Rottepellets

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Guest

Post by Guest »

Skaffa en till råtta! Råttor är flockdjur, de mår inte bra ensamma



Det har vi prøvd :cry:
Rita trives best alene har vi funnet ut,men det var ikke det jeg lurte på.

En annen ting er hun for gammel til å få sitt første kull??
Går det da ann å beholde 1jente som hun kan gå sammen med i buret,kan det fungere så lenge Rita er veldig dominerende.Da har hun jo selskap. :) kan dette være en bra løsning ,mor og datter. :wink:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

marthe.1 wrote:Ser her det er flere som vil kjøpe foret,det er jo veldig klønete å bare få kjøpt foret gjennom foreningen da.
Jeg har prøvd å bestille men må ha medlemsnummer,noe jeg ikke har.
Har også registrert meg,men fikk ikke opp noe medlemsnummer????
Jeg er også medlem i foreningen ,men kan ikke se det står noen medlemsnummer på bladene jeg får tilsendt,så dette ser ganske håpløst ut.
Hvis du er medlem av NTF, fikk du medlemsnummer i mail da du meldte deg inn. Det stemmer at det ikke står noe medlemsnummer på medlemsbladet GNAG.

Hvis du har glemt medlemsnummeret ditt, kan du sende en mail til innmeldingsansvarlig (som er meg) med ditt navn, så kan jeg sende deg medlemsnummeret ditt. Mailadressen min er: kristin@melodynett.com

Jeg vet ikke hva du mener med at det er veldig klønete å bare få kjøpt fôret via foreningen. Hvem er det klønete av?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Guest

Post by Guest »

Jeg syntes det er klønete att det ikke er muligt å få tak i "det foret som er sundt får rotter" andre steder enn her.Da er det ikke rart mange velger andre alternativer. :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Det er jo ikke klønete, det er bare å bli medlem ;)

Men selvfølgelig finnes det masse annet man kan gi rottene som er bra. Man må bare være litt kritisk. Det er fullt mulig å selv sette sammen en god rottediett, uten å bruke SDS-foret.

Forresten, det er kanskje ikke så lurt å avle på en rotte som ikke kan gå sammen med andre rotter, da det er en sjanse for at ungene hennes arver den egenskapen. Og selv om hun da ofte vil godta en av sine egne, så vil jo alle de andre som kjøper unger fra deg kunne få det problemet med sine...

Anbefaler deg å lese avlsveiledningen til NTF hvis du vurderer å avle, og evt FAQ'en min, punkt 11. Da får du noen gode råd om hvordan man velger de beste avlsrottene, og endel andre ting man bør tenke på før man har et kull.

marthe

Post by marthe »

Jeg blir litt usikker her.
Får alltid beskjed att jeg må skaffe meg en rotte til,men siden jeg som sagt har ei dominerende rotte tenkte jeg det var en grei løsning å sette 1kull på henner å beholde 1jente.Det er jo mye lettere att hun godtar dattra si en ei fremmen rotte.Eller??????????
Selv om hun ikke vil dele buret sitt med fremmede rotter behøver ikke babyne bli sånn..
Er dette helt feil eller!!!!!!!!!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Marthe: Hvis du har prøvd å sette rotta di sammen med flere rotter uten at hun har tålt synet av dem, sier det seg selv at hun ikke er godt avlsmateriale. Har hun gått alene hele livet er du ikke i stand til å vurdere hvordan hun fungerer i flokk og om hun evt. er aggressiv mot andre rotter.

Det er selvfølgelig heller ingen garanti at hun vil behandle en egen datter bedre en en fremmed ung rotte. Jeg tviler på at hun vil være annet enn god mot ungene sine mens hun oppdrar dem, men etter at ungene er fylt fem uker, kan hun komme på å støte dem fra seg og behandle dem som alle andre rotter.

