RM1 og RM3

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
anni

RM1 og RM3

Post by anni »

Har tenkt å prøve RM1 eller RM3 men har noen spørsmål.
Hvor sikker kan jeg være på at rottene liker det? Kjedelig å kjøpe en sekk hvis de ikke vil spise det.
Har 5 jenterotter i aldere 3,5 mnd til den eldste på snart 2 år, hvilken type bør jeg velge?
Jeg bor i Bergen, hva koster frakten på en sekk?
:cheer:

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: RM1 og RM3

Post by Lyngrottene »

Når det gjelder om de liker det, så er min erfaring at de synes ikke noe om det i starten (blandet da det de vanligvis spiste, med da RM1) men gradvis gikk de over til RM maten, og dette ble favoritten til slutt. Men når jeg ga de RM3, dette ville de IKKE ha.... Var nesten tom for RM1, så blandet inn RM3, og disse plukket de ut og lagt til side gitt....
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: RM1 og RM3

Post by Larm »

Mine ELSKET det fra dag 1. Jeg så på det og tenkte, hva er dette for noe..., men rottene gnafset det i seg og ville heller ha det enn det vanlige fòret :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: RM1 og RM3

Post by Skaubytroll »

anni wrote:Har tenkt å prøve RM1 eller RM3 men har noen spørsmål.
Hvor sikker kan jeg være på at rottene liker det? Kjedelig å kjøpe en sekk hvis de ikke vil spise det.
Har 5 jenterotter i aldere 3,5 mnd til den eldste på snart 2 år, hvilken type bør jeg velge?
Jeg bor i Bergen, hva koster frakten på en sekk?
:cheer:
Jeg hadde kjøpt RM1 da ;)
Det er helt vanlig at noen rotter trenger et par tilvenningsdager :) Men det går i de aller fleste tilfeller fint.

Porto for å sende en sekk er 239,- , men det koster akkurat like mye å sende 2 sekker. Evt en sekk mat og en sekk strø ;)

viewtopic.php?f=1&t=12345
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

anni

Re: RM1 og RM3

Post by anni »

Skaubytroll wrote:
anni wrote:Har tenkt å prøve RM1 eller RM3 men har noen spørsmål.
Hvor sikker kan jeg være på at rottene liker det? Kjedelig å kjøpe en sekk hvis de ikke vil spise det.
Har 5 jenterotter i aldere 3,5 mnd til den eldste på snart 2 år, hvilken type bør jeg velge?
Jeg bor i Bergen, hva koster frakten på en sekk?
:cheer:
Jeg hadde kjøpt RM1 da ;)
Det er helt vanlig at noen rotter trenger et par tilvenningsdager :) Men det går i de aller fleste tilfeller fint.

Porto for å sende en sekk er 239,- , men det koster akkurat like mye å sende 2 sekker. Evt en sekk mat og en sekk strø ;)

viewtopic.php?f=1&t=12345
Tusen takk for svar :happy:
En sekk holder lenge selv om jeg har 5 rotter.
Her får de masse annen mat så tørrfor går det ikke så veldig mye av.
:cheer:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: RM1 og RM3

Post by Larm »

Det går f.eks. an å bestille sammen med noen andre i Bergen (1 sekk hver) og så dele porto :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

anni

Re: RM1 og RM3

Post by anni »

Larm wrote:Det går f.eks. an å bestille sammen med noen andre i Bergen (1 sekk hver) og så dele porto :wink:
Det er sant men jeg synes ikke portoen var så ille med tanke på vekten :cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: RM1 og RM3

Post by Matmor »

Jeg tror at RM-foret er noe rotter har MENINGER om. De fleste mine spiser gladelig RM3 men anser RM1 som ekvivalenten av å bli satt på vann og brød. Men det har vært gjesterotter her som ikke har vært vant til RM1 og likevel har foretrukket det framfor annet fór.

