Rottemat og snacks

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Elin

Rottemat og snacks

Post by Elin »

For en stund tilbake kjøpte jeg noe rotte/gnager mat på dyrebutikken (de hadde ikke igjen den maten jeg pleide å bruke). Det var masse forskjellig i den blandingen, deriblant noen få tørkede bananskiver. Rottene sloss om å få tak i dem!
I går kikket jeg inne på Dyrenett og så at de ikke anbefaler tørket banan til Ilder.
Hvordan er dette med rotter?? Jeg håper liksom at det er greit, ettersom rottene er så glad i det, og det er jo billig å lage selv... :)

Lady Drace

Post by Lady Drace »

Ja det vil jeg også gerne høre mere om. Både mig og rotterne bliver meget kede af det hvis det ikke er sundt for dem. Rotterne er nemlig helt vilde med dem og de er en dejlig billig form for snacks. :wink:

Elin

Post by Elin »

SORRY!
Leste mange sider i går...Det var ikke Ildere, men chinchillaer!!! :oops:

Uansett, her er linken til det temaet:

http://www.dyrenett.no/no/s/forum/topic ... IC_ID=5236

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Jeg tror grunnen til at man ikke anbefaler banan til chinchilla (og degus) er at det inneholder veldig mye sukker. Chinchillaer (og deguser) er arvelig disponert for å få sukkersyke ved for høyt sukkerinntak, og må derfor få svært lite sukker i maten. Litt kan man gi, men ikke hver dag, og ikke så mye de vil ha. (Dette må man være oppmerksom på når det gjelder all frukt, også rosiner.)

Rotter er ikke like disponert for sukkersyke, men bør heller ikke innta for mye sukker, akkurat som oss mennesker, da dette kan føre til fedme og sykdom. Men et par biter tørket banan om dagen kan nok ikke skade.
Mvh Ragnhild

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

det med snacks og sånt... :) kan rotter få litt popcorn en gang iblant? (uten salt)

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det går nok bra å gi popcorn iblant, det er jo bare mais og olje (som den er stekt i). Men jeg tror ikke det er så lurt med for mye av det heller pga fettet i oljen, men som godbit må det være noe av det sunneste man kan gi utenom grønnsaker.
Mvh Ragnhild

Locked