Rotteunger, fôr?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Zomi

Rotteunger, fôr?

Post by Zomi »

Hei
det er mange år siden jeg hadde rotter sist og nå har jeg fått meg to søte rotteunger.

De er ganske små, 5 uker.
har et par spørsmål, håper noen kan svare :)

-Hvor mye vanlig fôr bør de få ca? bør jeg la det stå framme hele tiden, eller gi det til bestemte tider?

-Den ene ser ikke ut til å ville spise noe av fôret hennes. Jeg bløtet opp fôret og da spiste hun! betyr det at foret er for hardt for tennene hennes og at jeg bør fortsette med dette?

- de får også grønnsaker, frukt og middagsrester. hvor mye av dette bør de få hver dag..? (er redd for å gi dem for mye, så de blir feite)

+ et spørsmål til: Jentene mine sover mye, og jeg regner med at det er normalt siden de er så små.. Hvor mye sover rotteunger til vanlig?

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Tonje! »

Jeg har rotteunger på 8 uker nå. Nøyaktig hvor mye og ofte de skal få tillegsfôr kan jeg ikke gi noe konkret svar på egentlig... Skulle gjerne fått en sånn fin oversikt å gå etter selv. Men jeg tar heller og prøver meg litt frem. Jeg lar tørrfôret deres være tilgjengelig hele tiden, og gir dem litt tillegg hver dag. Litt grønt, litt frø/nøtter, og litt kjøtt/kjøttprodukter. Gir dem blant annet litt babymat, da jeg har lest her inne at det er positivt for rotter i vekst?

Hva slags tørrfôr bruker du? Rotter i vekst trenger mer proteiner enn fullvoksne rotter.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Zomi

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Zomi »

Care + men de vil bare spise det hvis jeg bløter det opp. Hvis ikke så bare tygger de litt på det og legger det fra seg..
^
*da skal jeg kjøpe babymat etterpå! takk for tipset :D
Noen spesiell babymatfavoritt? :spise:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Tonje! »

Zomi wrote:Care + men de vil bare spise det hvis jeg bløter det opp. Hvis ikke så bare tygger de litt på det og legger det fra seg..
^
*da skal jeg kjøpe babymat etterpå! takk for tipset :D
Noen spesiell babymatfavoritt? :spise:
Så rart, jeg hadde inntrykket av at rotter elsket det fôret. Kanskje dine bare er sære? :P Jeg bruker fôret fra Oxbow, men det har egentlig litt for lite proteiner for småtasser så vidt jeg har forstått. Men fikk ikke tak i noe bedre. Har bestilt Care+ samt Versele-Laga Rat Complete, så det kommer forhåpentligvis i posten snart.

Jeg husker ikke lenger hva jeg kjøpte av babymat, orker ikke reise meg og sjekke :oops: Men jeg var litt nøye med å lese ingredienslista, jeg ville blant annet unngå melk. Tror jeg blant annet kjøpte en med kalkun i?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by heidiii »

Har du fått sjekket at det ikke er noe i veien med tennene deres?

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Rottefluffen »

kim er også sånn men han hadde noe greier med tennene så de var litt løse. du kan jo prøve og dytte litt på fortennene deres og se om det er noen reaksjon ;)
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Zomi

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Zomi »

Tennene virker fine, de har ikke noe i mot at jeg dytter litt på dem. og de spiser jo knekkebrød da.. er det et annet fôr jeg burde prøve i steden? Ellers skal jeg gi dem litt tid på å venne seg til care+..?

Zomi

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Zomi »

Skjønner ikke hvorfor de ikke spiser fôret sitt... jeg smakte på det jeg, og det var faktisk ganske godt :spise: :lol:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Larm »

Hvis de er yngre enn du har fått oppgitt (noe som ikke er uvanlig hvis du kjøper de i dyrebutikk) så er de for liten til å spise bare tørrfòr.
Gi de barnemat på glass (for menneskebarn) og babygrøt.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Zomi

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Zomi »

nå har de fått babygrøt også :D og de spiser mer av det vanlige tørrfôret sitt også. :D
men jeg har lagt merke til en annen ting og det virker ikke som om de skjønner hvordan drikkeflaska deres fungerer.har prøvd å løfte dem bort til den og tappe på den... noen tips? eller vil det gå seg til av seg selv?
Har en vanlig vannskål stående i buret i tillegg foreløpig, men det blir så mye søl av det..!

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by Itchigo »

De finner nok ut av det. Hadde de ikke drikkeflaske i dyrebutikken? Det er ikke alltid at man kan se at de har drikket i det hele tatt ;)
Aurora

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotteunger, fôr?

Post by wollf »

rm3 funker fine om man bløter det opp også

Post Reply