hva får rottn dine??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

meggy

hva får rottn dine??

Post by meggy »

mine får

våtmat
tørfor
zirisser ( insekt )¨
kokt egg
rotteblanding
sjokolade
grønt/ frukt
dyregodt

:D

men ka får dine??? :shock:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

du burde være forsiktig med sjokolade, da det innholder stoffet theobromin, som er giftig.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Rottene mine får stort sett alt jeg selv spiser av mat. selvsagt foruten det som er krydret. Kan nevne poteter, grønnsaker, fisk, kjøtt, brød, frukt, tunfisk, mais.. også får de hjemmelagede mais&tunfisk-drops.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Masja

Post by Masja »

Rottene mine får først og fremst tørrfor til rotter. I tillegg får de tørt brød, div. grønnsaker og frukt, kjøtt, fisk og nøtter. Også prøver de alltid å stjele mat og godteri fra oss, noe de ikke får lov til..

Ariadne

Post by Ariadne »

mine får vanligvis tørrfòr til gnagere, rosiner, mais og maiskolber, kjøtt og ost i ny og ne, usalta popcorn og alt som jeg spiser generelt sett.. åsså får de en mandel i ny og ne.. mandel er yummi :D
har i tillegg laga litt havregrynsgrøt til de nå, noe som va en kjempesuksess :D
i tillegg til alt dette gir jeg de vitaminer i vannet annen hver uke :)


men, hvordan er det med rotter og melk da?

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Rottene våre får ZooVet tørrfor og ZooVet gnagergodis (tørket frukt), samt litt grønnsaker, egg og ost.

MEN: De tar godteri, kjøtt, fløtegratinerte poteter, andre middagsrester, pledd, puter, knapper i sofaen og diverse plastbeholdere. Hvorfor plast smaker så godt at det bare må deles opp i mikroskopiske partikler, er ennå uvisst...

Frekke små tyver... :twisted:

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Mine får alt mulig. Rottefor hver dag. Ellers får de mais, gulerot, salat, nøtter, kyllingbein (favoritt, de stjeler beina ut av munnen på hverandre), pasta, grøt, spaghetti (morsomt, en gang satt de å spiste i hver sin ende av en av spahetti), ris, paprika, agurk, egg, kitbits fra Whiskas, (bittesmå biter med kattegodt), fiskepinner, tørket brød os.v.
De har hver sine favoritter. Mais, kitbits, kylling og gulerot er mest populært.

Har lest et sted på forumet her at melk ikke er bra pga. høyt innhold av laktulose. Kattemelk har redusert innhold av det. Mine elsker kattemelk,og får det en gang i blant. Prøv å la dem slikke det av fingrene dine, artig!

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Mennesker med laktoseintoleranse må unngå melkeprodukter, men det finnes et alternativ for dem: laktoseredusert melk. Dette fåes kjøpt på vanlige matbutikker. Kan dette være noe for rotter? Jeg vet ikke nok om hvorfor rotter eventuelt ikke skal ha for mye melkeprodukter, men hvis laktose har skylda, kan kanskje dette være en løsning?

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Tror vanlig melk er vanskelig å fordøye og kan gi diaré.

Det som er er pluss med kattemelken, er at det bare er 200 ml i flasken. De rekker ikke å drikke det opp innen den blir dårlig likevel, men så slipper jeg hvertfall å kaste 9 dl...

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Ja, du har nok et poeng der. Forresten så er vel ikke kumelk helt bra for mennesker heller, så hvorfor prakke det på rottene?

Ariadne

Post by Ariadne »

ok, har ikke for vane å gi rottene mine melk da, men hadde et par dråper i grøten deres i går, så.. men ingen har blitt dårli til nå liksom.. :) kattemelk er en fin ide da.. huske det til neste gang :)

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Hvordan er det med kattemat? Mine har fått våtfôr er par ganger. Rottene elsker det, slikker skåla ren når de får det. Men er det bra for dem? Og er det forskjell på om de får den som er til voksne katter eller til junior?

Tror ikke litt melk tar knekken på dem, Silver og Rattus har fått risengrynsgrøt (men bare litt) som jo er laget av melk. Det gikk helt greit.

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Rotter er naturlig altetende, så i små mengder har det nok ingenting å si. Mine har fått det en gang de og, men de ville ikke ha noe særlig...
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Hva er små mengder? Det er 100 g i en porsjon. Delt på 3-4 dager... OK?

meggy

Post by meggy »

Sjobeng wrote:du burde være forsiktig med sjokolade, da det innholder stoffet theobromin, som er giftig.
de får ikke såååååååå mye.....
3 rotter deler ei halv rute, som dem får ca 1 gang i uka....'

Locked