er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

ana
Pinky
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2008, 15:07
Location: oslo

er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by ana »

Har to ungrotter, 6 mnd gamle.Oppdager at de har gnagd på en lærsko, og på en ulljakke. Ikke vant til dette fra tidligere rotter. Lurer på om det kan være uttrykk for at de trenger mer proteiner i kosten. De får aldri kjøtt eller lignende. Men rottefor og nøtter. Forslag til ernæring?
ana

Bella-04
Pinky
Posts: 26
Joined: 10 Sep 2010, 15:54
Location: Tønsberg

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by Bella-04 »

Hvorfor gir du dem aldri kjøtt?Du kan gi dem egg,pasta ,grønnsaker og frukt.
Carmen,Muffin og Latika

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by sniffsesnufs »

men gnaging sliper ned tennene, rotte tenner fungerer som en saks. når de tygger går fortennene helt inniverandre og "klipper" det de gnager på :eating:
(se bilde på linken)
http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 29,r:9,s:0
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by Christi »

Jeg tror gnaging kun er et uttrykk for bøllebehov...noen rotter liker å gnage og ødelegge mor/fars høytalersystem og internettkabel til flere tusen kroner (bøllefrø), andre rotter begrenser gnaging til fruktrekvistene og maten i buret(englebarn). Hvis du gir dem riktig og bra fôr skal de ikke trenge ekstra protein, og nøtter gir i allefall mye nyttig og bra proteiner i tillegg til gnagemotstand. For mye protein kan gi nyreskader.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

MissGuardian

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by MissGuardian »

Jeg vil også si bøllebehov hvis du gir de skikkelig fôr..
Jenta mi er særlig glad i ledninger som ikke kan erstattes uten å kjøpe nye ting...

ana
Pinky
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2008, 15:07
Location: oslo

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by ana »

Ja de får et anerkjent og bra for. Frukt og nøtter. Pasta til å gnage på. Så da er de altså bøller ! ( :
ana

MissGuardian

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by MissGuardian »

Jeg er på rotte nr 3-5 og Nirvana er den første som noen gang har rørt en list eller ledning(untatt mobilledninger, de smaker NYDELIG!!)..
Begynner å lure på om det er en jenteting..

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by Christi »

Nå som vi har rotter som er mer englebarn enn bøllefrø vil jeg si at bølletheten er en del av den sjarmerende personligheten dems jeg...de kan ikke trenes til absolutt lydighet slik man kan med hunder, man må bare akseptere at å eie rotter innebærer "litt" svinn...og at hvis man har ledningetere i hus må man finne på en løsning slik at de små elsklingene aldri får sjansen til å bryne tenna på dyre HDMI-ledninger. Du kan si det er en nyttig hjerneøvelse ! Når/hvis du engang får menneskebarn må du jo endre litt på ting i huset da også, selv om kanskje ikke faren for ledningsgnaging er like stor som med hårete rottebarn. Kjæresten hadde jeg kjøpt seg en fin skinnjakke han, hengt den pent på kleshenger inni skapet og ikke tenkt over at vi hadde en klatrende, gnagende bøllerotte i huset. Rotta kom seg inn i skapet, klatret opp langs en lang frakk, balanserte over klesstanga over på skinnjakka, og gnagde et stort og fint hull midt på den ene skulderen av jakka. Veldig synlig, og veldig stygt. Jeg sier ofte at når folk spør om det er dyrt å ha rotte: Det kommer an på hvor mange dyre ting du har som du må erstatte pga rottegnag.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

MissGuardian

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by MissGuardian »

Du har så rett Christi!!
Mi er veldig glad i HDMI kabler... Hun har tatt ikke mindre enn to.. en til tven og en til xboxen....

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by Christi »

MissGuardian wrote:Jeg er på rotte nr 3-5 og Nirvana er den første som noen gang har rørt en list eller ledning(untatt mobilledninger, de smaker NYDELIG!!)..
Begynner å lure på om det er en jenteting..
Neida, har hatt flere gutter som elsket ledninger av alle slag.Bokrygger. Bokhyller. Dyre skinnjakker. Knappene på fjernkontrollen. You name it, jo dyrere jo bedre virker det nesten som. Det er forskjell på hvor mye de gnager også - den første gutten var den som kostet oss flere tusen pga ødelagte elektronikk/ledninger/høytalere, de to neste guttene gnagde minimalt, fant bare bittesmå gnagemerker på div papirting i leiligheten, så kom det to gutterotter til, den ene bare slikket på alt han kom over, mens den andre spiste alle knottene på fjernkontrollen.

Redigert: Jeg glemte den som brøt seg ut av buret på natta, sneik seg opp i senga vår og gnagde på hodegjerdet vårt og latet som ingenting da vi våknet opp og fant ett stk rotte mellom oss i senga. Sjarmerende. Måtte sette karabinkroker på alle burdørene, selv de som var "utbrytningssikre".
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

MissGuardian

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by MissGuardian »

Hehehe..
Får vel gutter som er sånn jeg også.. De gnager nok litt de også, men de holder seg helst til mobilledninger..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by wollf »

sniffsesnufs wrote:men gnaging sliper ned tennene, rotte tenner fungerer som en saks. når de tygger går fortennene helt inniverandre og "klipper" det de gnager på :eating:
(se bilde på linken)
http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 29,r:9,s:0

det er faktisk undertennene som sager. satt å studerte dem i går da de klippte opp en eske med godbiter i

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by rattie19 »

Christi wrote:
MissGuardian wrote: Redigert: Jeg glemte den som brøt seg ut av buret på natta, sneik seg opp i senga vår og gnagde på hodegjerdet vårt og latet som ingenting da vi våknet opp og fant ett stk rotte mellom oss i senga. Sjarmerende. Måtte sette karabinkroker på alle burdørene, selv de som var "utbrytningssikre".
:rofl:
Thea og Prikken <3

sniffsesnufs
Stjeler mat
Posts: 51
Joined: 17 Aug 2010, 20:08
Location: kr. sand

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by sniffsesnufs »

hehe, det kan nok stemme det men ettermin erfaring kan man ikke klippe i et påpir med en halv saks XD Men skjønner hva du mener.
nå er heldigvis min lille sniff en liten englerotte :angel: hehe.
<:3_____)~~~ bittelille sniffsesnufs <:3_____)~~~

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: er gnaging uttrykk for enæringsbehov?

Post by Skaubytroll »

Jeg har en rotte som har lagt sin elsk på veggen :confused: Med en gang rottene blir sluppet ut om kvelden løper han opp på hylla og begynner å gnage på veggen... Niiiiice :nei:

Og en har lagt sin elsk på ledninger... Måtte flytte symaskinen og leselampa mi, så ikke han skulle ødelegge de :glise:

Inne i buret er det ikke et eneste gnagemerke på noen ting, ikke en smakebit av hverken sputniker eller hyller...

De er rare disse små... :lovey:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply