Rat Complete

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Rat Complete

Post by iselinfl »

Jeg var i dyrebutikken i går å kjøpte ny mat min rottene mine. Jeg har brukt care+ tidligere, men i å med at det er dyrt prøver jeg Versele-Laga rat complete. Har noen av dere noe erfaring med dette?

" Rat Complete is a complete and tasty food for rats, composed for 100 % of easily digestible, extruded pellets.

Dental Care
Dental problems can sometimes be seen in rats. This is usually a direct consequence of unsuitable feeding which contributes insufficiently to the necessary natural wear down of the teeth. The hard, crunchy chunks of Rat Complete cause natural wear down of the teeth.

Fresh Vegetables
The extrusion process allows fresh vegetables to be added to the pellets. The addition of at least 10 % fresh vegetables ensures their delicious taste. Combined with the fibres and the texture of Rat Complete makes it a feed for rats with a high degree of ingestion.

Chicken 'n' Fish
The animal proteins and fats in Rat Complete mainly come from chicken and fish. Chicken has a high biological value because of its high content of essential amino acids and is highly digestible. Fish is an important source of omega 3.

High Protein
Certain rodents such as rats are fond of some animal proteins as well as some vegetable proteins. These are omnivores which like a relatively rich protein diet. By contrast, the portion of fats must be kept to a minimum.

Florastimul
The unique addition of prebiotics, Fructo-OligoSaccharides (FOS) and Mannan-OligoSaccharides (MOS), has a healthy influence on the intestine's microflora. In this way, an optimal intestinal balance and proper intestinal function are ensured.

Vitamin Plus
The addition of essential vitamins to the Complete feeds supports general health. Vitamin A is important for the renewal of the skin cells, the sight, reproduction and metabolism. Vitamin D3 stimulates the intake of calcium/phosphorus and thus supports the bones. Vitamin E and C are important antioxidants that protect the body against free radicals. Both vitamins also enhance the organism's natural resistance. All Complete feeds have been enriched with stabilised vitamin C. In contrast to the crystalline form, stabilised vitamin C is much less liable to oxidation and biodegradation and therefore remains much longer active.

Pro Immunity
The addition of natural plant pigments, lutein and ß-carotene, has a positive impact on the general resistance and condition. On the one hand, these carotenoids are known as powerful biological antioxidants. On the other hand, they enhance the organism's natural resistance by stimulating the development of antibodies against diseases.

Optimal Coat
The addition of essential omega 3 - & 6 fatty acids ensures a healthy skin and a shiny coat. The omega 6 fatty acids are provided via specific vegetable oils. An extra addition of fish in the Complete products provides the necessary omega 3 fatty acids. This way an optimal ratio of omega 3/ omega 6 fatty acids is obtained.

Anti Hairball
Thanks to the use of specific natural fibres, the risk of hairballs in the stomach and intestinal system is reduced.

Odour Control
All Complete feeds contain yucca extracts. These bind the ammonium and other components that are responsible for faecal odours. In this way, these unpleasant odours are strongly reduced.

Indicative nutrition values
Crude protein 20 %
Crude fat 5 %
Crude ash 7 %
Crude fibre 6,5 %
Calcium 1 %
Phosphorus 0,8 %
Vitamin A 15.000 IU/kg
Vitamin D3 1.500 IU/kg
Vitamin E 140 mg/kg
Vitamin C 50 mg/kg
Copper-cupric(II)sulfat 5 mg/kg "

Rottene mine ser ut til å like foret, men det hjelper ikke stort om det ikke er ett godt for.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

Foret har veldig høyt proteinnhold (20 %), så jeg ville nok ikke brukt dette til voksne rotter, og iallefall ikke hanner som har lett for å få nyreproblemer om de får for mye protein.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Rat Complete

Post by heidiii »

Jeg mener det er et rimelig godt fôr, men som nevnt over med et høyt proteininnhold. Det trenger likevel ikke være et problem om en gir bra med frukt og grønt m.m. i tillegg daglig, noe en jo bør gjøre uansett.

