Fòr tips??

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

MissGuardian

Re: Fòr tips??

Post by MissGuardian »

Skaubytroll wrote: (nettbutikken har vært nede en stund nå, men medlemmer kan bestille igjen fra i kveld hvis alt går etter planen)
Litt off topic, men gir dere beskjed når butikken er oppe å går igjen?

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fòr tips??

Post by Niana »

Titovn wrote: Hehe, jeg vet, det ga nemlig ikke meg så mye mening heller :nottelling: Jeg har jo kun drevet aktivt med hund i 5 1/2 år, og hatt en katt i 10-12 år og en kanin (som ble mannevond desverre), så det er jo hund jeg kan, hehe :nottelling:

Jaa, men jeg skjønen rham, som du sier, hvis han har fått slike råd og slikt vettu :) Jeg er en sånn person, skaffer jeg meg et dyr, oppsøker jeg gjerne klubber og slike ting, fordi jeg ønsker det beste for dyret :) Han har jo ikke tatt noe kontakt med erfarne folk eller NTF eller noe før.. Hm, får nok skjenne litt på ham, hehe :nottelling:
:flau: Jeg tror jeg kalte samboeren din en "hun" i et annet innlegg, beklager det :angel:
Alltid lurt å søke opp så mye info som mulig før man skaffer seg et dyr man ikke er vant med, ja. :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Søstrene Halvorsen wrote:det hørtes litt rart ut det der.
Hos oss er det standar rotte mat i tørforskålen så får dem litt i tilleg som frukt grønsaker fisk ( de er helt sprøe etter ørret) kylling. Ja kort og godt det meste vi spiser.
Vi er veldig forsiktig med mennske godteri, men de har faktis hvert og stjelt det et par ganger. Men det er jo så mye fint gnagergodis og få så det får deem av og til.
Syns du kan ta en liten titt her inne på forumet for her troro jeg det står det meste om både ja mat og nei mat til våre små tasser.
Men uansett det er en grunn for at man har mat som er spesielt laget til de spesielel dyra om det er rotter, katter eller elefanter. hvert dyr har sitt behov.
Som sagt, var det jeg også tenkte, at hvert dyr har sine egne behov :) Så er gla djeg søkte opp dette her for hjelp! :D
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Uceninde wrote:
Titovn wrote: Hehe, jeg vet, det ga nemlig ikke meg så mye mening heller :nottelling: Jeg har jo kun drevet aktivt med hund i 5 1/2 år, og hatt en katt i 10-12 år og en kanin (som ble mannevond desverre), så det er jo hund jeg kan, hehe :nottelling:

Jaa, men jeg skjønen rham, som du sier, hvis han har fått slike råd og slikt vettu :) Jeg er en sånn person, skaffer jeg meg et dyr, oppsøker jeg gjerne klubber og slike ting, fordi jeg ønsker det beste for dyret :) Han har jo ikke tatt noe kontakt med erfarne folk eller NTF eller noe før.. Hm, får nok skjenne litt på ham, hehe :nottelling:
:flau: Jeg tror jeg kalte samboeren din en "hun" i et annet innlegg, beklager det :angel:
Alltid lurt å søke opp så mye info som mulig før man skaffer seg et dyr man ikke er vant med, ja. :cheerful:
Haha, går så bra atte! Kaller han en jente av og til, og han henger mest med jenter og har nesten ingen guttevenenr såh :angel:
Ja, gjorde jo det når jeg skulle skaffe meg kanin også :) Jeg setter meg alltid inn i dyrets behov før jeg anskaffer meg det - desverre så er ikek han så flink til det.. Men så er han gutt da (sånn, uten å diskriminere elel rnoe, hehe :lol:)
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Fòr tips??

Post by Skaubytroll »

MissGuardian wrote:
Skaubytroll wrote: (nettbutikken har vært nede en stund nå, men medlemmer kan bestille igjen fra i kveld hvis alt går etter planen)
Litt off topic, men gir dere beskjed når butikken er oppe å går igjen?

Nei det skal være hemmelig :roflmao:


Klart vi gjør ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fòr tips??

Post by Søstrene Halvorsen »

Denne linken brukte jeg kjempe masse i begynnelsen viewtopic.php?f=16&t=8968 . Jeg bruker den enda også får jeg veldig godhjelp her av de andre brukeren hvis jeg lurer på noe.

Å så fint at nettbutikken åpner igjen var den som fikk meg til og forville meg inn hit i første omgang hihi
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Fòr tips??

Post by Titovn »

Søstrene Halvorsen wrote:Denne linken brukte jeg kjempe masse i begynnelsen viewtopic.php?f=16&t=8968 . Jeg bruker den enda også får jeg veldig godhjelp her av de andre brukeren hvis jeg lurer på noe.

Å så fint at nettbutikken åpner igjen var den som fikk meg til og forville meg inn hit i første omgang hihi
Vet om den linken, komemr nok til å bruke den! Men nå gad u meg direkte link til den, og ejg skulle lete dem frem igjen, så takk, hehe! :lol:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Re: Fòr tips??

Post by Heidi »

Skaubytroll wrote:Jeg skumleste ett eller annet sted en gang at kattemat er tilsatt taurin (?) da kattene trenger dette, men ikke klarer å produsere det selv.

Og taurin er visstnok noe rottene overhodet ikke trenger i kosten sin, og bør helst ikke ha.

Men hvorfor vet jeg egentlig ikke. Kanskje noen andre vet?
Hurra! Du fikk meg til å google. Jeg visste ikke om det med katter og taurin, så nå ble jeg naturlig nok litt nysgjerrig! Og hvis andre ble det også så står det mye bra her: http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine

Det er riktig at rotter ikke trenger ekstra taurin i kosten sin, såvidt jeg kunne finne er det bare katter som ikke kan syntetisere det selv. Men taurin finnes jo naurlig i mat (spesielt i animalske matvarer), så det er ikke farlig for rotter å få i seg taurin, selv ikke de små ekstra mengdene som kan være tilsatt kattemat. Store doser taurin har vist seg å ikke være så bra, men sånn er det jo med det meste (må sitere Paracelsus fritt etter hukommelsen, alle stoffer er gift, bare dosen avgjør om et stoff er en gift eller ikke).

De viktigste grunnene til å ikke gi kattemat som basisfor til rotter er proteininnholdet og fettinnholdet. Men blander man sin egen rottemat med kornblandinger mm. kan kattemat være protein- og fettkilde. Jeg anbefaler ikke å blande egen rottemat med mindre man kan litt ernæringsfysiologi og klarer å regne på forholdene.

Men nå er jeg helt ute på viddene i denne tråden. Får avslutte med å si at RM1/RM3 som NTFs nettbutikk selger er overlegent alt annet rottefor. Prøv!

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: Fòr tips??

Post by Radney »

MissGuardian wrote:
Skaubytroll wrote: (nettbutikken har vært nede en stund nå, men medlemmer kan bestille igjen fra i kveld hvis alt går etter planen)
Litt off topic, men gir dere beskjed når butikken er oppe å går igjen?


viewtopic.php?f=1&t=12345
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Post Reply