Versele-laga Rat Nature

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Versele-laga Rat Nature

Post by Itchigo »

Har nettopp kjøpt en 2.5kg pose med denne: http://www.equinecaninefeline.com/catal ... 2-5kg.html maten.
Den står ikke i mat-listen min så jeg lurer på om noen har erfaring med den? Er den fetende?
Det er tørkete bananchips i den! De tar jeg ut og beholder som snaks. Ellers virker det som en ok blanding av harde pelllets og frø/frukt/nøtter.
Aurora

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Re: Versele-laga Rat Nature

Post by heidiii »

Itchigo wrote:Har nettopp kjøpt en 2.5kg pose med denne: http://www.equinecaninefeline.com/catal ... 2-5kg.html maten.
Den står ikke i mat-listen min så jeg lurer på om noen har erfaring med den? Er den fetende?
Det er tørkete bananchips i den! De tar jeg ut og beholder som snaks. Ellers virker det som en ok blanding av harde pelllets og frø/frukt/nøtter.
Det er mange pellets i den, som mine ikke spiser noe særlig av, så når jeg har brukt den, har jeg endt opp med å kaste kanskje 1/4.

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Versele-laga Rat Nature

Post by Tonje! »

Jeg har skrevet noen notater om den på matlista mi, men er ikke på laptopen min nå (besøk hos ho mor), så får ikke sjekket. Men jeg liker uansett ikke at den har forskjellige biter.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Versele-laga Rat Nature

Post by Itchigo »

Tonje! wrote:Jeg har skrevet noen notater om den på matlista mi, men er ikke på laptopen min nå (besøk hos ho mor), så får ikke sjekket. Men jeg liker uansett ikke at den har forskjellige biter.
Jeg syns det er flott at den har forskjellige biter. Det er mer interessant for rottene og mer naturlig en disse lab-blokkene. De elsker maten, men ser at de heller spiser frøene en de harde bitene. Blir borte etterhvert da, vist jeg ikke fyller på nytt hele tiden :)

Bananchips er en HIT! De elsker det, spesielt Lulla. Hun løper rundt på 2 ben og snurrer (nesten) på kommand for å få en smakebit. Det er nok på tide å bytte ut yogurtdropsene...
Aurora

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Versele-laga Rat Nature

Post by Tonje! »

Itchigo wrote:Jeg syns det er flott at den har forskjellige biter. Det er mer interessant for rottene og mer naturlig en disse lab-blokkene. De elsker maten, men ser at de heller spiser frøene en de harde bitene. Blir borte etterhvert da, vist jeg ikke fyller på nytt hele tiden :)

Bananchips er en HIT! De elsker det, spesielt Lulla. Hun løper rundt på 2 ben og snurrer (nesten) på kommand for å få en smakebit. Det er nok på tide å bytte ut yogurtdropsene...
Jeg ser poenget ditt, men jeg er redd for at noen rotter vil favorisere noen av bitene, mens andre rotter vil favorisere andre biter, og dermed får de ikke den næringsbalansen (?) de trenger. Derfor foretrekker jeg fôr med like biter. De får jo annet tilskudd uansett, slik at variasjon blir det okke som :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

timon&pumba
Stjeler mat
Posts: 59
Joined: 01 Feb 2010, 22:43

Re: Versele-laga Rat Nature

Post by timon&pumba »

jeg bruker dette foret, og jeg syntes det er bra :)
Pumba<3 R.I.P Timon<3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Versele-laga Rat Nature

Post by Itchigo »

Litt som mennesker det der :P Vist det var noe mat i pelletsform som var billigere en care+ så hadde jeg sikkert kjøpt det, men det er bare crappy zoo vet og disse frøblandings mixene. Virker nå som om rottene er friske og raske så de lider nok ikke av akkutt næringsubalanse :lol: Rottene mine har levd på en sporadisk utbytting av butikk-mat hjemmelagd kornblanding og fersk mat med knekkebrød og ukokt pasta. Det virker som om hjemmelagd-maten gjør dem mer aktive og pelsen dems bli mer shiny og ser friskere ut. Så min erfaring er at de greier å ta til seg det de trenger selv når de får masse å velge mellom. Grunnen til at jeg IKKE bruker fersk mat som er så tydelig bra for dem som basisfor er at det STINKER noe grusomt når de får det. Orker ikke å være på rommet mitt en gang og det er liksom der jeg sover :spy: Er fornøyd med butikk-mat når det gjelder lukten. Vist jeg vasker ofte lukter det nesten ikke. :bravo:
Aurora

Post Reply