Vegansk diett

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

Ja.. Hvis man kan sammenligne rotter med mennesker så vil jeg btw si at bestemora mi som er 61 år , ble vegetarianer når hun var rundt 20, og hun har vert det siden. Først sleit hun veldig, pga bla. protein mangel, men etterhvert lærte hun seg mye mer om kosthold osv :) Nå er det ikke noe problem lenger, og jeg har lagt merke til at når vi andre spiser kjøtt spiser hun linsenuggets, linseburger, linsjepostei ovsovs. Veldig mye med linser i allefall!! :D

Så kanskje det er det rotter kan få? Hva tror dere? :)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Tja,det er vel en belgfrukt og rotter bør ikke få for mye av det pga.gassdannelse i tarmen.Hvorfor er det så viktig å ikke gi dem kjøtt da?Rottene er neppe så idealistiske,og er det viktig for eieren bør man kanskje ha dyr som naturlig ikke spiser kjøtt. :spise:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

heidiii
Betarotte

Post by heidiii »

Jeg bor ikke med rotter fordi jeg vil ha - som i "bare må ha" - rotter, jeg huser Ulf og Alvin fordi de trengte et hjem. Siden jeg føler meg økende ukomfortabel med å kjøpe kjøtt og andre animalske produkter- moralsk sett - ville jeg så se nærmere på om dette er mulig å holde vegane rotter, og det er det veldig mye som tyder på at det er. Hamsterne som bor hos meg har derimot for følsomme mager til at jeg vil prøve noe slikt der, så helsa deres kommer selvfølgelig først. Men når det ikke er et motsetningsforhold når det gjelder rottene, ser jeg ikke helt hva problemet er.

Jeg vet at belgfrukter kan være et problem men linser virker å være mye mer mild mot magen enn det f.eks. bønner er. Og RM-fôret inneholder soya, og det skrytes jo opp i skyene :)

Kanske ikke rottene er idealister selv, men i et litt mer helhetlig perspektiv hjelper det også dem at jeg ikke vil behandle noen dyr som varer.

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Jeg synes det er helt greit moralsk sett å for sine rotter på veganmat. Så fremt man har satt seg grundig inn i dietten der man ikke mangler noe.
Det med at rottene lever 3-4 år grunnet en vegandiett stiller jeg meg en smule tvilende til. ;)
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Post Reply