Kresen

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Marielkkk
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Jun 2011, 23:29

Kresen

Post by Marielkkk »

Min dumbo-rotte er veldig kresen, det er mange ting han nekter å spise, deriblant tørrfòret sitt.
Spørsmålet mitt er om det er noe galt med han eller om han bare er kresen?

MissGuardian

Re: Kresen

Post by MissGuardian »

Hvilket tørrfôr bruker du?

Marielkkk
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Jun 2011, 23:29

Re: Kresen

Post by Marielkkk »

Et tørrfor jeg kjøpte i dyrebutikken hvor jeg kjøpte rotta, ekspeditøren sa at fòret spesielt til rotter, så jeg tror ikke det er noe galt med det.

Julirottene<3
Stjeler mat
Posts: 68
Joined: 05 Jun 2011, 17:01
Location: Horten, Vestfold

Re: Kresen

Post by Julirottene<3 »

Prøv med et annet for da vel... :grin:
Ble mamma til Elena og Lexi 10. juli! <3

MissGuardian

Re: Kresen

Post by MissGuardian »

Marielkkk wrote:Et tørrfor jeg kjøpte i dyrebutikken hvor jeg kjøpte rotta, ekspeditøren sa at fòret spesielt til rotter, så jeg tror ikke det er noe galt med det.
Mener ikke at det er noe galt med det, men er mange rotter som ikke vil spise f.eks Oxbow :wink:
Mine spiser stort sett hva som helst.. - untatt oxbow :nottelling:

Marielkkk
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Jun 2011, 23:29

Re: Kresen

Post by Marielkkk »

Ja, jeg har prøvd mange forskjellige fortyper, men de andre rørte han ikke, den var den eneste han spiste et par biter av.
Men det er ikke bare tørrfòret, han nekter også å spise noe som helst kjøtt.
Jeg vet ikke om det er et veldig dumt spørsmål.
Men kan rotter være vegitarianere?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kresen

Post by Matmor »

Rotta er nok ikke vegetarianer, men rotter kan selvfølgelig har preferanser de også når det gjelder mat. Den første tanken min da jeg leste innlegget ditt var at rotta kanskje hadde noen tyggeproblemer. Da hender det at tørrmat blir vanskelig å få i seg. Dessuten kan seigt kjøtt, kjøtt på ben eller trevlete kjøtt også være en utfordring. Kan du se noe skjevheter med tennene, eller lukter det ubehagelig fra munnen?

Av og til knekker rotter tenner, eller de kan være halvvegs brukket, slik at det gjør vondt å tygge. Det er det ikke så lett å se uten hjelp. Og det vil ikke nødvendigvis medføre vond lukt eller skjevheter heller.

Hva spiser rotta, siden det ikke går på tørrmat? Og hvor lenge har det vært slik?

Marielkkk
Pinky
Posts: 4
Joined: 10 Jun 2011, 23:29

Re: Kresen

Post by Marielkkk »

Jeg lager bare en salatblanding til han, å blande inn litt skinke, men han spiser alt utenom skinka.
Han har vært sånn helt siden jeg fikk han.
Men jeg har lagt merke til at forsiden av tennene er veldig gule, men det er bare på de øverste fortennene, men ingen av tennene er knekt.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Kresen

Post by Matmor »

Det er normalt at rotter har gule fortenner - inntil de blir brune i stedet.

Det som ikke er normalt er at en rotte kan leve i hovedsak på salat, med bare litt tørrfór i tillegg. Nå blir det mange spørsmål, men dietten hans høres svært begrenset ut, og det bekymrer meg.
Hva er det i de salatene han får,
hvor mye får han daglig,
hvor mye tørrfor får han daglig,
hvor gammel er han,
hvor lenge har du hatt ham,
hva veier han,
og er vekten stabil?

Post Reply