Det man skal være klar over med RM1 er at fóret er utviklet med tanke på å holde vekten til Sprague-Dawleyrotter nede. Sprague-Dawley'er er disponert for å legge på seg. Ikke grotesk slik som rotter som brukes i fedmestudier, men likevel såpass at det blir et problem for forskning. Hvis man har rotter med overvektstendenser er det ikke så dumt med RM1, men hvis rottene er av den naturlig slanke typen, eller egentlig har behov for å legge på seg, er ikke RM1 det beste fóret.

Selv bruker jeg RM1 for å ikke overfóre guttene mine. Det er først når all RM1 er borte fra en dag til en annen at jeg vet de rekker å bli sultne mellom måltidene :wink:

anni

Re: RM1 og RM3

Post by anni »

Matmor wrote:Jeg tror at RM-foret er noe rotter har MENINGER om. De fleste mine spiser gladelig RM3 men anser RM1 som ekvivalenten av å bli satt på vann og brød. Men det har vært gjesterotter her som ikke har vært vant til RM1 og likevel har foretrukket det framfor annet fór.

Det man skal være klar over med RM1 er at fóret er utviklet med tanke på å holde vekten til Sprague-Dawleyrotter nede. Sprague-Dawley'er er disponert for å legge på seg. Ikke grotesk slik som rotter som brukes i fedmestudier, men likevel såpass at det blir et problem for forskning. Hvis man har rotter med overvektstendenser er det ikke så dumt med RM1, men hvis rottene er av den naturlig slanke typen, eller egentlig har behov for å legge på seg, er ikke RM1 det beste fóret.

Selv bruker jeg RM1 for å ikke overfóre guttene mine. Det er først når all RM1 er borte fra en dag til en annen at jeg vet de rekker å bli sultne mellom måltidene :wink:
Ingen av mine rotter har noen tegn til overvekt, kanskje forde de er så aktive og mye løs og at de har et veldig variert kosthold.
Da er kanskje ikke RMforet det beste for mine rotter?
:cheer:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: RM1 og RM3

Post by Matmor »

Det kommer jo helt an på om de liker det eller ikke. Som sagt har jeg sett rotter som synes det er helt topp - de hører bare ikke til flokkene mine. Det er ikke noe galt med å ha slanke rotter så lenge de ikke er FOR tynne. Men hvis jeg hadde hatt eldre eller syke rotter som langsomt gikk ned i vekt ville jeg ha byttet ut RM1 med noe som hadde høyere fettinhold, var mer variert i smak og rottene forhåpentligvis spiste mer av :)

anni

Re: RM1 og RM3

Post by anni »

Matmor wrote:Det kommer jo helt an på om de liker det eller ikke. Som sagt har jeg sett rotter som synes det er helt topp - de hører bare ikke til flokkene mine. Det er ikke noe galt med å ha slanke rotter så lenge de ikke er FOR tynne. Men hvis jeg hadde hatt eldre eller syke rotter som langsomt gikk ned i vekt ville jeg ha byttet ut RM1 med noe som hadde høyere fettinhold, var mer variert i smak og rottene forhåpentligvis spiste mer av :)
Jeg personlig tror det er best for rottenes helse at de er slanke, mener selfølgelig ikke tynn.
Mine får ubegrenset av tørrfor, i tilegg får de frokost, middag, frukt og grønnsaker hver dag men er løs mesteparten av tiden de er våken så de får mye trim.
:cheer:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: RM1 og RM3

Post by Skaubytroll »

RM1 er et supert fôr :) Tviler på at folk her inne holder seg til kun RM allikevel, det blir jo både snacks og middagsrester og kveldsmat. Da er det genialt å ha et så bra grunnfôr :D

Sprague-Dawleyrotter/labrotter blir utelukket fôret på RM. Ingen snacks, ingen pasta, ingen middag - kun RM. Sånn er det ingen av rottene her inne som har det ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Post Reply