Versele-laga/prestige rat nature

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Versele-laga/prestige rat nature

Post by lucas »

Hva mener folk om denne blandingen? Brukte den til å begynne med når jeg kjøpte de første rottene mine, husker at "pelletsene" lå igjen og da får de jo ikke i seg det de skal. Er jo også 9% fett i den, alt for høyt og litt mye proteiner er det også... Tenker på hvor bra det er utifra at det er en blanding, ikke sammenlignet med rm1 og andre pellets. Er det en god blanding, grei, eller er det bare skval? :) Noen som vet hvordan denne er i forhold til vitakraft, eller som har tips til gode blandinger utenom beaphar xtra vital?

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Itchigo »

1. Rat Nature Versele – Laga

* Forskjellige biter
* Høyt protein innhold (17,5%)
* 9% fett
* Tørket frukt og nøtter
* Rottene likte ikke de store bitene så kastet mye
* Kjøpes i dyrebutikker
* Ikke så dyr

Altså kastet jeg ekstremt mye! Det var vledig dumt, men rottene puttet de harde bitene i doen og tisset på de, så kunne ikke tvinge dem til å spise det... Ellers er det vel greit, litt mye søtsaker og snaks kanskje? Griser mye og...

Syns selv x-tra vital er best av blandingene jeg har prøvd :D Ellers er hjemmeblandet en stor hitt! (Men det lukter etterhvert)
Aurora

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Larm »

Foretrekker også Xtra Vital. Jeg bruker det som tillegsfòr i tillegg til ALtromin.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by lucas »

Har skjønt at xtra vital er det som er best likt, hva med alfalfa pelletsene da, er ikke det noe problem? :) Jeg jobber på Dyrego Sandvika og de skal kutte ut vitakraft foret(ikke spesielt bra, selger dårlig og er dyr) og ta inn versele-laga istedet, butikksjefen lurte på hva jeg visste om det og jeg er litt skeptisk, hun var litt skeptisk selv og lurte på om jeg ikke kunne sjekke det ut om jeg hadde tid. Xtra vital har vi kutta leverandøren på nå, men kan hende noen andre har det i sortimentet også.

Men er det noen som vet om mer ålreite blandinger enn rat nature, eller er den grei? Måtte selv også kaste alt av grønne pellets og synes det virket mindre bra, pelletsene inneholder sikkert mesteparten av vitamniner og sånt tenker jeg. Men de må jo ha et alternativ om versele-laga skal droppes.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Matmor »

Alfalfa-pelletsene blir ikke spist av rottene. Det betyr at det er en del svinn i pakken, og dessuten at proteininnholdet i det rottene faktisk spiser blir litt lavere enn hva som står på pakken.
http://www1.agric.gov.ab.ca/$department ... ll/faq7864
Alfalfa-pellets har nemlig et proteininnhold på ca. 17%.
Det er ikke noe problem for voksne rotter i alle fall. Nå er det sikkert en del mineraler og vitaminer rottene går glipp av også når de ikke spiser pelletsene, men siden mesteparten av vitaminene og mineralene antagelig finnes i resten av fóret tror jeg ikke det blir noe problem heller.

Jeg har hørt om to tilfeller av at rotter har forsøkt å spise alfalfa-pellets og er blitt kvalt av det. Det er selvfølgelig tragisk, men mennesker slutter jo ikke å spise epler selv om folk har blitt kvalt av eplebiter. Jeg ville tror at rotter kan kveles av andre matvarer også, hvis de er uheldige.

:les:

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by lucas »

Noen som har innholdsfortegnelsen på xtra vital da? Har prøvd og lete, men fant ikke noe. På pakken står det jo ikke prosetvis innhold av proteiner, fett osv.

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Irene »

Mine rotter spiser Prestige/Versele-laga rat nature (+ noe annet tørrfor og grønt), de spiser alt som finnes neddi den posen! Er ikke den typen mat bra for rottene mine?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Stine »

Det var jo veeeldig mye fett i foret da (9 %)
Det er jo dobbelt så mye som er anbefalt (4-5 %),så det foret ville jeg nok ikke brukt ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Irene »

Hmm, men dem e ikke akkurat så feit da... :P har 3 jenta som veie 273, 343 347, 2 av dem e snart voksen! Koss mat e det dokker anbefale?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Stine »

Rm1 som man kan bestille i nettbutikken her er absolutt det beste :cheer:
Ellers går det fint med rat & Mouse Pro, Rat Compete eller Regal Rat :cheerful:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Matmor »

Noen som har innholdsfortegnelsen på xtra vital da? Har prøvd og lete, men fant ikke noe. På pakken står det jo ikke prosetvis innhold av proteiner, fett osv.
Hvis du går inn på nettsidene mine under rottehelse, fór til rotter, finner du det :)

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Rottefluffen »

pleier de fleste rotter og like rm1 fôret?
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by Matmor »

Ikke etter min erfaring, men det er andre som sier at rottene ikke vil ha annet, så rotter har nok forskjellige ideer om hva som er godt, de også :) Jeg har ingen rotter som foretrekker RM1 foran ExtraVital, selv om en av dem var vant med RM1 fra hun var ganske ung.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Versele-laga/prestige rat nature

Post by lucas »

Ble bestemt i dag at vi beholder xtra vital, det synes jeg var bra. Fikk beskjed fra" høyere hold" om at versele-laga også skulle tas inn. Men da har vi hvertfall en ålreit blanding som det går ann å anbefale :) Prestige nature blandingene er hvertfall ikke godt likt blandt degus og chinchilla eierne har jeg skjønt og ja, veldig mye fett i rotteblandingen! Gikk inn å leste på siden din nå Matmor :)

Post Reply