Men hvor mange ganger og hvordan har du prøvd å introdusere rotta di til andre rotter? Hvor gamle har disse rottene vært?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

ketopas

Post by ketopas »

Heidi wrote:
Det är enligt en hel hög folk jag har pratat med, så det är lite svårt att säga. Annars kan du ju höra dig för på forumet på srs.st, där är det en hel hög som säger samma sak.
Ja det er jo greit at det er en hel haug folk som sier det samme, men hva baserer de det på? For hvis de bare gjentar hverandre, så er det ikke mye hold i det. Jeg vil se noen argumenter! Gjerne sammenstilling av innhold i rottepellets og rottenes behov.
Ja du, det vete sjutton... Minns inte säkert :oops: De som är mer kunniga där kan nog förklara närmare, jag själv har tyvärr på tok för mycket i huvudet för att komma ihåg för tillfället, och dessutom inte dpec kunnig utan har bara lyssnat på andra erfarna.
Prova lägg en pellet i ett glas vatten, så ser du vad jag menar med att det sväller
Joda, såklart trekker det til seg vann! Prøv å gjøre det samme med mye av det du selv spiser, og du vil se samme effekt. Rottene drikker jo vann, og at pelletsene "trekker vann fra nyrene" har jeg vanskelig for å se. Hva mener du, helt konkret? Nyrene fungerer bl.a. som et filter for overskuddsvann. Og vi kan jo ikke akkurat si at rottene tisser for lite, kan vi vel? Jeg tviler på at laboratorier hadde brukt denne maten hvis det hadde vært skadelig for nyrene, så jeg vil meget gjerne høre en nærmere forklaring på dette fenomenet.
Hur njurar fungerar mer exakt har jag absolut ingen aning om, så där ska jag inte ens ge mig in på ett svar utan hänvisar till srs :) Kan däremot säga att jag inte tror att det spelar de någon roll, med tanke på burar och annat för råttorna. Råttornas levnad där öht är ju skadlig, varför skulle det göra skillnad för njurarna liksom.
Det ska visst finnas någon sorts pellets som innehåller bra grejer och så
Hvilke pellets kjenner du til som IKKE inneholder det rottene trenger? Det finnes sikkert noen av disse også. Men nevn en, så jeg ser at du vet hva du snakker om ;)
Jag känner inte till några märken, tyvärr. Har aldrig tänkt på att kolla sånt eftersom jag inte skulle ge pellets till mina råttor öht.
Och för att inte tala om hur tråkigt det måste vara att knapra råttpellets dag ut och dag in!
Ja, derfor anbefales det jo å supplere med frukt og grønt. Ikke fordi det er nødvendig utifra et næringsbehov, men fordi vi mennesker tillegger rottene samme syn på mat som vi selv har - vi må ha variasjon. Vet du om noen forsøk som viser at rotter som får variert kost på noen måte har det bedre (psykisk eller fysisk)? Kunne ha vært interessant å lese.
Nej, tyvärr inte. Däremot har jag sett en enormt skillnad på mina egna.
Gav mina råttor pellets när jag skaffat mina första och innan jag fått reda på att de inte ska ha det. Böt till blandning då, och de blev mycket gladare, piggare, sällskapligare, gick upp i vikt (pellets ville de inte äta, åt bara lite och inte alls tillräckligt)... Ja det blev helt enkelt mer välmående råttor :)

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Tilbake til tråden.. Det går altså an å få sendt RM1 fôret i posten? Leste jeg ikke et sted at det ble for mye for Jorunn å veie inn og sende fôret? Det hadde vært supert for meg som bor på vestlandet å få det i posten!

Og Marthe: Jeg har hatt min første rotte alene fordi jeg ikke visste bedre og det ble totalt mislykket å introdusere en ny rotte til henne. Hun hadde vært alene for langt og aksepterte bare meg. Men hun beit ingen andre. Rotter biter ikke fort. Det ligger ikke i naturen deres. De biter i nødtilfeller med mindre om de er agressive. Jeg tror ikke rotta til datteren din er agressiv. Jeg tror hun er kanskje litt mer skeptisk til deg/dere fordi du/dere kanskje ikke bruker like mye tid på henne som datteren. Bare prøv å bruke litt mer tid på henne. Da venner hun seg til at det ikke bare er datteren din som tar i henne. Datteren din er tidligvis flokkmedlem :wink: Min mening er at det sikkert går bra å ha et kull på henne. At hun er asosial på grunn av at hun har vært alene lenge, trenger ikke å bety at ungene hennes blir det. De kommer ikke til å være alene. Og jeg tror hun vil lettere akseptere en datter etter henne en en fremmende rotte. Det er altså min mening :wink: En annen ting er at rotta er 8 måneder og hvis du vil ha et kull på henne bør du skynde deg for egentlig skal en rotte ha sitt første kull før eller når hun fyller 8 måneder og ikke eldre ellers øker sjansen for fødselskomplikasjoner..

