 400 gram uten å bli altfor overvektig! :P
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Og Splinter bare vokser og vokser! (eller legger på seg) :) Fra i går kveld til i dag, 13gram mer! (292 gram) :D Er det veldig mye for en rotte å legge på seg ca 10 gram om dagen, eller er det normalt, når han er undervektig og tynn? Tassen er nå 202gram, så han har endelig kommet opp litt. Ole og Dole er nå 325 og 347gram, Hoyst er oppe i 370, og Mike er 363gram.. :)

Så, det går framover, om enn litt seint! De får nå Smart Gnagerblanding(jeg liker det ikke, men det er eneste alternativ fram til rm'en min kommer), supplert med litt kattemat og valpefôr, og babygrøt(økologisk) til alle sammen! :) Kattemelk i babygrøten kun til Splinter og Tassen.

+ at alle får litt tunfisk innimellom, og litt grøntfôr(salat, gulrot++)

Er det bra nok, eller bør de få noe annet også, siden de får Smart Gnagerblanding, kanskje? :hm:
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

Nå er da Splinter oppe i 319 gram! :D Så det bedrer seg stadig! Tassen er oppe i 220 gram, og resten har også lagt på seg betraktelig, men er ikke feite! :) Hoyst, Dole og Mike lå alle på 375-376gram i dag, mens Ole lå på 356gram! :)

Waylon og Deana ble også veid, Waylon er nå oppe i 144gram og Deana 136gram! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked