Rat Complete

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

For mye protein kan gi de samme problemene for hunrotter som hanrotter også vil jeg tro, + at for proteinrik kost tidlig i livet kan gi alt for raskt vekst, noe som kan resultere i ulike problemer. Kan finne kilder og mer info om dette om ønskelig.
Protein er jo ofte også ganske kaloririkt, så det skal ikke så mye til før det blir litt for mange kalorier i et kosthold.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Tonje! »

Rottelooover wrote:Ja, du kan godt blande både care + og rat complete, da får de iallefall ikke for mye protein om du i tilleg velger å gi dem proteinrik mat som du nevner(egg,kjøtt,linser, bønner osv)

Og ja, de du nevner inneholder lite protein :) om du er i tvil kan du gå innpå næringsinnhold.no, der står det hva det meste inneholder :)
For en genial side!!! Noterte ned litt for å ha til siden, greit med en oversikt. Gikk veldig kjapt da, og det er ting her man nok ikke burde gi uansett. Men det ga en grei pekepinn.


0-1,99 g per 100 g
Frukt og grønt o.l.: Eple, pære, plomme, jordbær, ananas, melon, grapefrukt, gulrot, tomat, drue (??), reddik (??), mango, kirsebær, paprika, agurk, salat, kålrot, banan, kinakål, squash, aubergine, hodekål, oliven, grønne oliven på glass, potet, grønne bønner, kokt purre, blomkål, avokado
Kornvarer: Havregrøt laget med vann

2-4,99 g per 100 g
Frukt og grønt o.l.: Spinat, mais, brokkoli, rå sukkererter, grønne hermetiske erter, asparges, rå norsk sopp
Kornvarer: Kokt pasta/makaroni/spaghetti, kokt ris, kokt couscousgryn
Melkeprodukter: Biola yoghurt naturell

5-7,99 g per 100 g
Frukt og grønt o.l.: Fryste erter
Annet: Potetchips
Kjøtt, fisk og egg: Torskelever
Kornvarer: Puffet ris, corn flakes
Annet: Bakepulver

8-10,99 g per 100 g
Frukt og grønt o.l.: Kokte brune bønner
Kjøtt, fisk og egg: Rå eggehvite, grillpølse, wienerpølse, fiskepudding, fiskekaker, rå østers/blåskjell, kokt kreps
Kornvarer: Byggryn, semulegryn, hvetegryn, 4-korn, riskaker

11-14,99 g per 100 g
Nøtter, mandler og frø: Hasselnøtter
Kjøtt, fisk og egg: Kokt/rått/stekt egg, grillpølse av kalkun/kylling, fiskepinner, rå rødspette
Kornvarer: Hirse (hele korn), havregryn, pasta/makaroni/spaghetti rå, bokhvete (hele korn), couscousgryn, havrefras
Melkeprodukter: Cottage cheese

15-19,99 g per 100 g
Nøtter, mandler og frø: Skåldede mandler, cashewnøtter uten salt, sesamfrø med skall
Kjøtt, fisk og egg: Rå eggeplomme, kjøttdeig/karbonadedeig, familieribbe av svin, lungemos, kalverull, rå hamburger, medisterdeig, nakkekoteletter av svin, kokt skinke, diverse lammekjøtt, diverse kyllingkjøtt, salami, rå torsk, kokt rødspettefilét, rå makrell, rå laks, rå steinbit

20-29,99 g per 100 g
Nøtter, mandler og frø: Solsikkefrø, peanøtter
Frukt og grønt o.l.: Tørre brune bønner, tørre røde bønner, gule tørre erter, tørre kikerter
Kjøtt, fisk og egg: Reinsdyrspølse, entrecôte av storfe, kyllinglår med skinn, indrefilét av lam, diverse hjortekjøtt, ytefilét av lam, svinelever, røkt reinkjøtt, kokt torsk, kokte reker, kokt makrell, hermetisk tunfisk i vann, røkt/kokt/stekt laks, stekt/kokt steinbit, kokt sei
Melkeprodukter: Vanlig gulost

30-40 g per 100 g
Frukt og grønt o.l.: Soyabønner
Kjøtt, fisk og egg: Ovnsbakt brystfilét av kalkun
Annet: Gjær, tørrgjær
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

Vet, den siden der har jeg brukt mye :mrgreen: satt faktisk bare å tulla og skrev in masse rart på datan, og så ploppa den tilfeldigvis opp :P

Supert at du har laget en oversikt :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Itchigo »