Jeg testet det ut her hjemme, blandet i min hjemmelagde blanding, og rottene er ut til å like det.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rat Complete

Post by Matmor »

Man skal gi veldig bra med frukt og grønt for at det monner... Det er proteiner i forhold til kaloriinnholdet som betyr noe, ikke i forhold til vekt. Siden frukt og grønnsaker inneholder mye vann og lite kalorier blir det et stort volum de skal innta :hm:

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Itchigo »

Hva om man sper det ut med fks 50% korn, pasta og frø eller noe sånt?
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

Da blir jo igjen poenget med at alle bitene inneholder det samme, borte.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Itchigo »

:( ja det har du jo rett i...
Aurora

iselinfl
Omegarotte
Posts: 132
Joined: 14 Dec 2009, 20:49
Location: Oslo

Re: Rat Complete

Post by iselinfl »

men om dem spiser opp maten sin og så får frukt, grønt, korn osv? Men til en ungrotte, er foret bedre for dem? Jeg har en veldig ung og en litt eldre.

Men jeg kunne trengt litt tips også på hvem for jeg burde bruke? Care+ synes jeg er veldig dyrt, om rat complete ikke er det beste heller hva kan jeg lett få tak i? Jeg får ikke tak i RM1, men har Tropehagen zoo butikker rundt meg. det er de eneste dyrebutikker rundt meg. Noen som har gode tips? Kan også gjerne få tips om gode nettbutikker som selger billig :) Jeg har selvfølgelig lest litt rundt på tidligere emner, men fant ikke akkurat det jeg var ute etter!

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Itchigo »

Det er et for som heter ZooVet som er pellets...Det er billigere en care+ men beregnet på mus, hamster og ørkenrotte i tilleg til "hetterotte" Jeg vet ikke om det er noe bedre en annen rottemat.
Jeg bruker xtra vital Rat, men det er en blanding med frø og forskjellige biter : /
http://rotteliv.wordpress.com/mat-for-rotter/ jeg har lagd en liten oversikt over de fortypene som er vanligst i norge, den er basert på erfaringer av folk her på forumet.
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Rat Complete

Post by heidiii »

ZooVet sin pelletsblanding er et dårlig fôr, inneholder bl.a. veldig mye alfalfa .

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Tonje! »

Jeg har bestilt dette fôret nå, sammen med Care+. Får jo snart to små hunnrotter. Tanken er at jeg kan bruke Rat Complete mens de er små, og (gradvis?) gå over til Care+ etterhvert som de vokser.

Høres det greit ut? Når burde jeg begynne å gå over til Care+? Ved 5 måneders alder omtrent?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

Høres greit ut ja :)
Men jeg ville vært ekstra forsiktig med å gi ekstra proteinrik mat, når de får så høyt proteinnivå som de får i dette foret, uansett om de er i vekst.
Bytt over til care+ i 5-6 mnders alder :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Tonje! »

Rottelooover wrote:Høres greit ut ja :)
Men jeg ville vært ekstra forsiktig med å gi ekstra proteinrik mat, når de får så høyt proteinnivå som de får i dette foret, uansett om de er i vekst.
Bytt over til care+ i 5-6 mnders alder :)
Takk for svar :)

Ekstra proteinrik mat blir vel da egg, kjøtt, fugl, fisk og melkeprodukter?

Hva med korn, ris, mais, erter, bønner, linser og nøtter? I følge diverse nettsider inneholder disse matvarene mye vegetabilsk protein.

Hva inneholder egentlig lite protein? :hm: På nettet finner jeg hittil bare info om hva som inneholder mye. Går ut ifra at frukt/grønt som salat, agurk, tomat, eple, banan osv. inneholder lite?


EDIT: Kan kanskje være en idé å gi dem en blanding av begge fôrene helt fra starten av?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Stine »

Ja, du kan godt blande både care + og rat complete, da får de iallefall ikke for mye protein om du i tilleg velger å gi dem proteinrik mat som du nevner(egg,kjøtt,linser, bønner osv)

Og ja, de du nevner inneholder lite protein :) om du er i tvil kan du gå innpå næringsinnhold.no, der står det hva det meste inneholder :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rat Complete

Post by Itchigo »

Hva er problemet med å gi mye protein egentlig? For hunn-rotter, har skjønt at det ikke er bra for hann-rotter.
Aurora

Post Reply