Fòr tips??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Fòr tips??

Post by Titovn »

Har jo to herlige hunnrotter, og så lenge vi har hatt de har vi foret de på kattemat.. De har ikek hatt noe problemem rmed det, de har fin vekt og hele pakka :)

Men jeg begynner å lure litt.. Jeg elsker dyr, har jo da disse to rottene og to hunder, og for meg så setter jeg dyra fremfor meg selv. Og da tenker jeg spesielt på fòr.. Og siden jeg ikke har så mye erfaring enda, så tenkte jeg å spørre om litt hjelp her - kan aldri fått lært nok, og elsker å lære! :cheer:

Er samboeren min som har hatt rotter lengre enn meg - jeg har bare vært borti i de i litt over 1 år. I det siste, når jeg har lest litt mer om rotter og pørvd å sette meg inn idem, har jeg lurt på, er kattemat alt de trenger? For å si det sånn.. Kan de fint klare seg hele livet på kattemat? Vi gir jo demfrukt/annet mat når vi har da noe, selvfølgelig, men vet også om mange som da kjøper pellets og annen type kattemat..

Vi har jo ikke allverden med penger, så vil jo prøve å holde det så billig som mulig, men må det til noe annet for, så må jo det bare til liskom :sarcastic:

I så fall, er det noe som har noe tanker rundt dette? Noe som vil hjelpe? Ett eller annet?? :) Vil jo gjøre det som er best for rottene! :D
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fòr tips??

Post by Niana »

Kattemat burde du virkelig ikke gi rottene dine, selv om du mener de har fin vekt og hele pakka.
"- Hamster-, kanin-, og kattemat er IKKE akseptabelt til rottemat. - Kjøp kun mat anbefalt hos nærmeste zoo forretning." hentet fra http://www.dyreweb.no/register/fakta/Rotter/rotte.php
Kattemat er laget for katter, og inneholder bare det som katter trenger. Som da ikke er det samme som hva rotter trenger :) Rotter skal ha mat som er laget spesielt til rotter, som hovedmat.

Jeg anbefaler Care+ til unge og voksne rotter, (eldre tror jeg skal ha noe mindre proteinrikt?) mine får i hvert fall det. Og gi de litt barnemat, frukt og grønt ved siden av. Care+ var ikke så dyrt i dyrebutikken jeg kjøpte det, rundt 80kr tror jeg.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Fòr tips??

Post by Skaubytroll »

Og jeg vil anbefale RM 1, som Ntf selger til medlemmer :D

(nettbutikken har vært nede en stund nå, men medlemmer kan bestille igjen fra i kveld hvis alt går etter planen)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Fòr tips??

Post by Larm »

Jeg anbefaler også RM.

Care + er det noen rotter som får astma av. Ellers så anbefaler jeg også Xtra Vital fra beaphar
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fòr tips??

Post by Niana »

Larm wrote:Jeg anbefaler også RM.

Care + er det noen rotter som får astma av. Ellers så anbefaler jeg også Xtra Vital fra beaphar
Jeg tenkte ikke på RM, men har hørt det er veldig bra.
Jeg visste ikke at de kunne få astma av Care+ O.o Burde jeg slutte å gi rottene mine det sånn i tilfelle?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Takk for tips :D Noe som vet da hva prisen på det andre ca ligger på?? :)

Hm, har både hørt og lest at kattemat går som rottemat liksom.. Samboer har jo foret på det hele tiden.. Kan det føre til noe ille?? :/
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fòr tips??

Post by Niana »

Titovn wrote:Takk for tips :D Noe som vet da hva prisen på det andre ca ligger på?? :)

Hm, har både hørt og lest at kattemat går som rottemat liksom.. Samboer har jo foret på det hele tiden.. Kan det føre til noe ille?? :/
Rotter kan i teorien spise alt mulig og overleve på det, men det er jo best å gi dem mat som inneholder akkurat de næringsstoffene og vitaminene de trenger. Noe annet kan føre til feilernæring over lang tid, tror jeg.
"Hundemat og kattemat i tørrfor variant inneholder for mye proteiner i forhold til det rotter skal ha.." leste jeg på et annet forum nå.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Uceninde wrote:
Titovn wrote:Takk for tips :D Noe som vet da hva prisen på det andre ca ligger på?? :)

Hm, har både hørt og lest at kattemat går som rottemat liksom.. Samboer har jo foret på det hele tiden.. Kan det føre til noe ille?? :/
Rotter kan i teorien spise alt mulig og overleve på det, men det er jo best å gi dem mat som inneholder akkurat de næringsstoffene og vitaminene de trenger. Noe annet kan føre til feilernæring over lang tid, tror jeg.
Ja, det var noe sånt jeg også tenkte.. Men Samboer hadde søkt opp op nettet og fant forskjellige steder hvor det stod heller kattemat enn rottefor pga vitaminer og omega3 og ikke rottefor pga tilsteningsstoffer.. Og når han fikk rottene, sa de at kattemat gikk helt fint..

Hundemat da? Har brukt det i tilfeller til nød.. Men det brli jo brukt til nød liksom..

Hadde vært greit å få klarnet litt opp i dette for meg :lol:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fòr tips??

Post by Niana »

Titovn wrote: Ja, det var noe sånt jeg også tenkte.. Men Samboer hadde søkt opp op nettet og fant forskjellige steder hvor det stod heller kattemat enn rottefor pga vitaminer og omega3 og ikke rottefor pga tilsteningsstoffer.. Og når han fikk rottene, sa de at kattemat gikk helt fint..