-Rose

Guest

Post by Guest »

Jeg har fått vite av Heidi att Rita er for gammel som førstegangs mor ,så da hører jeg på henner :wink:

ketopas

Post by ketopas »

Anonymous wrote:Skaffa en till råtta! Råttor är flockdjur, de mår inte bra ensamma



Det har vi prøvd :cry:
Rita trives best alene har vi funnet ut,men det var ikke det jeg lurte på.

En annen ting er hun for gammel til å få sitt første kull??
Går det da ann å beholde 1jente som hun kan gå sammen med i buret,kan det fungere så lenge Rita er veldig dominerende.Da har hun jo selskap. :) kan dette være en bra løsning ,mor og datter. :wink:
Ok, vad synd :?

Tycker inte att avel är att tänka på öht. Temperamentet ärvs så dominant hona=dominanta ungar. Eller ja, alla blir kanske inte det, men risken är stor.
har själv haft en tjuvparning här hemma, som inte blev bra. Pappan är zooråtta, har en bror som är livrädd för människor. Mamman är resultatet mellan en tjuvparning mellan två zooråttor. Slutade med att en av ungarna är gallergnagare, sen vet man aldrig vad som kan dyka upp i framtiden med tanke på att jag inte känner till bakgrunden... Kan dyka upp dominans (än är ungarna inte spec gamla, så risken är stor att det dyker upp dominans senare) eftersom pappan är rätt dominant. han är dock inte så pass dominant att han inte kan bo med andra råttor, men det vet man aldrig om det går så långt i framtiden.

Shelly

Post by Shelly »

Vitakraft har kommet med en ny (tror jeg) form for rottepellets. Det er helt lik RM-foret, men er erte-formet.

Er noen andre som har prøvd det? Vita 'spesial' tror jeg. Alt på boksen var på tysk, fransk eller nedelandsk, så jeg kan ikke fortelle mye mer...
Det er i samme grøn boks som det andre foret. Det ser hvertfall ut til å ha mindre E-stoffer i en det andre Vitakraft foret!

Kanskje det her en en værdig alternativ til RM? Det kostet 80kr per boks som jeg mener er dyrt, men vitaminer koster flesk, selv for rotter...

Lillith

Post by Lillith »

Vitakraft har kommet med en ny (tror jeg) form for rottepellets. Det er helt lik RM-foret, men er erte-formet
Jeg har forsøkt det foret, og det falt ikke i smak her. Forsøkte bare det i noen dager, men Phillip sultestreiket. Nå er han veldig kresen og, men det det var iallefall ingen suksess her.

Jeg er faktisk fornøyd med Vitakraft ellers, rottene liker det, og pelsen er fin.

Masja

Post by Masja »

Jeg bruker det foret, ettersom det var noen på forumet som anbefalte vitakraft da jeg spurte, og det er det foret jeg har funnet som er laget spesielt for rotter. Det er jo vanskelig for meg å vurdere kvaliteten på foret, men rottene mine liker det ihvertfall. Dessuten er alle bitene helt like, så jeg slipper å være bekymret for at de bare skal plukke ut de bitene de vil ha, eller at den ene spiser opp alle godbitene slik at den andre får for lite variert for. Nå er rottene mine veldig lite kresne, og spiser egentlig det meste som kommer i matskålen deres, så det kan jo selvfølgelig være at andre rotter ikke liker dette foret.
Det er jo litt dyrt, men jeg har bare to små hunner, og de spiser jo ikke så mye, så en pakke holder ganske lenge. Skulle gjerne kjøpt RM1 foret, men har forstått det slik at det ikke går an å få tilsendt det lenger, og når man bor i Bergen blir jo det litt vanskelig.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg prøvde det fôret en gang, men jeg syns det var for små biter.. var redd for at de skulle sette de knallharde ertene i halsen..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Masja

Post by Masja »

Jeg synes ikke bitene ser så små ut, jeg. Men nå er rottene mine veldig små også.

Locked