rottemat

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

smilefjes
Pinky
Posts: 16
Joined: 09 Jun 2010, 21:20

rottemat

Post by smilefjes »

hei :)
eg har 3 rotter. maten eg har til dei er rat nature og ei gnagerblanding eg kjøper på matbutikk. eg har begge typane i matskålene. pluss at dei får litt fersk mat som agurk, ost og liknande. er dette bra mat, eller bør eg endre på noko av det ?

Rottefluffen
Hamstrer mat
Posts: 346
Joined: 07 Oct 2009, 20:17
Location: Asker
Contact:

Re: rottemat

Post by Rottefluffen »

den fra matbutikken er nok neppe så bra for dem om det er en gnagerblanding.
Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

smilefjes
Pinky
Posts: 16
Joined: 09 Jun 2010, 21:20

Re: rottemat

Post by smilefjes »

koffor ikkje ?
eg ser at nokon av tinga i begge mattypane er like ..

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: rottemat

Post by Stine »

*tråden er flyttet til riktig kategori*
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: rottemat

Post by Stine »

Maten man kjøper på matbutikk inneholder ofte alt for mye fett og har langt fra alt den varierte næringen som rotter trenger.
Rat Nature inneholder også alt for mye fett så det blir nok en veldig uheldig blanding.

Jeg ville heller gått over til et fullverdig for med alle like biter som feks rm1, rat & mouse pro eller rat complete.


Agurk kan du godt gi, men ost inneholder veldig mye fett og salt så det er usunt å gi til rottene. Gi gjerne frukt, grønnsaker, egg, kylling og pasta. Alt dette kan de spise så lenge det er usaltet og ukrydret :cheerful: Unngå også å gi rotter mat som er stekt i smør eller fritert mat.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

smilefjes
Pinky
Posts: 16
Joined: 09 Jun 2010, 21:20

Re: rottemat

Post by smilefjes »

okaai :P
kor kan eg få kjøpt anna rottemat da ? :)

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: rottemat

Post by Stine »

Rm1 kan du kjøpe i nettbutikken til NTF, ellers har de fleste dyrebutikker for som er godt nok :cheerful:
Kanskje du kan si hvor i landet du bor, så noen her inne som bor på samme plass kan si en dyrebutikk hvor de har godt for?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

smilefjes
Pinky
Posts: 16
Joined: 09 Jun 2010, 21:20

Re: rottemat

Post by smilefjes »

bur i sogn å fjordane :p

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: rottemat

Post by WillyWonka »

Jeg bruker degus nature og Rat & mouse pro.
Hva tenker dere om det...?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: rottemat

Post by Gittiamo »

Jeg bruker Sluis og er veldig fornøyd med dette. Prøvd forskjellige men Sluis ser ut som det beste "blandigsforet" til nå. En del pelletert, som de spiser en del av, og en god del blandig av frø og. Samt at jeg gir de litt nøtter, salatblanding (gresskargrø ol) og selvfølgelig fisk, usaltet ris, kattemat (tørrfor - en liten del i skålen) grønnsaker, pasta og knekkebrød.

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: rottemat

Post by Itchigo »

Gourmet mat sier nå jeg :party: Mine får for det meste bare RM1 og frukt/grønt + evt pasta/poteter/kjøtt en - to ganger i uka, De er på slankern... Iallefall Lavendel!
Aurora

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: rottemat

Post by sniffsesnufs »

ååå jeg har ei 2år gammel hanrotte :grin: blid og fornøyd kar :) men VELDIG sellektiv han sulter seg heller en å spise noe hen ikke er så veldig glad i :/ og han liker ikke knotter av noe slag eller rottepelets :bleh:
har noen noe forslag til fôr m bare frø, nøtter og tørka frukt :) men som samtidig dekker nødvendige proteiner og vitaminer. vil gjerne at han skal bli sunnere :cheerful: men han får frukt, grønt og kjøtt, men holder det?
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: rottemat

Post by Eirorinon »

Gittiamo: er ikke kattemat farlig for rotter? Mener bestemt jeg har lest det. Tror det står i ei bok jeg har om rotter.

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: rottemat

Post by Gittiamo »

Eirorinon wrote:Gittiamo: er ikke kattemat farlig for rotter? Mener bestemt jeg har lest det. Tror det står i ei bok jeg har om rotter.
Nja ikke hørt noe om det, så må gjerne få mer info om dette. Mine får kanskje 5-10 biter i uka, så veldig mye av dette får de ikke :nottelling:

Jeg har en diger bøtte med rottemat, og putter oppi en liten neve kattemat og blander godt. Men de er veldig glade i det, så det er mest som snop. Ant så er vel proteininnholdet for høyt i dette for at de skal ha mye av dette.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: rottemat

Post by Matmor »

Det stemmer at proteininnholdet i kattemat er høyere enn anbefalingene for rotter.
Jeg tror jeg har sett kattemat for katter som skulle ha spesielt lite proteiner. Det inneholdt bare litt mer proteiner enn det noen rottefórprodusenter lager til drektige/diegivende hunner og unger, men disse rottefórene lå over laboratorieanbefalinger om proteiner for gruppen.

Post Reply