Hundemat da? Har brukt det i tilfeller til nød.. Men det brli jo brukt til nød liksom..

Hadde vært greit å få klarnet litt opp i dette for meg :lol:
Jeg endret på innlegget mitt, men jeg tror ikke du rakk å se det.
Uceninde wrote: Hundemat og kattemat i tørrfor variant inneholder for mye proteiner i forhold til det rotter skal ha.." leste jeg på et annet forum nå.
"Men Samboer hadde søkt opp op nettet og fant forskjellige steder hvor det stod heller kattemat enn rottefor pga vitaminer og omega3 og ikke rottefor pga tilsteningsstoffer.."
Det der ga ikke så mye mening..
Ikke gi dem kattemat elller hundemat, gi dem rottemat. Det er ikke så dyrt. Og når man skaffer seg dyr, bør man ha råd til å gi de det de trenger. :)
Last edited by Niana on 25 Jan 2011, 15:38, edited 1 time in total.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Fòr tips??

Post by Skaubytroll »

Jeg skumleste ett eller annet sted en gang at kattemat er tilsatt taurin (?) da kattene trenger dette, men ikke klarer å produsere det selv.

Og taurin er visstnok noe rottene overhodet ikke trenger i kosten sin, og bør helst ikke ha.

Men hvorfor vet jeg egentlig ikke. Kanskje noen andre vet?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Vi har jo råd til for, er bare først nå jeg har tatt tak i dette skikkelig for å si det sånn, og er derfor jeg spør her om hjelp fra andre erfarne rotteeiere om hjelp, slik vi ikek forsetter med dette! :D

Nei, vet det kanskje ikke ga så mye mening, siterer bare det han har sagt jeg..

Regna med at rottemat ikek var så dyrt heller :)

Taurin? Hm, tror ikek jeg har hørt om det før i det store og det hele xD
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fòr tips??

Post by Niana »

Titovn wrote:Vi har jo råd til for, er bare først nå jeg har tatt tak i dette skikkelig for å si det sånn, og er derfor jeg spør her om hjelp fra andre erfarne rotteeiere om hjelp, slik vi ikek forsetter med dette! :D

Nei, vet det kanskje ikke ga så mye mening, siterer bare det han har sagt jeg..
Det jeg mente var at det gir jo veldig lite mening at noen skal produsere mat spesielt til rotter, så inneholder det stoffer rotter ikke skal ha allikevel, mens kattemat liksom skulle innehold akkurat det rottene trenger, når kattemat er laget spesielt til katter :P

Høres litt pussig ut at samboeren din har hatt rotter så lenge men ikke vet hva de skal ha/ikke ha av mat. Men om dere har fått sånne råd, så er det kanskje ikke så rart om dere er litt forvirret :nottelling:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Uceninde wrote:
Titovn wrote:Vi har jo råd til for, er bare først nå jeg har tatt tak i dette skikkelig for å si det sånn, og er derfor jeg spør her om hjelp fra andre erfarne rotteeiere om hjelp, slik vi ikek forsetter med dette! :D

Nei, vet det kanskje ikke ga så mye mening, siterer bare det han har sagt jeg..
Det jeg mente var at det gir jo veldig lite mening at noen skal produsere mat spesielt til rotter, så inneholder det stoffer rotter ikke skal ha allikevel, mens kattemat liksom skulle innehold akkurat det rottene trenger, når kattemat er laget spesielt til katter :P

Høres litt pussig ut at samboeren din har hatt rotter så lenge men ikke vet hva de skal ha/ikke ha av mat. Men om dere har fått sånne råd, så er det kanskje ikke så rart om dere er litt forvirret :nottelling:
Hehe, jeg vet, det ga nemlig ikke meg så mye mening heller :nottelling: Jeg har jo kun drevet aktivt med hund i 5 1/2 år, og hatt en katt i 10-12 år og en kanin (som ble mannevond desverre), så det er jo hund jeg kan, hehe :nottelling:

Jaa, men jeg skjønen rham, som du sier, hvis han har fått slike råd og slikt vettu :) Jeg er en sånn person, skaffer jeg meg et dyr, oppsøker jeg gjerne klubber og slike ting, fordi jeg ønsker det beste for dyret :) Han har jo ikke tatt noe kontakt med erfarne folk eller NTF eller noe før.. Hm, får nok skjenne litt på ham, hehe :nottelling:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

MissGuardian

Re: Fòr tips??

Post by MissGuardian »

Jeg ville også sagt at du bør prøve RM :cheer:
Mine ELSKER det!
For mye proteiner kan vel gi nyreproblemer(?)..

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fòr tips??

Post by Søstrene Halvorsen »

det hørtes litt rart ut det der.
Hos oss er det standar rotte mat i tørforskålen så får dem litt i tilleg som frukt grønsaker fisk ( de er helt sprøe etter ørret) kylling. Ja kort og godt det meste vi spiser.
Vi er veldig forsiktig med mennske godteri, men de har faktis hvert og stjelt det et par ganger. Men det er jo så mye fint gnagergodis og få så det får deem av og til.
Syns du kan ta en liten titt her inne på forumet for her troro jeg det står det meste om både ja mat og nei mat til våre små tasser.
Men uansett det er en grunn for at man har mat som er spesielt laget til de spesielel dyra om det er rotter, katter eller elefanter. hvert dyr har sitt behov.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply