RM1 og mengde

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

RM1 og mengde

Post by renya »

I has fat rats.

Eg må til med ein litt meir engasjert slanking ser eg, dei små er ikkje så små. :naked:

Dei får no RM1 som hovudfôr, og har konstant tilgang på det, men kor stor mengde er egentlig passe? Kunne tenkt meg å prøve med tilpassa mengde fôr ei stund, og fylle på ein gang i døgnet, men finner ikkje ut av kva ein dagsrasjon ligg på.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: RM1 og mengde

Post by Larm »

Det gjelder hannrotter :cheerful:
Digre deilige klumper :kisses: som sikkert har gått av å gå ned mellom 50-100g :bounce:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: RM1 og mengde

Post by Matmor »

Det vanlig å beregne 5 g tørrfór pr. 100 g rotte av den kaloritettheten som RM1 har, når dette gis som eneste fór. En 600 g's rotte som ikke legger mye på seg pleier altså å spise ca. 30 g. Skal man slanke dem må de få mindre...

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: RM1 og mengde

Post by Itchigo »

Det kan jo bli et problem at de feiteste, tøffeste spiser all maten og blir feitere, mens de som ikke er så tøffe blir sultet?
Aurora

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: RM1 og mengde

Post by Stine »

Jeg pleide å gi de tynne først og ga hver enkelt matbitene, det var ikke noe problem for meg iallefall :cheer:
Bare pass på og veie alle sammen gjevnlig (særlig de som ikke skal slankes) og heller bytt metode om det går utover de tynne.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rottegal
Alfatryne
Posts: 1352
Joined: 10 Mar 2006, 09:01

Re: RM1 og mengde

Post by rottegal »

Det som også kan være en idè, og som kan lette slankingen for deg som eier er å mosjonere dem mer. Du har dem sikkert mye ute, men det er alltid mulig å finne på nye måter å få dem i farten på. Slanking når det gjelder å posjonere ut riktig mengde mat til riktige rotter er litt tungt, i stedet kan du fortsette å frifôre, vel og merke kun på RM og mosjonere de som trenger det mest. De fleste rotter løper rundt til vanlig, men litt fysisk anstrengelse for deres del kunne være en ting, jeg ser ofte at de tyngste rottene er de som ikke er så mye i farta. Problemet blir da å finne ut hva den fysiske anstrengelsen da skulle vært. Svømming er fint, men det er ikke alle rotter som liker det :)
Lykke til! :blrp:
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: RM1 og mengde

Post by renya »

Matmor wrote:Det vanlig å beregne 5 g tørrfór pr. 100 g rotte av den kaloritettheten som RM1 har, når dette gis som eneste fór. En 600 g's rotte som ikke legger mye på seg pleier altså å spise ca. 30 g. Skal man slanke dem må de få mindre...
Takk!

Tipper dei har ei "idealvekt" på ca 620-650ish, med mulighet for avvik i begge retningar. Ca 140 gram for døgnet burde vere passe for gjengen, så da prøver eg det ei stund og ser kva som skjer, med hyppig vektmåling.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: RM1 og mengde

Post by renya »

140 gram var jo ekstremt mykje, tilsvarer omtrent det eg ville tippe dei brukte 2-3 dager på. :gasp:

Har mine tvil til at det blir tomt etter 24 timer, men no får vi sjå. :bounce:
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: RM1 og mengde

Post by Matmor »

Kanskje du har mutant-rotter som utnytter maten spesielt bra :giggle: Hvis de skal ned til en idealvekt på litt over 600 g ville jeg ha startet med en matmengde som tilsvarte 600g, men regnet med at jeg måtte redusere enda mer. Har du 4 hanner (som på hjemmesiden din) blir det 120 g fór.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: RM1 og mengde

Post by renya »

Det er mulig at eg undervurderer mengden fôr eg brukar å fylle på. :flau: Det var ein del tommare i dag tidleg. (Uten at eg har sjekka om dei har stasha det vekk.)

Eg har brukt å la dei ha ei lita skål med fôr på badet (utetidplassen), men vurderer å fjerne denne i allefall for dei kortare uteperiodane. 4-5 timar er dog litt lenge utan mat, trur eg?
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: RM1 og mengde

Post by Larm »

Det går helt sikkert fint, tror de har mer enn nok å gå på fra før :cheerful:
Jeg pleier ikke å ha mat til mine når de går løs, men av og til får de jo noe godt likevel :oops:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply