Hva rottene kan spise

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hva rottene kan spise

Post by Itchigo »

Amy smakte på maur i dag tidlig :shock: Trodde hun bare snuste på den, men så sa det bare knask også spyttet hun den ut igjen... Stakkar maur.
Jeg syns også synd i de larvene, men så er de så ekle at jeg takler ikke tanken på at ichigo skal spise dem og så slikke meg på hendene og rense øyevippene mine :spy:
Aurora

Tellus
Sofaspiser
Posts: 155
Joined: 17 Aug 2009, 17:01

Re: Hva rottene kan spise

Post by Tellus »

Jeg vet, larvene er skikkelig ekle :spy: Broren min spilte inn en film en gang, da måtte han ha de larvene krypende i øret :geek: Grøss....

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva rottene kan spise

Post by tantepose »

Det koster å bli skuespiller ja! :lol:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

fimmlefelix95
Sofaspiser
Posts: 148
Joined: 05 Apr 2009, 21:24
Location: oslo

Re: Hva rottene kan spise

Post by fimmlefelix95 »

Min gamle han rotte spiser har spist appelisin noen ganger of fått mandarin mange ganger ! Er det veldig farlig ? :shock:
hvil i fred Pingle,Hugo, felix og fimmle, dere er dypt savnet !
jente 16 år.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva rottene kan spise

Post by Matmor »

Nei, det er ikke veldig farlig :) Men det er lurt å ikke la rottene få skallet, hvis de får appelsin eller andre citrusfrukter ofte. Hvis du begrenser appelsinspisingen til en båt om dagen går det helt fint.

Catya
Gnager på ledninger
Posts: 107
Joined: 01 Dec 2009, 00:17

Re: Hva rottene kan spise

Post by Catya »

Kan rotter drikke frukt juice? Det har jeg lurt på lenge.... :roll:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva rottene kan spise

Post by Stine »

Det er ofte en del syre i frukt juice, men de kan godt få litt eplejuice innimellom. Juice fra citrus frukter som feks. appelsin, skal de ikke ha, da det kan være kreftfremmkallende hos hanrotter.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva rottene kan spise

Post by Matmor »

Fruktjuice er ofte populært hos rotter, og rotter som har fått det i vannflaskene under introduksjoner er visstnok roligere enn de som får vann. Men fruktjuice får nok rotter til å legge på seg, så jeg ville ikke ha gitt det til rotter som allerede var godt runde ;)

Litjabeth

Re: Hva rottene kan spise

Post by Litjabeth »

Jeg avler selv små mellarver og kakkerlakker (veldig enkelt hvis noen er interesert), og det får rottene nu og da. (den ene rotta kom seg oppi kakkerlakkboksen en gang og hadde det vist ekstremt morro med å jakte da det er mange hundre oppi der). Hvis noen synes synd på de små insektene så kan jeg trøste dere med at de har ikke hjerne/nervesystem som registrerer smerte. Men man bør ikke la de leke med maten uten at de spiser forde...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva rottene kan spise

Post by tantepose »

Kan du dokumentere dette om hjerne og smerter? :?:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Litjabeth

Re: Hva rottene kan spise

Post by Litjabeth »

etter å studert biologi på universitete noen år og kiket litt inni slike dyr (innsekter), så er det noe jeg er sikker på, så trenger man ikke synes synd på insektene av den grunn. Insekter er noe som er lov å forske på uten å søke om tillatelse bl.a pga dette, men det betyr ikke at jeg er for "leking" og amatørforskning av dyrene, det ville vært etisk feil synes jeg og skal ikke skje. Bruker det kun til foring av dyr (som skjer i naturen uansett). Men for all del, hvis man ikke vil så skal man ikke fore dyrene med levende mat, de har nok ikke behov for dette i deres daglige kosthold med alt som er tiljengelig. Jeg forer kun med det fordi jeg har andre dyr som kun spiser levende mat eller så vill de ikke spist noe.

Post Reply