Rottelooover wrote:For mye protein kan gi de samme problemene for hunrotter som hanrotter også vil jeg tro, + at for proteinrik kost tidlig i livet kan gi alt for raskt vekst, noe som kan resultere i ulike problemer. Kan finne kilder og mer info om dette om ønskelig.
Protein er jo ofte også ganske kaloririkt, så det skal ikke så mye til før det blir litt for mange kalorier i et kosthold.
Kan du det? Nå er jeg forsiktig med proteinene (fordi det stinker når de spiser fisk og kjøtt) men generelt sett så er det vel ikke sett på som et problem for mennesker å spise masse proteiner? Det er vel først sukker og så fett som får en til å legge på seg. Faktisk så leste jeg om det i en artikkel i avisen. Musene som spiste vanlig mat var normale, de som spiste rent fett var normale, mens de som spiste rene karbohydrater ble "smellfeite"... :les:
Aurora

Sophiee
Pinky
Posts: 14
Joined: 02 Feb 2010, 20:19

Re: Rat Complete

Post by Sophiee »

Jeg har en hanrotte på 1 år og 4 måneder, som er litt lubben. Jeg har brukt care+ frem til nå, skal gå over til Versele-Laga Rat Complete nå pga litt mye proteiner i care+. Men det er kanskje ikke så lurt, hvis det er for mye proteiner i Rat Complet også? Har tenkt til å blande med Oxbow Regal Rat .. Noen som kan komme med tips? :D
Albus, veslegutten min <3
R.I.P Nilus og Hermine <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

Min erfaring er at rottene plukker ut bitene som er best, og det er ofte de med høyest proteininnhold. Hvorfor ikke bruke bare oxbow? :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sophiee
Pinky
Posts: 14
Joined: 02 Feb 2010, 20:19

Re: Rat Complete

Post by Sophiee »

Jo, tror nok jeg skal begynne med bare oxbow. HAr prøvd før, og da ville ikke rottene ha det, men kan prøve på nytt. Takk for svar :D
Albus, veslegutten min <3
R.I.P Nilus og Hermine <3

Bolt

Re: Rat Complete

Post by Bolt »

hvor får man kjøpt care+ ? Rotte guttene mine ser ikke ut til å like rat complete noe særlig, de er ca 2 mnd gamle nå. De fikk med seg "gnagerblanding" av noe slag fra butikken jeg kjøpte de i, som overgangsfòr, men det er ikke rottefòr, men en gnagerblanding som de gir ALLE gnagerene i butikken ( :hm: )

Jeg har gjort et forsøk på å venne de til rottefòret ved å blande begge fòrtypene, men.. bør jeg bare droppe gnagerblandingen og gi de kun rat complete fra nå av? det er ca to uker siden rottene kom til oss nå

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Itchigo »

De kommer jo ikke til å sulte seg ihjel da, tror det skal gå fint :)
Aurora

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: Rat Complete

Post by renya »

Bolt wrote:hvor får man kjøpt care+ ? Rotte guttene mine ser ikke ut til å like rat complete noe særlig, de er ca 2 mnd gamle nå. De fikk med seg "gnagerblanding" av noe slag fra butikken jeg kjøpte de i, som overgangsfòr, men det er ikke rottefòr, men en gnagerblanding som de gir ALLE gnagerene i butikken ( :hm: )

Jeg har gjort et forsøk på å venne de til rottefòret ved å blande begge fòrtypene, men.. bør jeg bare droppe gnagerblandingen og gi de kun rat complete fra nå av? det er ca to uker siden rottene kom til oss nå

Care+ har dei på Min Beste Venn i allefall, Oasen, Lagunen og Åsane. Har sett det på fleire butikker og men hugsar ikkje hvilke. Ellers finn du det både på ebay og på diverse nettbutikkar, der kan du muligens få det rimeligare.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Tonje! »

Bolt wrote:hvor får man kjøpt care+ ? Rotte guttene mine ser ikke ut til å like rat complete noe særlig, de er ca 2 mnd gamle nå. De fikk med seg "gnagerblanding" av noe slag fra butikken jeg kjøpte de i, som overgangsfòr, men det er ikke rottefòr, men en gnagerblanding som de gir ALLE gnagerene i butikken ( :hm: )

Jeg har gjort et forsøk på å venne de til rottefòret ved å blande begge fòrtypene, men.. bør jeg bare droppe gnagerblandingen og gi de kun rat complete fra nå av? det er ca to uker siden rottene kom til oss nå
Jeg kjøpte Care+ fra www.equinecaninefeline.com :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply